Foto: LETA
Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka uzskata, ka Latvijai bija jābūt plānam B pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciena" (PV) jauno vilcienu iepirkuma konkursā.

Šteinbuka intervijā BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" norādīja, ka EK jau no sākuma ir uzstājusi, ka iepirkumam rezervētie kohēzijas līdzekļi ir jānovirza dzelzceļa infrastruktūras sakārtošanai.

"Skaidri signāli no EK bija šādi - ņemot vērā to, ka Latvija infrastruktūrā un ceļu būvē ieguldījusi pārāk daudz līdzekļu, līdz ar to šī ļoti lielā summa  ir novirzāma dzelzceļa projektiem, jo tā tomēr ir transporta sistēma, kas atbilst zaļās ekonomikas principiem,"  teica EK pārstāvniecības Latvijā vadītāja.

Pēc viņas paustā, Latvijai ir jāsagatavo kvalitatīvs projekts, kur ieguldīt kohēzijas finansējumu. "Ja būs tikai izrakta bedre vai arī vienas labas sliedes nomainītas pret citām labām sliedēm, šādi projekti neies cauri. Protams, ka projektam ir jābūt gan saturam, gam pamatojumam. Zelta sliedes nevarēs likt," sacīja Šteinbuka.

Viņasprāt, ir dīvaini, ka Latvijai nav jau sagatavotu projektu, ko likt vietā vilcienu iepirkumam. "Mani mulsina. Es uzskatu, ka vienmēr ir jābūt plānam B. Turklāt vēl, ņemot vērā, cik sarežģīti gāja ar visu vilcienu iepirkuma sāgu, bija iespējams arī šādu plānu B sagatavot," uzsvēra Šteinbuka.

Viņa neprognozēja, kad varētu tikt dota atļauja kohēzijas līdzekļu izmantošanai citiem projektiem. "Sākumā laikam gan Satiksmes ministrijai vajag iesniegt šos jaunos projektus EK, tikai pēc tam mēs varam runāt par lēmumiem - kad Latvija iesniegs priekšlikumus, tad arī gaidīsim lēmumu," paskaidroja EK pārstāve.

Jau vēstīts, ka PV plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu. Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF), taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta.

Latvija pašlaik gatavo papildu informāciju EK par projektiem, kuriem plānots novirzīt Kohēzijas fondu naudu apmēram 100 miljonu latu apmērā, kas iepriekš tika rezervēta jauno vilcienu iepirkumam. Plānoto jauno vilcienu iegādei paredzēto kohēzijas finansējumu apmēram 80% apmērā Latvija plāno novirzīt ar dzelzceļa infrastruktūras ilgtspējīgu attīstību saistītiem projektiem, kas citādi būtu jāīsteno Latvijas dzelzceļa kompānijai "Latvijas dzelzceļš" (LDz).  Paredzēts, ka apmaiņā pret to LDz iesaistīsies jauno vilcienu  iegādē.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!