Tiesu administrācija (TA) darbojas līdzīgi kā servisa kompānija. Viens no iestādes pienākumiem ir apgādāt tiesnešus un tiesu darbiniekus ar tiem nepieciešamajām zināšanām, prasmēm un rīkiem, kas ļautu darbā iegūt lielāku jaudu, mazinot tiesu noslodzi un līdz ar to arī tiesvedības termiņus.

Šobrīd TA īsteno vairākus nozīmīgus projektus, kuri vērsti uz tiesu administrēšanas, tiesu un tieslietu sistēmu pilnveidošanu. Ļoti nozīmīga ir vienotās E-lietas platformas izveide, apvienojot tiesu un tiesībaizsardzības iestāžu resursus. Tāpat nozīmīga loma iecerēto mērķu sasniegšanā ir mūsu realizētajam Eiropas Sociālā fonda projektam "Justīcija attīstībai". Tā ietvaros tiek izvirzīts mērķis septiņu gadu periodā (2016–2023) veicināt tiesvedības efektivitāti un kvalitāti Latvijā – koncentrējoties uz izglītošanu, tiesu darba un tieslietu sistēmas funkcionēšanas dažādu aspektu vispusīgu izvērtējumu, IT sniegto iespēju pielietojumu tiesu darba atvieglošanai.

Ņemot vērā projekta plašo raksturu, TA tā īstenošanā sadarbojas ar Augstāko tiesu, Ģenerālprokuratūru, Iekšlietu ministriju, Tieslietu ministriju, Tiesu ekspertīžu biroju un citām institūcijām, piesaistot ļoti plašu auditoriju. Kopumā projektā tiks uzlabotas aptuveni 12 000 cilvēku profesionālās iemaņas!

Projekts "Justīcija attīstībai" attīsta apmācību programmu tiesu sistēmā strādājošajiem, koncentrējoties gan uz juridisko zināšanu padziļinātu apguvi, gan arī praktiskajām prasmēm.

Projekta gaitā plānojam arī sadarbību ar Eiropas Tiesību akadēmiju, kas ir vadošā iestāde Eiropā, kas specializējusies juridisko profesiju pārstāvju apmācībā Eiropas Savienības tiesībās. Mācības plānots rīkot uz vietas, Latvijā.

Jebkuras institūcijas veiksmīgai darbībai ir svarīga iespēja "vērot sevi spogulī", uzzināt tās novērtējumu, ko izsaka gan attiecīgās jomas eksperti, gan sabiedrība. Tāpēc 2016. gada sākumā ir nodibināta ciešāka sadarbība ar vairākām starptautiskām organizācijām.

Ekspertu uzmanība tiek pievērsta tiesvedības termiņiem, noslodzei, IT rīku pielietojumam, kā arī efektīvai līdzekļu plānošanai Sadarbībā ar Starptautisko Valūtas fondu tiek izvērtēta Latvijas politika maksātnespējas administrēšanā. Sadarbībā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizāciju (OECD), kurā Latvija nesen iestājās, tiek vērtēts Komerclikuma regulējums, ka arī pakalpojumu pieejamība tieslietu sektorā. Vērtējums fokusējas uz uzņēmēju viedokļa noskaidrošanu. Secinājumi kalpos par ļoti vērtīgu izziņas avotu, jo, pretēji profesionālajam vērtējumam, kas balstīts tikai uz nozarē strādājošo viedokli, tagad sistēmas rīcībā būs arī detalizēts skatījums no malas.

Šī izpēte un novērtējumi rezultēsies rekomendācijās, izstrādājot valsts turpmāko politiku tiesu darba, maksātnespējas administrēšanas un komerctiesības pilnveidošanā, tieslietu sistēmas pakalpojumu pieejamības veicināšanā. Tāpat TA uzdevums gan šajā, gan arī citos projektos ir Tiesu informācijas sistēmas un tiesu darba tehniskās kapacitātes uzlabošana.

TA darbu, realizējot projektu "Justīcija attīstībai", ar lielu atsaucību un entuziasmu novērtē tiesneši un tiesu darbinieki, projekta partneri. Tas ir ļoti svarīgi, jo veiksmīga projekta realizācija nav atkarīga tikai no TA, tas ir visas tieslietu nozares projekts.

Lai stiprinātu starptautisko sadarbību un sniegtu iespēju apmainīties ar labo praksi, TA plānos jau ilgāku laiku bijusi iecere apvienot tiesu administrāciju pārstāvjus no dažādām valstīm. Ideja tika realizēta šogad. Tā Rīgā novembrī noritēja Eiropas Savienības, Austrumu partnerības un Centrālāzijas valstu tiesu darba administrētāju forums. 20 valstu nacionālās delegācijas dalījās pieredzē par mūsdienu lielākajiem izaicinājumiem tiesu darba organizācijā, par radušos problēmu inovatīvajiem risinājumiem, par komunikāciju ar sabiedrību.

Šobrīd tiesu administratoriem visā Eiropā un ārpus tās ir daudz kopēju profesionālo izaicinājumu – sākot ar drošību tiesās un beidzot ar resursu plānošanu, pieejamo līdzekļu efektīvu izmantošanu. Būtiskas problēmas, kas prasa dažāda veida risinājumus, ir tiesvedības procesu ilgums, tiesnešu neatkarības pašnovērtējums, sabiedrības uzticēšanās deficīts.

Tiesu administrēšanas jomā šobrīd varam mācīties ne tikai, kā trafareti tiek uzskatīts, no "vecajām" ES dalībvalstīm. Arī citās valstīs ir uzkrāta vērtīga pieredze. Austrumu partnerības un Vidusāzijas valstīm nereti ir pieejami diezgan lieli finanšu resursi, kas tiek ieguldīti tiesu varas tehnoloģiskajā nostiprināšanā, tostarp šobrīd ir būtiski runāt par datu analītikas jeb "business intelligence" produktu izmantošanu tiesu administrēšanā. Tie ļauj, analizējot tiesu darba statistiku dažādos šķērsgriezumos, atrast vājos punktus tiesvedības procesos un rast atbilstošu risinājumu.

Salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm tiesvedības ilguma ziņā Latvija nebūt nav kaunpilna "rekordiste" – mēs droši turamies reitingu vidusdaļā. Parādu piedziņas process, piemēram, Rīgas apgabaltiesā ir kļuvis ātrāks, no 2013. līdz 2017.gadam uz pusi samazinoties neizskatīto lietu skaitam. Parādu piedziņas process ir īstenojams jau ievērojami īsākā laikā, šobrīd apelācijas instances tiesā pat piecu–septiņu mēnešu laikā, bet maza apmēra prasības lietās – pat mēneša laikā. Turklāt Rīgas apgabaltiesa pēc reformas, saņemot izskatīšanā lietas no Augstākās tiesas palātas, kas arī bija apelācijas instance, ir ieguvusi papildu cilvēkresursus – tiesnešus, kas palielināja tiesas kapacitāti un kuri šobrīd kopā ar Rīgas apgabaltiesā strādājošajiem tiesnešiem sniedz būtisku devumu, tādējādi samazinot neizskatīto lietu skaitu.

Protams, jāapzinās, ka priekšstatu par tiesām, kas iesakņojies mūsu sabiedrībā, nevarēs mainīt uzreiz. Taču, neskatoties uz to, ka tiesu administrēšana ir izteikti praktiska rakstura uzdevums, intelektuālais ieguldījums un moderno tehnoloģiju izmantošana ir tie divi elementi, kas spēj nodrošināt tās neierobežotu attīstību. Turklāt laba pārvaldība tiesu administrēšanas jomā spēj būtiski attīstīt tiesiskuma apziņu sabiedrībā, stiprināt tiesu varas neatkarību. Radot uzticēšanos Latvijas tiesu sistēmai, tiek sekmēta ekonomikas attīstība un tajā investētā kapitāla pieplūdums.