Foto: Publicitātes attēli
Biedrība "Āgenskalns - mūsu mājas" pašlaik ir savākusi jau 4806 parakstus pret pazemes tuneļa izbūvi Āgenskalnā, kurš paredzēts vienā no trases variantiem, informēja biedrības vadītājs Ēriks Pūle.

Biedrība norāda, ka minēto tuneli ir plānots izbūvēt zem Valsts aizsargājamā kultūras pieminekļa Arkādijas parka, skarot aizsargājamus namīpašumus, kuriem ir kultūrvēsturiskā vērtība Ojāra Vācieša ielā 5, Eduarda Smilga ielā 54, Meteora ielā 13 un 16.

Tunelis skaršot vairāk nekā 700 nekustamos īpašumus - privātmājas un dzīvokļus. Tā rezultātā nekustamo īpašumu vērtība kritīsies vismaz par 10%, bet dažos gadījumos līdz 30%, norāda Pūle. Tie esot vairāku miljonu eiro zaudējumi iedzīvotājiem, un Latvijas normatīvie akti neparedz segt iedzīvotājiem zaudējumus, kas saistīti ar nekustamo īpašumu vērtības krišanos.

Kā ziņots, otrdien, 28. jūlijā, plkst.11 pie Ministru kabineta, Brīvības ielā 36, biedrība rīkos piketu pret pazemes tuneļa izbūvi Āgenskalnā, kas iekļauts vienā no "Rail Baltica" dzelzceļa trases variantiem. Paziņojums par piketu līdztekus ar aicinājumu piedalīties izvietots sociālā tīkla "Facebook" grupā "Labi dzīvot Āgenskalnā". Paziņojumi izvietoti arī pilsētvidē. Pikets likuma noteiktajā kārtībā pieteikts Rīgas domē, apstiprināja domes pārstāvis Uģis Vidauskis.

Savukārt 15 .septembrī "Maritim Hotel" telpās biedrība rīkos iedzīvotāju lielsapulci, kurā piedalīties aicināti satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V), Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks (GKR) un Eiropas Komisijas Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka. Pūle pastāstīja, ka uz sapulci aicināti visi interesanti, bet īpaši piedalīties tiks uzrunāti āgenskalnieši. Plānots, ka sapulci varētu apmeklēt ap 600 iedzīvotāju.

Jau ziņots, ka Āgenskalna iedzīvotāju domas par tuneli dalās. Daļa āgenskalniešu paudusi nosodījumu iecerei būvēt pazemes tuneli, un biedrība "Āgenskalns - mūsu mājas" solījusi aktīvi iestāties pret šiem plāniem. Parakstus pret tuneļa būvi gan šī biedrība vāc ne tikai Āgenskalnā, bet arī dažādos masu pasākumos, kuros piedalās iedzīvotāji arī no citiem Rīgas rajoniem. Piemēram, paraksti tika vākti arī 9.maijā pie tā dēvētā Uzvaras pieminekļa.

Jau ziņots, ka, komentējot rezonansi ap iespējamo tuneli, pilnsabiedrības "RB Latvija" pārstāvis Neils Balgalis jūnija beigās LNT raidījumā "900 sekundes" pauda, ka pašreiz vēl nav skaidri noteikts, ka tunelis Āgenskalnā tik tiešām būs jābūvē. Viņš skaidroja, ka pašlaik vēl tiek vērtēti divi "Rail Baltica" izbūves varianti Rīgā, no kuriem viens ir pašreizējā sliežu ceļa izmantošana, bet otrs paredz tuneļa būvi. Balgalis norādīja, ka septembrī būs skaidrs, kurš variants tiks izraudzīts. Taču esot konstatēts, ka sliežu ceļš "ir ļoti neslikts", līdz ar to pastāv iespēja, ka tuneļa būvēšana nebūs nepieciešama.

"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. EK varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gada pavasarī tika iesniegts finansējuma pieprasījums EK, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

Latvijā šī gada 15.martā noslēdzās "Rail Baltica" projekta sākotnējā sabiedriskā apspriešana. Vairāku novadu iedzīvotāji un pašvaldības, īpaši Mārupes pašvaldība, jau iepriekš iebilduši un pauduši neapmierinātību saistībā ar "Rail Baltica" projektu. "Rail Baltica" trase 265 kilometru garumā stiepjas cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Bauskas, Olaines un Mārupes novadu un Rīgas pilsētas pašvaldību teritoriju. Patlaban tiek pētīti divi iespējamie trašu varianti. Projekts paredz dzelzceļa izbūvi līdz lidostai un multimodāla loģistikas centra izveidi Salaspilī.

Pašreiz Eiropas sliežu platuma "Rail Baltica" projekta pirmajai kārtai Latvijai Brisele piešķīrusi 238 miljonus eiro, kas pārsvarā paredzēti dzelzceļa posmam no Rīgas Centrālās stacijas līdz lidostai, intervijā aģentūrai LETA norādīja "Rail Baltica" projekta koordinējošās institūcijas - trīs Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" - valdes loceklis Edvīns Bērziņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!