Foto: Publicitātes foto
Nav noslēpums, ka mēs, Latvijā dzīvojošie, esam nopietni aizrāvušies ar rosīšanos pa savu māju un dārzu. “Mans nams, mana pils,” tāpēc visai bieži arī mazākus vai lielākus remontdarbus un dārza iekārtošanu veicam paši, neuzticoties svešām rokām, bet gan paļaujoties tikai uz sevi, padomu žurnāliem vai, jaunākās paaudzes gadījumā, "Youtube" ekspertiem. Ne velti "How to...?" video ir viena no populārākajām kategorijām šajā kanālā. Interesanti, bet izrādās, ka ar šo īpatnību, iekļaujamies Eiropas un Ziemeļamerikas veidotajos 85% līdz 90% no pasaules “dari pats” tirgus.

Un tieši "dari pats" fenomens pēdējās desmitgadēs veicinājis visiem ierasto saimniecības preču veikalu evolūciju līdz "dari pats" kategorijas superveikaliem, kādi Latvijā šobrīd ir "Depo" un "K-Senukai". Novērojam, ka Baltijā šobrīd šajā kategorijā ir sācies cenu karš ar mērķi panākt totālu konsolidāciju jeb vienkāršiem vārdiem sakot – lai izdzīvo viens, stiprākais.

To īpaši saasina pie apvāršņa esošais jautājums par trešo spēlētāju, proti, kādi varētu būt "Maxima" grupas plāni Latvijā izvērsties šajā kategorijā. Tā, piemēram, veikalu tīkla "Maxima" akcionārs, uzņēmums "Vilniaus Prekyba", kam Lietuvā pieder arī "dari pats" segmenta spēlētājs "Ermitažas", nule kā paziņojis, ka iegādājies Igaunijas vadošo būvmateriālu mazumtirdzniecības veikalu tīklu "Bauhof" (uzņēmuma pārdošanas darījumu Igaunijā vadīja mūsu "Oaklins" kolēģi), kas vērtējams kā stratēģiski svarīgs solis, lai šajā kategorijā attīstītos visās trīs Baltijas valstīs. Tāpēc visdrīzāk jau tuvā nākotnē varēsim redzēt "Bauhof" arī Latvijā. (Jo, lai izdzīvotu šī brīža tirgus apstākļos, Tev jābūt aktīvam spēlētājam visās Baltijas valstīs.)

Tikmēr, izmantojot savu ietekmi uz piegādātājiem, Latvijas "dari pats" lielveikali turpina radīt problēmas mazākajiem spēlētājiem, kuri apjomu dēļ nevar piedāvāt tik zemas cenas tām pašām precēm. Pircēji šobrīd, protams, ir ieguvēji un plūsma uz "Depo" vai "K-Senukai" turpina palielināties – tur preces ir pieejamas plašā izvēlē un ir ļoti lētas.

Būtiski norādīt, ka cenu karš notiek arī ārpus tiešajām tirdzniecības vietām – tā, piemēram, "K-senukai", atšķirībā no "Depo", izvērš interneta tirdzniecību un lūkojas pēc papildu iespējām izplesties e-komercijas jomā, ko apliecina arī nesenā interneta tirdzniecības platformas "1a.lv" iegāde.

Ja "Depo" pēdējo gadu laikā Latvijā uzaudzējis kārtīgu "tauku slāni," tad "K-Senukai" ar lietuviešiem raksturīgo dedzību un nebeidzamu atlaižu piedāvājumu šobrīd cenšas nostiprināt pozīcijas, pielietojot visus līdzekļus, lai deldētu konkurentu peļņas līmeni un palielinātu savu tirgus daļu.

Un tomēr – vai ir kāds veids, kā šajā "dari pats" superveikalu ērā izdzīvot mazākiem spēlētājiem? Vienīgā izdzīvošanas stratēģija šajos apstākļos ir šauri nospecializēties. Tieši specializēto nišas industriju spēlētāji joprojām spēj noturēt gan savu tirgus daļu, gan salīdzinoši augstus peļņas rādītājus. Kā piemēru varu minēt "SB Siltumtehnika", apkures iekārtu un siltumtehnikas tirgus līderi Latvijā. Pārējie izjūt milzīgu spiedienu no veikalu ķēdēm, un šobrīd ir pilnīgi iespējams pārdot savu preci izplatītājam par vairumtirdzniecības cenām un, ieejot veikalā, redzēt, ka gala pārdošanas cena ir vēl zemāka.

Jāsaka, ka šobrīd tāda pati situācija ir arī Lietuvā un Igaunijā. Bet aktīvākais cenu karš starp abiem kategorijas milžiem "Depo" un "K-Senukai" notiek tieši Latvijā un Lietuvā, jo tieši šīs abas valstis veido 70%-80% no Baltijas tirgus.

Un tomēr – vai līdz ar paaudžu maiņu nav gaidāms "dari pats" fenomena noriets, kas lēnām liks noplakt arī šīs kategorijas veikalu bumam? Visdrīzāk, nē, jo "dari pats," līdzīgi kā, piemēram, veselīgs dzīvesveids, ir vesela kustība, kam piederēt, un to jau šobrīd turpina arī jaunākā paaudze, izmantojot nebeidzamās "dari pats" pieredzes paplašināšanas iespējas, ko piedāvā "Youtube" vai "Pinterest".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!