Foto: PA Images/Scanpix/LETA

Latvijā panākusi augstu publisko pakalpojumu digitalizācijas līmeni, bet nākotnes izaicinājums ir iedzīvotāju digitālo prasmju uzlabošana, kas patlaban ir vidējas, secināts Eiropas Komisijas (EK) elektroniskās pārvaldes attīstības pētījumā "eGovernment Benchmark".

Kā pavēstīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM), pētījumā Latvija novērtēta kā valsts ar augstu pakalpojumu digitalizācijas līmeni un vidēji augstu interneta pārklājuma līmeni. Pētījumā norādīts, ka piecām valstīm - Latvijai, Maltai, Igaunijai, Austrijai un Dānijai, fokusējoties uz iedzīvotājiem un uzņēmējiem, ir izdevies padarīt publiskos pakalpojumus pieejamus tiešsaistē un ērtu lietošanu mobilajās ierīcēs.

Vienlaikus, publisko pakalpojumu pieejamībā tiešsaistē Latvija iekļuvusi labāko valstu astotniekā.

VARAM valsts sekretāra vietnieks informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jautājumos Edmunds Beļskis norāda, ka Latvija var lepoties ar digitālajā jomā sasniegtajiem rezultātiem un augsto novērtējumu citu valstu vidū, kas apliecina valsts digitālās attīstības politikas un stratēģijas pareizo virzienu.

"Latvijas rezultātu pastāvīgs progress sasniegts, pateicoties dažādu ministriju un iestāžu centieniem nepārtraukti attīstīt darbības procesus, pielietojot modernās digitālās tehnoloģijas. Mūsu mērķis ir sekmēt efektīvu un modernām tehnoloģijām atbilstošu valsts pārvaldes digitalizāciju un pakalpojumu plašu pieejamību mūsu iedzīvotajiem," uzsver Beļskis.

Pētījums veikts par laiku no 2016. līdz 2017.gadam un tajā tiek vērtēta pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem un uzņēmējiem izplatītāko dzīves situāciju atrisināšanai - uzņēmējdarbības, darba, izglītības, pārcelšanās, ģimenes, ekonomikas, transporta un tieslietu dzīves situācijās.

Ministrija norāda, ka individuālā valstu vērtējumā Latvija pārspēj Eiropas valstu vidējo sniegumu e-pakalpojumu nodrošināšanā visās 2016. un 2017.gada pētījumos iekļautajās dzīves situācijās. Kā norāda pētījuma autori, "Top" piecu vadošo valstu grupā Latvija ierindoja ar augstāko brieduma līmeni publisko pakalpojumu digitalizācijā.

Lielākais progress novērojams pakalpojumu digitalizācijā valsts sektorā. Vadošajās pozīcijās Latviju izvirzījusi, piemēram, elektroniskā identifikācija ar eID un dokumentu elektronizācija.

E-pakalpojumos, kas saistīti ar transportlīdzekļu iegādi un ekspluatāciju, Latvija ieņem trešo vietu, bet uzņēmējdarbības pakalpojumu nodrošināšanā - otro.

Nākotnes izaicinājums Latvijai ir digitālo prasmju uzlabošana, jo pētījumā Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju digitālās prasmes tiek raksturotas kā vidējas.

Ministrija atgādina, ka, lai veicinātu iedzīvotāju digitālās prasmes, tiek īstenota integrētā mācību un komunikācijas aktivitāšu programma "Mana Latvija.lv. Dari digitāli!". Tāpat Latvijā izsniegtas jau aptuveni viens miljons elektronisko identifikācijas karšu, no kurām 426 000 ir ar aktivizētu e-parakstu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!