Foto: LETA

Ļoti iespējams, ka šī gada rudens Latvijas akciju tirgum atnesīs kādu jaunu akciju ražu – "Madara Cosmetics" gatava ar savām daļām dalīties ar mums visiem. Lai cik vērtīga Latvijas akciju tirgus attīstībai arī nebūtu konkrētā uzņēmuma veiksme biržā, pēc "HansaMatrix" pieredzes varu teikt, ka uz ieguldījumiem akcijās latvieši ir vēl gaužām kūtri.

Latvijas akciju investīciju kultūra, ja salīdzinām ar skolu, patlaban atrodas trešajā klasē, sēž skolas solā un uzmanīgi klausās, kas tagad jādara un ko skolotāja teiks. Savukārt kaimiņi igauņi tikuši jau līdz vidusskolai, zinātkāri un aktīvi izmēģina visu, kas interesē.

Diemžēl vietējie uzņēmumi ar Latvijas investoru kopienu vien vēl nevar īstenot IPO. Vispirms jāorientējas uz Baltiju kopumā. "HansaMatrix" gadījums pierādīja, ka Igaunijā ir daudz aktīvāki investori nekā Latvijā. Tur investoru publika ir daudz gatavāka, ir cilvēki, kas to jau ir darījuši, dara un arī turpmāk darīs. Igauņi ātrāk ir iekāpuši "biznesa laivā".

Skaidrs, ka arī Latvijā ir pietiekami daudz turīgu ļaužu, uzņēmēju, kas mierīgi varētu ieguldīt, bet mums kaut kā vēl nav izveidojusies patriotiska nostāja, ka uzņēmēji varētu palīdzēt viens otram un investēt cits cita uzņēmumos publisko piedāvājumu ietvaros. Katrs kaut kā egoistiski domā tikai par savu biznesu un, kad pienāk brīdis, kad pats varētu sasniegt nākamo līmeni un piesaistīt akcionārus, brīnās, ka savējie ir kūtri. Latvijas uzņēmējiem būtu savstarpēji jāatbalsta un pašiem arī jāveicina investīciju kultūra. Tas nenozīmē tikai investīcijas citos uzņēmumos, bet radīt arī piedāvājumu, apsvērt visus plusus un iespējas, ko nes kotēšanās biržā, un, jo īpaši, – nebaidīties to realizēt.

Ja uzņēmums ir gatavs kļūt publisks, to nevar bezgalīgi gaidīt, jo birža ir vēl viena vieta, kur sevi parādīt pasaulei.

Tomēr, ņemot vērā vietējo situāciju, gribu ieteikt uzņēmumiem, tostarp arī "Madara Cosmetics", – negaidiet, ka uzvara tiks sasniegta vienā dienā. Ļoti iespējams, ka izvirzītais mērķis netiks sasniegts uzreiz, bet neviens neliedz turpināt iesākto procesu, vēlreiz uzrunāt un iesaistīt jaunus akcionārus. "HansaMatrix", uzsākot kotēšanos pagājušā gada vasarā, bija zem desmit privāto investoru, turklāt divas trešdaļas bija tieši no Igaunijas. Šobrīd privāto investoru skaits uzņēmumā ir palielinājies piecas reizes.

Ņemot vērā šī brīža pasīvo investīciju kultūru Latvijā, uzņēmumiem, kas vēlas kotēties biržā, jābūt gataviem aktīvi komunicēt, raugoties ne tikai potenciālo investoru virzienā, bet arī izglītojot sabiedrību – regulāri informējot par uzņēmuma plāniem, izglītojot par akciju tirgu un ieguldījumu iespējām. Ar katru nākamo jauno uzņēmumu arī Latvijas investīciju tradīcijas iekustēsies un kļūs stabilākas.

Redzams, ka arī "Madara Cosmetics" aktīvi iegulda resursus sabiedrības izglītošanā tieši šajos finanšu jautājumos, vēršot uzmanību uz ilgtspējīgu domāšanu. Ar lielu interesi gaidu šī darba rezultātus, kas arī skaidri norādīs, cik gatava ir mūsu sabiedrība investēt vietējos uzņēmumos. Un novēlu izdošanos!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!