Foto: Publicitātes foto
Jaunās mūzikas festivāla "Arēna" koncertā 12.oktobrī 19:00 Mazajā Ģildē festivāla viesu, kameransambļa "Trio Mouzar" (Izraēla) izpildījumā pirmatskaņojumu piedzīvos divu latviešu komponistu darbi, portālam "Delfi" pavēstīja festivāla rīkotāji .

Pasaules pirmatskaņojums būs Santas Bušs skaņdarbam mandolīnai solo 'The Racquet in his Hands' un Rutas Paideres 'Black Nightshade' mandolīnai, trombonam un klavierēm.

Tāpat koncertā skanēs Federiko Gardella 'Berceuses' mandolīnai, trombonam un klavierēm, Edisona Deņisova 'Chorale Variations' trombonam un klavierēm, Erela Paza 'Manometer' mandolīnai, trombonam un klavierēm, kā arī anonīmu viduslaiku komponistu dziedājumi mandolīnas, trombona un klavieru aranžijās

"Trio Mouzar" sastāvā koncertā uzstāsies Avi Avitals (mandolīna), Benijs Slušins (trombons) un Amits Dolbergs (klavieres).

Mandolīnistam Avi Avitalam veltītā kompozīcija 'The Racquet in his Hands' (Rakete viņa rokās), domājams, ir pirmais latviešu skaņraža opuss mandolīnai solo. Tās nosaukums idejiski saistīts ar tenisa spēli un tās aptverošo pirmssagatavošanās un pēcatslābuma procesu, kādā psiholoģiski un emocionāli tiek ierauts cilvēks, kas koncentrēti gatavojas spēlei vai domās cenšas atbrīvoties no kādām traucējošām laukumā uzliesmojušām kaislībām. Nosaukumā apspēlētā "rakete" provocēta no netiešām vizuālām asociācijām – gan mandolīnu, gan tenisa raketi noteiktā rakursā iespējams aplūkot kā līdzīgus "objektus", pie tam sasaucas ne vien to forma un kontūras, garums un platums, bet arī tas, ka neiztrūkstošas sastāvdaļas abos gadījumos ir stīgas un fakts, ka pirms to "lietošanas" – spēles vai spēlēšanas - šīs stīgas ir jānospriego vai jāuzskaņo.

Santa Bušs (1981) mācījusies A. Kalniņa Cēsu Mūzikas koledžā, studijas turpinājusi JVLMA. Viņa papildinājusies arī Hamburgas Mūzikas un Teātra augstskolā pie Prof. Dr. Manfrēda Štankes, kā arī vairākās kompozīcijas meistarklasēs Latvijā, Vācijā un Francijā. Santas Bušs mūzika atskaņota Latvijā, Lietuvā, Vācijā un Francijā. Skaņrades daiļradē dominē instrumentālā kamermūzika un teju puse opusu rakstīti tieši solo instrumentiem.

Ruta Paidere (1977) dzimusi Latvijā, taču kopš 1998. gada dzīvo un strādā Vācijā. Viņa studējusi Hamburgas Mūzikas un Teātra augstskolā kompozīciju un klavierspēli. un šobrīd tur strādā kā mūzikas teorijas docente. Rutas Paideres mūzika atskaņota vairākos nozīmīgos laikmetīgās mūzikas festivālos Vācijā, Ungārijā un Latvijā. Skaņrades daiļradē kvantitatīvais rādītājs izteikti nosvēries kamermūzikas virzienā, tur pieplusojams arī jaundarbs 'Black Nightshade' mandolīnai, trombonam un klavierēm, kas rakstīts Trio Mouzar.

Ruta Paidere raksta: "'Black Nightshade' (Melnā naktene) ir indīgs augs, taču tikai tā augšanas sākuma fāzē, un dažādās kultūrās tam piešķirta ļoti atšķirīga un pretrunīga nozīme - tas ticis lietots gan ārstniecībā, gan pārtikā un izmantots arī viduslaiku raganu rituālos. Tulkojot šo vārdu savienojumu 'Black Nightshade; burtiski, tas iegūst abstrakti poētisku nozīmi - 'melna nakts ēna'."

Šogad tapušais opuss 'Berceuses' (Šūpuļdziesma) veltīts "Trio Mouzar", kuru veido neierasta un oriģināla instrumentu kombinācija - mandolīna, trombons un klavieres. Itāļu skaņradis Federiko Gardella (skat. biogrāfiju pie 9.10. koncerta apraksta) uzskata, ka komponista uzdevums ir radīt jaunu skaņu pasauli un iztēloties to ieskandināt spējošus instrumentus. Jaundarbu veido septiņas īsas daļas, katra no tām uzbur atšķirīgu skaņu pasauli, opusa nepāra skaitļu daļās izmantots visa ansambļa kopskanējums, bet pārējās – trīs dažādas duetu kombinācijas.

Edisons Deņisovs (1929–1996) ir viens no visu laiku internacionālākajiem krievu komponistiem. Savu rietumnisciski orientēto interešu dēļ savulaik PSRS represēts, Deņisovs jau sešdesmitajos gados dzirdīgas un ieinteresētas ausis atrada ārzemēs. Kompozīcija 'Chorale Variations' trombonam un klavierēm tapusi 1979. gadā, Deņisovs tajā pievērsies interesantiem tembrāliem meklējumiem, plaši izmantojot instrumentu spēli galējos reģistros, variētas vibrācijas un mikrotoņu lietojumu.

Erels Pazs (1974) dzimis Izraēlā, studējis kompozīciju Jeruzālemes Mūzikas akadēmjā pie Dr. Ari Bena-Šabetai, prof. Serhio Natras un prof. Marka Kopitmana. Komponists saņēmis vairākas stipendijas un apbalvojumus, tostarp pirmo vietu un publikas balvu Starptautiskajā Seulas kompozīciju konkursā, Korejā, Joširo Irino balvu (2004), ACUM balvu (2005), pirmo vietu Izraēlas Komponistu savienības rīkotajā simfoniskās mūzikas konkursā (2000, 2006). Erela Paza mūzika atskaņota Izraēlā, Korejā, Japānā, Taivānā, Anglijā, Dānijā un ASV, kā arī Lietuvā – ISCM Pasaules mūzikas dienu 2008 ietvaros. Kompozīcija 'Manometer' rakstīta kā veltījums oriģinālajam "Trio Mouzar".

Kā ziņots, Lielajā Ģildē piektdien, 9.oktobrī, 19:30 tiks atklāts jaunās mūzikas festivāls "Arēna", kurš šogad veltīts Tuvo Austrumu tēmai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!