Foto: F64

Divas nedēļas pirms Saeimas vēlēšanām partijas priekšvēlēšanu aģitācijai ir iztērējušas 1 949 477 eiro, bet tēriņu ziņā par līderi ir kļuvusi Zaļo un zemnieku savienība (ZZS), kas pāris nedēļas pirms vēlēšanām apsteigusi partiju "Saskaņa", informēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).

Līdz 21. septembrim ZZS deklarējusi 486 499 eiro lielas aģitācijas pasākumu līgumsaistības, partija "Saskaņa" - 484 701 eiro, "Jaunā Vienotība" - 319 819 eiro, bet partija "Attīstībai/Par!" - 88 438 eiro saistības. Gan ZZS, gan "Saskaņas" iztērētā summa jau pārsniedz 90% no kopumā atļautajiem priekšvēlēšanu izdevumiem.

Nacionālā apvienība "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK deklarējusi 82 590 eiro tēriņus, partija "KPV LV" - 73 872 eiro, Jaunā konservatīvā partija - 57 902 eiro, Latvijas Krievu savienība - 48 523 eiro, bet Latvijas Reģionu Apvienība - 47 282 eiro tēriņus.

Pārējo partiju deklarētās saistības nav lielākas par 26 000 eiro. Divas sīkpartijas - Latvijas centriskā partija un "Par Alternatīvu" - aģitācijas tēriņus joprojām nav uzrādījušas.

Partijas oficiālajā priekšvēlēšanu aģitācijas periodā pārsvarā reklāmas izvieto vidē, sociālajos tīklos, radio un presē. Salīdzinot ar iepriekšējām vēlēšanām, ļoti minimāla aģitācija bijusi televīzijā, jo jau no 6.septembra stājās spēka aizliegums izvietot Saeimas vēlēšanu aģitācijas materiālus televīzijā.

Partijai startējot visos vēlēšanu apgabalos, priekšvēlēšanu izdevumu apmērs drīkst sasniegt 533 347 eiro. Ar partijām nesaistīta persona savā vārdā priekšvēlēšanu aģitācijai var izmantot līdzekļus, kas nepārsniedz 6450 eiro.

Likums nosaka pienākumu partijām uzskaitīt un norādīt vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijā visus ieņēmumus un izdevumus, kas radušies laika posmā no 120. dienas pirms vēlēšanām līdz vēlēšanu dienai, neatkarīgi no datuma, kad izrakstīts darījumu apliecinošs dokuments, saņemts vai veikts maksājums. Ja atsevišķs deputāta kandidāts veicis individuālu priekšvēlēšanu aģitācijas kampaņu, tad šādai kampaņai iztērētie līdzekļi tiek ieskaitīti tās partijas priekšvēlēšanu izdevumos, no kuras iesniegtā saraksta šī persona kandidē attiecīgajās vēlēšanās.

Ja deputātu kandidātu sarakstu iesniedz partiju reģistrēta vai nereģistrēta apvienība, par tās priekšvēlēšanu izdevumiem uzskatāmi arī tie izdevumi, kuri šim nolūkam bijuši šo apvienību izveidojušajām partijām.

Vēlēšanu dienā, kā arī 30 dienas pirms vēlēšanu dienas priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana elektroniskā plašsaziņas līdzekļa televīzijas programmās un raidījumos ir aizliegta.

Tāpat vēlēšanu dienā, kā arī dienu pirms vēlēšanu dienas - 5. oktobrī un 6. oktobrī - priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana publiskās lietošanas ārtelpās un iekštelpās, preses izdevumos un publisku personu institūcijās un kapitālsabiedrībās, kā arī aģitācijas kā maksas pakalpojuma veikšana publisko elektronisko sakaru tīklos, tai skaitā internetā ir aizliegta. Izņēmums gan attiecas uz paziņojumu izvietošanu, kuri informē par partijas vai deputāta kandidāta tikšanos ar vēlētājiem.

Administratīvo resursu izmantošana priekšvēlēšanu aģitācijā ir aizliegta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!