Foto: Shutterstock
Jaunajā mācību saturā, kurš nupat nodots sabiedriskajai apspriešanai, svarīga vieta ir ierādīta tehnoloģijām un izpratnes par to lietošanu veicināšanai skolēnu vidū. Kamēr kompetencēs bāzētās mācību programmas vēl top, vēlos atgādināt, ka svarīgākais, ko skola var darīt, – mācīt bērniem atbildīgu tehnoloģiju lietošanu.

Kāpēc tas ir svarīgi? Tādēļ, ka viedtelefons šodien ir teju katram skolēnam. Jā, pat daudziem pirmklasniekiem. Mums, pieaugušajiem, bieži vien ir grūti iedomāties, ka pusaudži un jaunāko klašu skolēni īsti neaptver, kur paliek informācija, ar kuru viņi dalās, piemēram, savos "Instagram" vai citu sociālo tīklu profilos. Tādēļ uzskatu, ka ir būtiski pastāstīt un parādīt viņiem, kā viedierīces lietot pareizi un kad tiek darīts kas aplami.

Skolām ir aktīvi jāveicina droša mobilo ierīču lietošana skolēnu vidū, vispirms jau regulāri runājot par šo tēmu datorikas stundās, kurās tiek apskatīti tehnoloģiju jautājumi. Pašlaik mūsu licejā datorikas priekšmets tiek aprobēts 4. un 5. klasē. Taču viedierīces lieto arī mazāko klašu skolēni. Patiesību sakot, ļoti bieži bērniem dzīve norit telefonā, tādēļ pat pirmklasniekiem ir jāsaprot, kā pasargāt sevi un informāciju par sevi. Ne velti jaunajā izglītības programmā "Kompetenču pieeja mācību saturā" priekšmetu paredzēts mācīt jau no 1. klases.

Par drošību tiek runāts arī sociālo zinību stundās, kur skolotāji mudina uz tehnoloģijām paraudzīties no ētikas aspekta, mācot bērniem veidot pareizu attieksmi pret rīcību ar privātpersonas informāciju un izpratni par to, kādas sekas var radīt neapdomīga rīcība digitālajā vidē. Bērni vislabāk uztver informāciju un mācās no piemēriem, kurus var attiecināt uz sevi, piemēram, kas var notikt, publicējot neapdomīgi ne vien savas, bet arī draugu, ģimenes locekļu fotogrāfijas.

Jāatzīst, ka bērni vislabāk uztver informāciju un mācās no piemēriem, kurus var attiecināt uz sevi. Piemēram, atliek vien skolotājam "noķert" kādu skolas datorā neaizvērtu sociālo tīklu profilu un pastāstīt tā īpašniekam par sekām, kas var būt šādos gadījumos, lai bērns ielāgotu, ka, beidzot darbu internetā, vienmēr ir obligāti jāatslēdzas no visām vietnēm, kurām viņš ir bijis pieslēdzies.

Tas var būt arī iemesls, lai parunātu par saturu, kas tiek publicēts internetā. Proti, daloties ar citiem priekā par jaunām lietām vai interesantiem cilvēkiem, pusaudži nepadomā, ka visi šie ieraksti ir publiski, tātad – ir pieejami ikvienam, tostarp zagļiem, citiem nelabvēļiem. Tāpēc ir būtiski viņiem skaidrot, ko par sevi drīkst un ko nedrīkst publicēt. Tikai tā bērni ar laiku saprot, ka internetā viņi visiem ir kā uz delnas, tāpēc vairākas reizes jāpadomā, ko un kāpēc dari.

Lielisks palīgs atbildīgas bērnu attieksmes veidošanā pret tehnoloģijām ir skolas datortīkls. Piemēram, nereti skolēniem pirmā pieredze darbā ar datoru, kā arī drošiem tā lietošanas nosacījumiem sākas ar sava profila izveidi "E-klasē". Obligāts nosacījums ir izveidot savam profilam drošu un pietiekami sarežģītu paroli, jo esam novērojuši, ka tā bērni iemācās drošu paroļu veidošanas principus, kurus izmanto arī personīgām vajadzībām savās viedierīcēs.

Jāpiebilst, ka šodien bērniem ir grūti iztikt bez adekvāta telefona vai citas mobilās ierīces, jo lielākā daļa skolas saziņas ar skolēniem un vecākiem ir digitāla. Mājasdarbi un atzīmes ir apskatāmas "E-klasē", stundu saraksti un cita mācību informācija – skolas mājaslapā.

Mēs arī redzam, kā viedtelefoni palīdz pusaudžiem organizēt ikdienu, jo ar to palīdzību var ātri un ērti apskatīties gan transporta sarakstus, gan uzzināt citu aktuālo informāciju. Tie palīdz arī mācību procesā, jo nepieciešamības gadījumā skolēniem ir iespēja pārfotografēt garām palaistu uzdevumu vai skaidrojumu un izlasīt nepieciešamo grāmatu. Protams, arī izklaidēties, spēlēties un priecāties kopā ar draugiem.

Tādējādi mēs ar bērniem stundās runājam arī par dažādiem drošības instrumentiem, piemēram, par ugunsmūri un antivīrusa risinājumiem, kas ļauj aizsargāt ikdienā gan datoru, gan mobilo telefonu un šajās ierīcēs uzkrāto informāciju, vienlaikus uzlabojot interneta lietošanas pieredzi.

Tāpat mēs mācām bērniem, ko darīt tad, ja veidojas mulsinoša vai aizskaroša situācija. Proti, šādā situācijā konkrētā vietne ir jāpamet un par šo gadījumu jārunā ar vecākiem vai citiem pieaugušajiem, kuriem bērni uzticas. Piemēram, ja kāds privātā sarakstē lūdz sūtīt kailfoto, sāk uzdod pārāk personiskus jautājumus, kas liek justies neērti, aicina slepeni satikties, ir jāmeklē palīdzība. Iespējams, kopā ar vecākiem jāvēršas policijā.

Ir ļoti svarīgi, lai mūsu bērni ir prasmīgi un gudri tehnoloģiju lietotāji, kas gan no saviem pedagogiem, gan arī vecākiem spēj paņemt dzīvē noderīgas zināšanas, lai izvairītos no liekiem drošības draudiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!