Foto: LETA

Viens no transportlīdzekļu iepirkumiem, ko pārskatīs pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" pagaidu valde, ir arī Skanstes tramvaja projekta īstenošanai iecerētie 32 tramvaji, žurnālistiem apstiprināja pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss.

"Rīgas satiksme" iepirkumu par 12 tramvaju iegādi izsludināja pavasarī. Iepirkuma nolikumā atrunāts, ka no piegādātāja "Rīgas satiksme" varēs prasīt vēl līdz 20 tramvaju piegādi. Iepirkumā pieteicās divi pretendenti, taču uzvarētājs konkursā līdz šim nav izraudzīts.

Šis iepirkums ir daļa no Skanstes tramvaja projekta īstenošanas. Pērnā gada augustā Eiropas Komisija apstiprināja 97,4 miljonus eiro vērto Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstības projektu, kurā plānota 3,6 kilometrus garas jaunas līnijas izbūve uz Skanstes apkaimi. Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums projektā ir 65,67 miljoni eiro, savukārt "Rīgas satiksme" finansēs 27,4 miljonus eiro.

Matīss žurnālistiem stāstīja, ka piektdien pārrunājis Skanstes tramvaja projekta nākotni ar jaunajiem kolēģiem. "Šis iepirkums nav noslēdzies un līgums ir procesā. Vērtēšanā piedalās arī "Delna" un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA). Līgumu atcelšana ir jāvērtē likumīgos ietvaros. Ja "Rīgas satiksmei" nāksies maksāt jebkurā gadījumā, tad šāda līguma atcelšana uzņēmumam nav izdevīga," iespējas atcelt tramvaju iepirkumu komentēja Matīss. Viņam nav zināms, vai starp diviem konkursa pretendentiem ir "Škoda".

CFLA pārstāve Daiga Reihmane portālam "Delfi" paskaidroja, ka Skanstes tramvaja paredzētais projekta ieviešanas termiņš ir līdz 2023. gada 1. augustam. Tāpēc tramvaju iepirkuma pārcelšana uz vēlāku laiku vēl ir iespējama un būtiskus riskus nerada, ja vien iepirkums netiks novilcināts pārāk ilgi un tajā tiks paredzēts tāds tramvaju piegādes laiks, kas iekļausies projekta ieviešanas kopējā termiņā.

"Termiņš ir saistošs projektam kompleksi. Atsevišķi tramvaju iegādei kāds cits termiņš projektā nav noteikts, līdz ar to nav arī kādu īpašu sankciju tramvaju piegādes iepirkuma izsludināšanas termiņa pārcelšanai vai neievērošanai," piebilda Reihmane.

Mēra Nila Ušakova (S) uzdevums pagaidu valdei apturēt transportlīdzekļu iepirkumus gan neattiecas uz sabiedriskā transporta infrastruktūras projektiem, tādējādi neapstāsies plāni izbūvēt Skanstes tramvaja sliedes, kā arī slēgtais konkurss par vēl trīs tramvaju sliežu posmu rekonstrukciju. Rīgas pilsētas būvvalde izsniegusi būvatļaujas visiem pieciem Skanstes tramvaja projekta posmiem. Būvniecības iepirkumu varētu izsludināt nākamā gada janvārī.

Trīs iepirkumos, kas bijuši par pamatu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) sākt kriminālprocesu, "Rīgas satiksme" ar "Škoda Transportation" vienojās par 70 autobusu iegādi, samaksājot par to 75,8 miljonus eiro, 125 trolejbusu piegādi, samaksājot par to 131,8 miljonus eiro, kā arī 20 tramvaju piegādi par 62,5 miljoniem eiro.

Matīss nevarēja pateikt, cik transportlīdzekļi paliks nepiegādāti gadījumā, ja "Rīgas satiksme" apturēs šos līgumus. "Šos trīs iepirkumus vērtēsim. Tajos ir sarežģīta maksājumu procedūra, jo transportlīdzekļus ražo pēc pasūtījuma, tāpēc "Rīgas satiksme" veic dažādus maksājumus vairākos posmos," norādīja Matīss. Viņš solīja ar līgumu analīzes rezultātiem sabiedrību iepazīstināt nākamās nedēļas vidū.

Vēstīts, ka KNAB sāktajā lietā tiesa drošības līdzekli apcietinājumu piemēroja piecām no sešām aizturētajām personām. Sestajai aizturētajai personai piemērots ar brīvības atņemšanu nesaistīts drošības līdzeklis. KNAB arī nelūdza šai personai piemērot apcietinājumu. Šī persona ir Čehijas uzņēmuma "Škoda Transportation" amatpersonas Vladislava Kozaka savulaik vadītā, nu jau likvidētā uzņēmuma "Tram Servis Riga" valdes locekle Elīna Kokina.

Šajā lietā apcietināti ir Kokinas kādreizējais biznesa partneris Edgars Teterovskis, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks, "Rīgas satiksmes" infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, "Škoda Transportation" amatpersona Kozaks un vairākos citos kriminālprocesos figurējošais uzņēmējs Māris Martinsons. Savukārt Polijas tiesa piemērojusi apcietinājumu diviem Polijas pilsoņiem.

Pirmdien, 17. decembrī, notiks "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes sēde par pilnvaru sadalījumu un turpmāko darbu.

"Pirmkārt, "Rīgas satiksme" ir labs uzņēmums un turpina darboties, neskatoties uz pēdējā laika notikumiem. Pēdējās nedēļas notikumi ir atstājuši smagu un negatīvu ietekmi uz uzņēmumu. Veiktas vairākas kriminālprocesuālās darbības, kas met ēnu uz dažādiem uzņēmuma procesiem," žurnālistiem stāstīja Matīss.

Jau ziņots, ka pēc KNAB sāktā kriminālprocesa atlūgumus uzrakstīja visi pieci "Rīgas satiksmes" valdes biedri – priekšsēdētājs Leons Bemhens, Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins, Jūrmalas domes deputāte Larisa Loskutova (S), Baldones novada domes deputāts Andrejs Požarnovs ("Gods kalpot mūsu Latvijai"), kā arī partijas "Gods kalpot Rīgai" biedre Inese Švekle. Katrs no viņiem amatā "Rīgas satiksmē" pērn nopelnīja ap 60 tūkstošiem eiro.

Atkāpušās valdes vietā darbu sāka Ušakova iecelta pagaidu valde, kuras priekšsēdētājs ir bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss, kurš Saeimas vēlēšanās kandidēja no partijas "Saskaņa" saraksta, kā arī "Rīgas satiksmes" Satiksmes un organizācijas nodaļas direktors Edmunds Zivtiņš un uzņēmuma Drošības un risku vadības nodaļas direktors Jānis Geduševs. Šie kungi "Rīgas satiksmes" valdē strādājuši arī iepriekš, amatus atstājot 2016. gadā.

Vērtējot Zivtiņa un Geduševa lomu KNAB ieinteresējušajos iepirkumos, Matīss teica, ka viņus amatā ir iecēlis Ušakovs. "Tikai vēlāk varēs pateikt, kādas tieši problēmas bija šajos iepirkumos. Juridiskā daļa izvērtēs un tikai tad jālemj par atbildīgajiem," sadarbību ar pagaidu valdes locekļiem ieskicēja Matīss.

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" šī gada dotācija no Rīgas budžeta ir 122 714 000 eiro. Galvaspilsētas sabiedriskajā transportā bez maksas brauc 46% no pārvadātajiem pasažieriem. Uzņēmuma parādi tuvojas 300 miljoniem eiro.

SIA "Rīgas satiksme" šobrīd ir aktuālas 24 komercķīlas, liecina "Lursoft" izziņa. Uzņēmumam ir vairākas ķīlas, ar kurām ieķīlāti gan sabiedriskā transporta līdzekļi – autobusi, trolejbusi un tramvaji, gan sabiedriskā transporta infrastruktūra, piemēram, tramvaja līnijas, sliežu un trošu ceļi un citas vienības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!