Foto: Kadrs no video

NASA publicējusi video ar jauna tipa lidmašīnas modeļa izmēģinājuma lidojumu, kurā redzamais lidaparāts gaisā spēj salocīt spārnus. Tie izgatavoti no tā dēvētā "formas atmiņas sakausējuma", kas ļauj spārniem lidojuma laikā kontrolēti saliekties un iztaisnoties bez smagu motoru vai hidraulikas palīdzības.

"Mēs gribējām redzēt, vai lidojuma laikā varam kustināt spārnus, kontrolēt tos jebkurā pozīcijā, kādā vēlamies, lai tādējādi iegūtu kādus aerodinamiskus uzlabojumus un ko vispār varam darīt ar šo jauno tehnoloģiju," medijam "Design Boom" skaidro viens no SAW komandas Otmans Benafans. Viņš stāsta, ka spārnu locīšanas tehnoloģijas izmēģinātas arī iepriekš, bet jaunais "formas atmiņas sakausējums"ļauj tehnoloģiju veidot kompaktāku, vieglāku un izvietot lidaparāta vietās, kur tas patiešām ir nepieciešams.

Paredzams, ka tehnoloģiskie ieguvumi, kurus jau līdz šim apliecinājuši testa lidojumi, palīdzēs nākotnes skaņas ātruma un virsskaņas ātruma lidmašīnām samazināt svaru pat par 80%, ieekonomēt degvielu un palielināt ātrumu. Turklāt kontrolējamā "formas atmiņas sakausējuma" tehnoloģija ļaus uzlabot manevrētspēju, lidojuma laikā salokot spārnus no nulles līdz pat 70 grādiem un atpakaļ.

Jaunā tehnoloģija veiksmīgi izmēģināta "Vienlaidus adaptīvā spārna" (SAW) programmas ietvaros ASV Kalifornijas štata NASA "Armstronga izmēģinājumu centrā" , liecina publiskotais video. Tas apliecinājis, ka tehnoloģijas ne tikai strādā, bet ir integrējamas, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. NASA cer to drīzumā izmēģināt arī uz kaujas iznīcinātājiem "F-18".

"Izmēģinājumu datus mēs izmantosim, lai sistēmu turpinātu uzlabot, tostarp palielinātu spārnu salocīšanas ātrumu un vienmērīgumu, un uzlabojumus pārbaudīsim nākamajos testa lidojumos 2018. gadā," norāda Benafans.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!