Foto: Privātais arhīvs
Viens no izšķirošajiem uzņēmumu ilgtermiņa attīstības un konkurētspējas faktoriem ir apzināšanās, ka panākumu atslēga ir aizvien efektīvāku un inovatīvāku tehnoloģisko un cilvēkkapitāla piesaistes risinājumu meklēšana. Investīcijas produktivitātes kāpināšanā ietver ne tikai ieguldījumus ražošanas modernizācijā un inovācijās, bet arī darbinieku profesionālajā pilnveidē, pētniecībā, darba procesa efektīvākā organizēšanā un mārketinga aktivitātēs. Līdz ar produktivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu tiek palielinātas Latvijas uzņēmumu iespējas radīt augstas pievienotās vērtības produkciju, padarot uzņēmumus konkurētspējīgākus un paverot skatu uz eksporta iespējām.

Zināšanās balstīti uzņēmumi

Viens no perspektīvākajiem uzņēmumu produktivitātes kāpināšanas virzieniem ir pētniecības un pierādījumos balstītu zināšanu izmantošana biznesā. Tas ļauj uzņēmējam noskaidrot tirgus situāciju, identificēt sociālekonomiskos un politiskos riskus, lai iegūtos rezultātus varētu piemērot biznesa stratēģiju īstenošanā. Latvijas uzņēmēju pētniecības un attīstības izmaksas uzrāda nevienmērīgu kāpumu. To apliecina diagrammā Nr. 1 apkopotie rezultāti.

Diagramma Nr. 1

Aktuālākie pieejamie dati rāda, ka kopumā ieguldījumi pētniecībā palielinās, liecinot par uzņēmēju intereses pieaugumu par pētniecības sasaisti ar ilgtermiņa produktivitātes kāpināšanu. Savukārt Centrālās statistikas pārvaldes dati atklāj, ka laika posmā no 2014. līdz 2016. gadam to uzņēmumu skaits, kas ieviesuši vismaz vienu inovāciju, palielinājies par 4,4% salīdzinājumā ar 2012.–2014. gada periodu.1 No 2014. līdz 2016. gadam inovatīvo aktīvo uzņēmumu īpatsvars Latvijā bija 32,6%, kamēr Lietuvā šis rādītājs bija ap 47,0%, bet Igaunijā 48,0%.2 Vienlaikus jānorāda, ka daļa Latvijas uzņēmumu pētniecībai un attīstībai paredzētos izdevumus savos gada pārskatos atsevišķi neizdala, tādēļ ir iespējams izdarīt secinājumus tikai par uzņēmumiem, kuru gada pārskatos šī izdevumu sadaļa tiek uzrādīta.3 Realitātē inovatīvi aktīvo uzņēmumu īpatsvars varētu būt lielāks. Tomēr pieejamie rezultāti ļauj ar piesardzīgu optimismu raudzīties nākotnē, balstoties uz pārliecību, ka šodienas investīcijas produktivitātes paaugstināšanā noteiks uzņēmumu un Latvijas konkurētspēju ilgtermiņā.

Rūpes par darbinieku = rūpes par produktivitāti

Produktīvu un veiksmīgu uzņēmumu pamatā ir produktīvi darbinieki un uzņēmējs, kurš apzinās, ka efektivitātes paaugstināšana un investīcijas produktivitātes kāpināšanā ļauj ilgtermiņā ietaupīt laiku, naudu, kā arī sekmēt konkurētspēju. Ražošanas modernizācija un inovāciju ieviešana ir būtisks nosacījums uzņēmuma izaugsmei, tomēr svarīgi izcelt, ka vienlīdz nozīmīgs aspekts ir ieguldījumi darbinieku profesionālajā apmācībā un izpratnes veidošanā par produktivitātes lomu ilgtermiņa panākumos.

Uzņēmuma darbinieki ir tie, kas iedzīvina tehnoloģiskos jauninājumus un nodrošina to, ka līdz patērētājam nokļūst augstas kvalitātes produkcija un pakalpojumi. Tādēļ ir svarīgi, lai darbiniekiem tiktu izskaidrota nepieciešamība virzīties uz priekšu, kā arī nodrošinātas profesionālās apmācības atbilstoši ieviesto inovāciju un tehnoloģisko risinājumu specifikai. Neskatoties uz to, ka ikdienas sarunās aizvien vairāk parādās vārdi "digitalizācija", "robotizācija" un "automatizācija", tieši uzņēmuma darbinieks ir tas, kurš nodrošina uzņēmuma tehnoloģisko pāreju inovāciju ieviešanas periodā un apmierina patērētāju nebeidzamās vēlmes. Darbinieku profesionālajai pilnveidei, produktivitātes veicināšanai un tehnoloģisko inovāciju ieviešanai ir pieejams arī valsts un ES fondu līdzfinansējums 24,9 miljonu eiro apmērā.4 Par šo un citām atbalsta programmām sīkāka informācija ir pieejama Ekonomikas ministrijas mājaslapā: https://em.gov.lv/lv/es_fondi/atbalsta_pasakumi_2014_2020/.

Uzrunāt un sarunāties

Uzņēmuma panākumus nosaka ne tikai produktivitātes rādītāji, galaprodukcija un uz attīstību vērstais biznesa domāšanas modelis, bet arī veids, kā tiek iepazīti uzņēmuma klienti, identificēta mērķauditorija un nodots vēstījums par uzņēmumu un saražoto produkciju vai piedāvāto pakalpojumu. Lai uzņēmums tiktu dzirdēts un saprasts, svarīga ir komunikācija starp uzņēmēju un cilvēku, kam saražotā produkcija vai pakalpojums tiks piedāvāts. Tādēļ sabiedrisko attiecību aģentūru un mārketinga speciālistu piesaiste ir vēl viena mozaīkas sastāvdaļa uzņēmumu ilgtermiņa panākumos. Māksla sarunāties ar klientu un uzturēt aizraujošu sarunu caur augstas pievienotās vērtības produktu vai pakalpojumu ir uzvaru nesoša kombinācija gan vietējo klientu piesaistē, gan eksporta stratēģiju veidošanā. Sabiedrisko attiecību un mārketinga eksperti ļauj uzņēmuma vārdam skanēt klientiem vēlamās tonalitātēs, savukārt uzņēmējs tikmēr var pilnībā fokusēties uz sava profesionālā darbinieku kolektīva diriģēšanu produktivitātes, attīstības un eksporta virzienā.

1 Centrālā statistikas pārvalde. Inovatīvi aktīvo uzņēmumu skaits un īpatsvars. https://data1.csb.gov.lv/pxweb/lv/uzn/uzn__inovac/ING051.px/table/tableViewLayout1/?rxid=632e7ed8-774b-4ae8-bfc4-5d3faaecc03b

2 Svetlana Jesiļevska. Vai inovāciju jomā sākas "jauni laiki"? IR, 10.10.2018., https://irir.lv/2018/10/10/vai-inovaciju-joma-sakas-jauni-laiki

3 Māris Ķirsons. Pētniecībā un attīstībā investē par 2,38 milj. eiro vairāk. Dienas Bizness, 4., 12.10.2018.

4 Ekonomikas ministrija. ES fondi. Atbalsta pasākumi 2014.–2020. Inovācija. https://em.gov.lv/lv/es_fondi/atbalsta_pasakumi_2014_2020/

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!