Foto: Shutterstock

Portālu "Delfi" ik dienu sasniedz iedzīvotāju stāsti par nedienām e-veselības sistēmā. Visbiežāk sūdzības ir par darba nespējas lapām – tās nevar atrast sistēmā, citkārt neizdodas reģistrēt vai noslēgt. Arī Alūksnes slimnīca šonedēļ vairākkārt saskārusies ar e-veselības darbības traucējumiem, un to dēļ kāds pacients pat dabūjis sutu no sava darba devēja, jo tas slimnīcā reģistrēto darba nespējas lapu savā sistēma nav varējis atrast, pastāstīja Alūksnes slimnīcas valdes priekšsēdētāja Maruta Kauliņa.

Kā stāsta slimnīcas reģistratūrā, kāda pacienta darba devējs savā sistēmā neredz darbiniekam slimnīcā izsniegto darba nespējas lapu, lai gan slimnīcas galā viss rādās pareizi izdarīts. Alūksnes slimnīca e-veselībai pieslēdzas, izmantojot sistēmu "Ārsta birojs". Lai risinātu šo ķibeli, slimnīca jau sazinājusies ar programmatūras izstrādātājiem.

"Pacienti visas negācijas vērš pret mediķiem," radušos situāciju ar ne vienmēr funkcionējošo e-veselību raksturo Alūksnes slimnīcas ķirurgs Valdis Skulte, kurš ir pārliecināts, ka tā drīzāk izstrādāta ķeksīša pēc.

Tā kā slimnīca arī pamata informāciju par pacientu iegūst tieši no e-veselības, brīžos, kad jaunā sistēma nestrādā, nekādas ziņas arī nav iegūstamas.

Nacionālajā veselības dienestā (NVD) portālam "Delfi" piektdien apstiprināja, ka e-veselībā ir iespējami īslaicīgi darbības pārtraukumi, taču par tiem tiek paziņots iepriekš – brīdinājums par iespējamajiem pārtraukumiem ir redzams, pieslēdzoties sistēmai.

Jau ziņots, ka par obligātu e-veselība kļuva šī gada 1. janvārī, līdz ar to darbnespējas lapu un valsts kompensējamo zāļu recepšu aprite kļuva tikai elektroniska. Tiesa, pirmajās dienās e-veselības sistēma bija lēna un dažbrīd pat vispār nedarbojās.

Taujājot ārstiem un farmaceitiem par to, kā sokas darbs ar e-veselību, pirmā atbilde itin visur ir – lēni. Daļa portāla "Delfi" uzrunāto e-veselības lietotāju uzsvēra, ka sistēma ir uzbūvēta lietotājam nedraudzīgā veidā, proti, tā nav pārskatāma un tajā jāveic daudz lieku darbību.

Vairāki ārsti jau iepriekš portālam "Delfi" norādījuši, ka darba ikdienu būtiski apgrūtina darba nespējas lapu izrakstīšana un pagarināšana, jo dažkārt e-veselība "pazaudē" pat pašas izdotu "zilo lapu". "Ir reģistrēti gadījumi, kad sistēma nemāk atrast pašas izdotu dokumenta numuru, lai varētu turpināt B e-darbnespējas lapu, nav iespējams pagarināt sistēmā atvērtu, citā iestādē nenoslēgtu lapu vai pagarināt citā iestādē izdotu lapu, kamēr tā nav ievadīta sistēmā. Tāda saskaņošana un atkārtota pacienta kartes skatīšana un pildīšana prasa papildu darbu un laiku," skaidroja Latvijas ģimenes ārstu apvienības prezidente Sarmīte Veide.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!