Foto: Privātais arhīvs
Kosmētikas nozare Latvijā pēdējās desmitgadēs, īpaši aizvadīto piecu gadu laikā, ir transformējusies, pavēršot skatu Eiropas un zaļā dzīvesveida virzienā. Savukārt loģistikas globālā attīstība un tirdzniecības pieaugums internetā nozīmē, ka mums ir iespēja tepat Latvijā, nesēžot ofisā Ņujorkā vai Londonā, radīt globālu uzņēmumu, kura prece nākamajā dienā pēc pirkuma tiks piegādāta jebkurā vietā Eiropā. Latvijas kosmētikas ražotāji savās nišās var būt un ir starp labākajiem pasaulē.

Kosmētikas ražošanas saknes Latvijā ir senas, tiek uzskatīts, ka pamati parfimērijas un kosmētikas rūpniecības nozarei Latvijā likti XIX gadsimta vidū. Deviņdesmito gadu sākumā nozarē dominēja AS "Dzintars", līdztekus darbojās citi, mazāki, spēlētāji. Kopīgā nozares iezīme – tirdzniecības fokuss uz bijušajām Padomju Savienības republikām. "Dzintars" bija viens no vadošajiem kosmētikas ražotājiem savienībā un turpināja iesākto virzienu arī pirms 20 gadiem, kad es vēl sēdēju skolas solā.

Ja šodien paskatāmies uz postpadomju tirgu, Krievijā gadu gaitā ir attīstījušies ļoti spēcīgi vietējie ražotāji, kas darbojas dažādos cenu segmentos, īpaši "mass market" segmentā. Tie ir lieli uzņēmumi ar apgrozījumu, kas mērāms daudzos desmitos vai pat simtos miljonu eiro. Šie ražotāji apkalpo un nosedz bijušās PSRS telpu. Latvijas ražotāju konkurētspēju ietekmē ievedmuitas un citi birokrātiskie šķēršļi.

Ap gadsimtu miju Latvijas kosmētikas nozarē sākās jaunais vilnis, kura redzamākais pārstāvis tobrīd bija "Stenders". Uzņēmums uzķēra savu virzienu, neparastā veidā tirgojot rokām darinātas aromātiskās ziepes un citus vannas produktus. "Stendera" panākumiem bija sekotāji, Latvijā notika sava veida "home made" ziepju bums. Tomēr uzskatu, ka "Stenders" vienmēr bija labākais šajā jomā. Kad sākām veidot "Madaru", "Stenders" bija kā piemērs, ka Latvijā var būt veiksmīgs uzņēmums kosmētikas nozarē ar labu noformējumu un gaumīgu produkcijas pasniegšanu patērētājiem, kvalitatīvu mārketingu. Mēs redzējām, ka, šādi darot un strādājot, var sasniegt rezultātus.

Blogeri krāpniekus ātri atmasko

Dibinot uzņēmumu 2006. gadā, mēs bijām pirmie, kas gāja sertificētās dabīgās kosmētikas ceļu. Mēs redzējām, ka šī tendence Eiropā attīstās, arī to, ka daudzi spēlētāji ir vecmodīgi, bet mums gribējās uztaisīt foršu, pievilcīgu dabīgās kosmētikas zīmolu, kas būtu moderns, turklāt tāds, lai ar to varētu startēt arī tradicionālajos tirdzniecības kanālos, ne tikai bio. Mēs pirmie Latvijā veicām eko sertifikāciju un aizsākām tīrās, zaļās kosmētikas virzienu.

Ņemot vērā, ka normatīvi neregulē, kas ir dabīgā kosmētika, ir lielas iespējas izpausties, uzdoties par dabīgas produkcijas tirgotājiem. Zināmā mērā šajā jomā valda liels juceklis, bet vienlaikus Eiropā patērētājs ir tik gudrs, ka viņam kaķi maisā nepārdosi – ja teiksi, ka esi zaļš, bet produkta sastāvs to neapliecinās, tas tiks ātri atklāts. Un mūsdienās sociālie mediji un blogeri šādus krāpniekus ātri noliks pie vietas.

Protams, arī mūsu izvēlētajam virzienam Latvijā sekoja vairāki uzņēmumi. Tie joprojām strādā, taču pēc izmēra un darbības apjoma ir daudz mazāki nekā "Madara Cosmetics". Mūsu uzņēmums kopš pirmsākumiem ir audzis vidēji par 30% gadā, un tā mēs arī turpinām. Esmu lepns, ka pagājušajā gadā esam kļuvuši par lielāko kosmētikas ražotāju Latvijā. Arī Baltijas mērogā mums ir tikai viens līdzvērtīgs spēlētājs.

Krievijā patērētājiem zaļā domāšana nav prioritāte

Latvijas kosmētikas nozares lielā transformācija, kas ir notikusi aizvadīto gadu laikā, ir pārorientācija no postpadomju valstīm uz Eiropu. Pieļauju, ja tiktu apkopoti eksporta dati par to, cik šodien procentuāli eksportējam uz Krieviju un pārējām NVS valstīm, salīdzinot ar eksporta apjomiem pirms 20 gadiem, pretstatot eksportu uz Eiropu, Āziju un ASV, tad skats būtu kā uz šūpolēm, kas aizšūpojušās otrā virzienā. Nākotne ir Rietumu tirgos un kvalitātē, konkurējot ar kvalitāti, kompetenci un "know-how", nevis cenu.

Postpadomju telpā no Latvijas perspektīvas es biznesu neredzu. Savukārt Eiropas Savienībā viss ir vienkārši, robežu nav – ja produkts vienreiz ir reģistrēts, to var tirgot visās valstīs. Tiesa, Krievijā nestrādājam nevis tāpēc, ka negribētu, bet tāpēc, ka mums nesanāk. Mēs izmantojam visas ES tirgus priekšrocības, mūsu pamattirgi ir Eiropas attīstītās valstis.

Eiropas dabīgās kosmētikas tirgus ir tik liels un tik tuvu, ka to uzskatām par savu mājas tirgu, un mājas tirgus apgūšana ir mūsu prioritāte. Tīrās dabīgās kosmētikas tirgus apjoms Eiropā ir mērāms miljardos, kas pret mūsu apgrozījumu parāda, cik lielas ir iespējas "Madara Cosmetics" vēl augt un attīstīties Eiropas tirgū. Mūsu uzdevums ir strādāt, lai uzņēmuma izaugsme turpinātos.

Latvijas kosmētikas ražotāju spēks un iespēja ir specializācija

Pēdējā laikā attīstās un būtiski pieaug kosmētikas tirdzniecība internetā. Pieļauju, ka cena par preces piegādi nākamajā dienā Eiropā, šodienas cenu salīdzinot ar to, kāda bija pirms 12 gadiem, kad sākām strādāt, dažkārt varētu būt pat līdz 10 reizēm zemāka. Ražojot Latvijā, mums ir jāapzinās, ka neesam globālās ekonomikas centrs, drīzāk perifērija, taču tiešsaistes virziens dod iespēju šeit, nesēžot Ņujorkā vai Londonā, radīt globālu uzņēmumu. Nākamajā dienā varam nodrošināt preces piegādi, un tas rada milzīgas iespējas, tieši tāpēc arī e-komercija ir viens no mūsu fokusiem un prioritātēm. Šajā virzienā pēdējo gadu laikā esam daudz investējuši un turpināsim to darīt. Iespējams, nākotnē e-komercijas departaments būs lielākais mūsu uzņēmumā.

Savukārt, ja skatāmies uz Latvijas kosmētikas ražošanas nozari šodien, tad mēs un vairāki Latvijas jaunie uzņēmumi ir pierādījuši, ka mūsu spēks ir specializācija nišās – vai nu tas ir "Stenders" ar vannas un dušas kosmētiku, vai "Madara Cosmetics" ar sertificētu dabīgo kosmētiku, vai arī "Kinetics Nail Systems". Piemēram, "Kinetics Nail Systems" ir Latvijā mazāk zināms uzņēmums, taču ir izstrādājis teicamas nagu lakas tehnoloģijas un vairākos segmentos tā nagu lakas ir vienas no labākajām pasaulē.

Latvijas iespēja kosmētikas nozarē ir radīt konkurētspējīgus nišas spēlētājus, kas var būt gana lieli. Nišas uzņēmums nozīmē, ka esi specializējies kādā konkrētā jomā – lietā, kas tev padodas, kur esi piesitis roku un tev ir iestrādnes. Un nišas uzņēmums nenozīmē, ka tam jābūt mazam. Tā ir Latvijas perspektīva, kā izskatāmies uz globālās kartes. Šeit ir uzņēmumi ar noteiktām kompetencēm, kas var nodrošināt ražošanu, augstu kvalitāti un būt pasaules līmenī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!