Foto: Publicitātes foto
No 13. līdz 17. martam Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā (JVLMA) norisināsies Ceturtais mūsdienu mūzikas festivāls "deciBels", kas, kā jau ierasts, dod iespēju ieskatīties mūsdienu mūzikas aktivitātēs akadēmijā.

Kā portālam "Delfi" vēsta festivāla rīkotāji, lai arī šīgada festivālu simbolizē un konceptuāli caurvij Higsa bozons – matērijas smalkākās daļiņas, kas sasaucas ar vēlmi "deciBelā parādīt aktuālo, nesen atklāto un iedziļināties skaņas smalkajā matērijā, tomēr festivāla mērķis ir nemainīgs – rosināt studentus uz jauniem, radošiem izaicinājumiem un eksperimentiem mūsdienu mūzikas jomā, savedot kopā topošos komponistus, instrumentālistus, vokālistus, džeza un etnomūziķus, skaņu režisorus, klausītājiem piedāvājot visdažādāko žanru loku.

Ceturtais JVLMA mūsdienu mūzikas festivāls "deciBels" tiek veidots, balstoties uz festivāla viesiem. Nozīmīgākie notikumi ir norvēģu džeza pianista Jana Gunnara Hofa (Jan Gunnar Hoff) un Latvijas Radio kora dalība festivālā, ražīgā un pedagoģiski aktīvā zviedru komponista Kenta Olofsona (Kent Olofsson) un šobrīd pasaulē aktuālā itāļu komponista Mauro Lancas (Mauro Lanza) viesošanās, kā arī brīvās improvizācijas dīvas Danas Indānes kopprojekts ar jaunajiem komponistiem. Kopumā festivāls piedāvā sešas programmas.

Festivāla viesu Mauro Lancas un Kenta Olofsona mūziku līdzās latviešu jauno komponistu kamermūzikas izlasei klausīsimies jau festivāla atklāšanas koncertā 13. martā. Komponista Mauro Lanca skaņdarbi klausītājiem atgādina akustiskus starpstāvokļus starp akustisko instrumentu radīto skaņu un eksperimentāliem, neparastiem skaņas avotiem. Šos starpstāvokļus var mēģināt saklausīt kā divas straumes, kas Lancas mūzikā veido dramaturģisko plūdumu. Mauro Lanca ir no tiem komponistiem, kuri prot trokšņus pārvērst muzikālā līnijā un par trokšņiem padarīt skaņas ar konkrētiem augstumiem. Viņam piemīt arī izcila ekvilibristikas sajūta, kas atspoguļojas līdzsvaroti skaistā, nenoliedzami meistarīgā kompozīcijas organizācijā.

Savukārt Kents Olofsons ir skaņas izmeklētājs un pētnieks. Viņa tehnika ir apbrīnojama, un viņš to liek lietā teju visos iespējamos mūzikas žanros. Olofsona idejas aptver interesi par senajiem instrumentiem laikmetīgajā mūzikā, elektroniku un elektroniskajiem instrumentiem, muzikālo teātri, rokmūziku, radiolugām, performancēm un instalācijām. Olofsona mūziku atskaņojuši "Ensemble Recherche", Bavārijas Radio simfoniskais orķestris, Zviedrijas Radio koris, "KammarensembleN", "Klangforum Wien", "Oslo Sinfonietta", "Avantii!", diriģenti Lotars Zagroseks, Gustavo Dudamels, Mario Venzago un Franks Ollu. Olofsons studējis un pasniedz kompozīciju Malmes Mūzikas akadēmijā.

Pie koncertprogrammas "Ethno+Jazz Vol.4" kopā ar studentiem strādā norvēģu džeza pianists Jans Gunnars Hofs, kurš pasaulē pazīstams arī kā komponists un aranžētājs. Hofs sadarbojies ar tādiem džeza grandiem kā Pets Metenijs (Pat Metheny), Čiks Korea (Chick Corea), Lars Danielsons (Lars Danielsson), Džons Surmans (John Surman) un citiem. Pašlaik viņš kā pianists sadarbojas ar Ziemeļvalstu pieprasītākajiem džeza mūziķiem un ir mācībspēks Tromso Mūzikas akadēmijā.

Viens no festivāla gaidītākajiem notikumiem – Latvijas Radio kora koncerts diriģenta Kaspara Putniņa vadībā. Programmā jauno komponistu darbu atskaņojumi un pirmatskaņojumi, kā arī fragmenti no Krista Auznieka un Mārtiņa Viļuma multimediālajiem darbiem, kurus varēsim novērtēt jaunā, koncertmūzikas formātā. Festivāla programmā notiks arī viesprofesoru lekcijas un meistarklases.

Plašāka informācija par koncertiem festivāla "Facebook" profilā. Biļetes uz koncertiem nopērkamas "Biļešu paradīzes" kasēs un internetā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!