Foto: LETA

Šā gada 20.februārī konferencē "Ceļu būve 2014" tika vispusīgi analizēta ceļu tīkla situācija un perspektīvas, tai skaitā samērā daudz laika tika veltīts četru ceļiem iezīmēto nodokļu iekasēšanai un ceļu finansēšanas modeļiem.

Gandrīz ikviens runātājs norādīja uz stabilitātes neesamību un atcerējās 2003. gadu, kad premjers Einārs Repše un viņa finanšu ministrs Valdis Dombrovskis likvidēja Autoceļu fondu, kurā nonāca ienākumi no iekasētās transportlīdzekļu nodevas un akcīzes nodokļa no degvielas tirdzniecības.

Fonda pastāvēšana toreiz deva iespēju prognozēt finansējumu nozarei un nodrošināja stabilitāti. Valdības argumentācija, mainot šo sistēmu, bija - tas tiek darīts, lai uzlabotu budžeta administrēšanu. Citiem vārdiem, lai Finanšu ministrijai atbrīvotu rokas un iekasētie līdzekļi tai nebūtu jāiegulda tikai ceļos, bet tos varētu izlietot arī citiem mērķiem.

Un līdzekļi nu jau 10 gadu tiek izlietoti daudzām un dažādām labām, vajadzīgām un arī ne tik vajadzīgām lietām. Kādām - to zina Finanšu ministrijas ierēdņi, bijušie un esošais ministrs. Jo tikai 22% no tās naudas, ko katru gadu samaksā autobraucēji, izlieto ceļu infrastruktūrai. Visa pārējā nauda aiziet kaut kur citur. Labi, ka vēl ir Eiropas Savienības finansējums, citādi sabrukums ar dažādām letālām sekām uz ceļiem un tiltiem jau sen būtu ikdiena.

Kas attiecas uz tiltiem, tad īstenotās politikas rezultāti, pēc "Latvijas Valsts ceļu" (LVC) prezentācijā sniegtā tiltu tehniskā stāvokļa novērtējuma, atklāja šokējošu ainu - no 943 valsts autoceļu tiltiem 383 jeb 41 procents ir sliktā, bet 148 jeb 16 procenti ir ļoti sliktā stāvoklī.

LVC diplomātiskās norādes, ka "turpmākās prognozes liecina, ka, saglabājoties līdzšinējam finansēšanas līmenim, tiltu tehniskais stāvoklis var strauji pasliktināties, jo lielākā daļa valsts autoceļu tiltu būvēti pirms aptuveni 40-50 gadiem no saliekamām dzelzsbetona konstrukcijām un to tehniskais stāvoklis vairs neatbilst pieaugošajām ekspluatācijas prasībām, satiksmes drošībasstandartiem un nestspējas nosacījumiem", ir jāvērtē kā vēlme pasargāt savu ministru.

Viņiem būtu skaļi jāsaka: 148 tilti tūlīt, varbūt jau rīt ir jāslēdz satiksmei! Bet uz aptuveni 100 tiltiem no 383 sliktā stāvoklī esošajiem būtu jāierobežo satiksme! Citādi uz kāda no šiem tiltiem piedzīvosim lielāku vai mazāku "Zolitūdi"!

Šeit valdība nevarēs aizbildināties ar universālo argumentu par būvnieku slikto darbu kvalitāti un glābties, izbraucot "ekspedīcijā" ar urbjamo mašīnu - šiem tiltiem gadu desmitiem vispār nav tikusi piešķirta nauda. Tā ir izlietota kaut kam citam.

Būtu arī labi zināt, ka LVC konferencē ziņoja tikai par savā pārziņā esošajiem 943 tiltiem, nepasakot, ka bez tiem vēl ir 1041 tilts uz pašvaldību pārraudzībā esošajiem ceļiem. Vai šie tilti vispār ir apsekoti? Kādā stāvoklī tie ir? Cik "Zolitūdes" un apmēram kad varam gaidīt?

Bet, runājot par 148 ļoti sliktā stāvoklī esošajiem tiltiem uz LVC pārraudzībā nodotajiem ceļiem, ļoti gribētos zināt, kas būtu, ja valdība pēkšņi izlemtu iedot naudu to atjaunošanai? Cik no šiem 148 tiltiem ir gatavi būvniecības projekti? Visiem? Kādai daļai no 383 sliktā stāvoklī esošajiem tiltiem ir sagatavoti projekti?

Neesmu pareģis, bet diezgan droši varu prognozēt, ka projekti būs pavisam aptuveni 20 tiltiem! Kāpēc? Vienkārši tāpēc, ka neziņa un resursu neesamība neļauj LVC tos pasūtīt - ja neviens līdz katra gada decembra beigām nezina, cik naudas nākošajā gadā būs ceļiem un tiltiem, kā tad pasūtīsi projektu? Kā samaksāsi? Un - pat ja pasūtīsi un samaksāsi, kāda ir garantija, ka būs nauda pašai tilta būvniecībai? Jo projekts taču ir derīgs tikai divus gadus.

Kamēr valdība un Saeima turpinās piekopt "strausa politiku" ceļu nozares finansēšanā, iedzīvotājiem atliek tikai viens - gaidīt un cerēt, ka "Zolitūdes" uz tiltiem nenotiks vai notiks nakts laikā, kad neviens pār tiltu nebrauks.

Bet, ja tomēr kaut kas notiks, finanšu ministrs taču vienmēr varēs attaisnoties: sak, jā, nedevām ceļiem Autoceļu likumā noteiktos 80% no autobraucēju samaksātajiem nodokļiem, jā, ielikām tur iekšā frāzi "ja likumā par budžetu nav noteikts citādi", jā, 10 gadu budžetā bija noteikts citādi, bet par to taču balsoja visa koalīcija. Un vispār - par ceļiem atbild Satiksmes ministrija, prasiet labāk viņiem. Loks ir noslēdzies. Apmēram tā līdz šim notiek arī biedrības "Latvijas Ceļu būvētājs" sarakste ar Finanšu ministriju....

Vienīgi žēl prokuratūru, policiju un tiesas - kādam taču kādreiz jaunās "Zolitūdes" būs jāizmeklē un kādam par tām būs jāatbild. Un tad šī tēmas "palaišana pa apli" vairs nestrādās. Vai tiešām ir jānotiek kam traģiskam, lai saklausītu racionālus argumentus?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!