Malaizijas pasažieru reisa MH17 lidmašīna virs Ukrainas austrumiem 2014. gada vasarā notriekta no prokremlisko kaujinieku kontrolētas Ukrainas teritorijas ar "Buk" raķešu sistēmu, kas ievesta no Krievijas, trešdien paziņojusi starptautiskā izmeklēšanas komanda.

To starptautiskā Apvienotā izmeklēšanas komanda (JIT) paziņoja preses konferencē par kriminālizmeklēšanas sākotnējiem rezultātiem. "Buk" sistēma pēc katastrofas izvesta atpakaļ uz Krieviju.

"Balstoties uz kriminālizmeklēšanas rezultātiem, mēs esam secinājuši, ka reiss MH17 tika notriekts ar "Buk" 9M83 raķeti, kas ievesta no Krievijas Federācijas teritorijas," paziņoja izmeklēšanas vadītājs Vilberts Paulisens.

Ir skaidri noteikts, ka lidmašīna notriekta no zemes, nevis to izdarījis kāds cits lidaparāts, kā tas izskanēja Krievijas versijās par katastrofu, secināts izmeklēšanā.

Raķetes palaišanas vietu apstiprinājuši daudzi aculiecinieki. Tas noticis uz lauka pie Pervomajskas ciema sešus kilometrus uz dienvidiem no Sņižnes. ”Palaišanas laikā šo teritoriju kontrolēja prokrieviskie kaujinieki,” paziņoja Paulisens.

Aculiecinieki te dzirdējuši skaļu sprādzienu, svilpjošu skaņu un gaisā redzējuši dūmu asti. Raķetes palaišanas vietu apstiprina arī ASV un Eiropas Kosmosa aģentūras satelīta dati, atzīmē JIT vadītājs.

Komandai gan nav skaidrs, vai karavīriem dota pavēle palaist raķeti, vai viņi darbojušies neatkarīgi.

Izmeklēšanā aptaujāti vairāk nekā 200 liecinieku, izanalizēts pusmiljons fotogrāfiju un video, kā arī aptuveni 150 000 pārtvertu telefona sarunu.

Komanda identificējusi 100 personas, kas potenciāli saistītas ar lidmašīnas notriekšanu Izmeklēšanas rezultāti sagatavo pamatu tālāk vērsties pret konkrētiem aizdomās turētajiem, kuri preses konferencē gan netika nosaukti. Tomēr izmeklētāji pauž, ka pastāv reālas iespējas vaininiekus saukt pie atbildības. .

Sagaidāms, ka JIT izmeklēšana būs pamats, lai ievērojami palielinātu starptautisko spiedienu pret Maskavu, pieprasot sodīt atbildīgos par cilvēku nāvi.

Foto: AFP/Scanpix

Lidsabiedrības "Malaysia Airlines" pasažieru lidmašīna "Boeing 777" ar 298 cilvēkiem uz klāja, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru, tika notriekta 2014. gada 17. jūlijā virs Austrumukrainas, kur Ukrainas spēki cīnās ar Maskavas kontrolētajiem kaujiniekiem.

Ukraina un Rietumvalstis uzskata, ka lidmašīna ar Krievijā ražotu "Buk" raķeti notriekta no prokremlisko kaujinieku kontrolētās teritorijas, par ko liecina virkne pierādījumu, savukārt Maskava savu un savu kaujinieku atbildību noliedz, visā vainojot Kijevu.

Foto: Reuters/Scanpix

Īsi pirms izmeklēšanas ziņojuma Maskava paziņoja, ka ir atradusi līdz šim nezināmus radara datus, kas pierādot, ka katastrofas brīdī debesīs bijušas vien civilās lidmašīnas, un nekādas raķetes izšaušana no prokremlisko kaujinieku kontrolētās teritorijas nav konstatēta. Šie dati bija pretrunā pašas Krievijas iepriekš izplatītām notikušās versijām.

Pagājušajā gadā Krievija, kura savu vainu katastrofā kategoriski noliedza un vārdos uzstāja uz atklātu izmeklēšanu, ANO Drošības padomē izmantoja savas veto tiesībās, lai bloķētu rezolūciju par starptautiska tribunāla izveidošanu MH17 notriekšanas izmeklēšanai.

Kas jāzina par starptautisko izmeklēšanu

Starptautiskā Apvienotā izmeklēšanas komanda (JIT), kas trešdien publiskoja sākotnējos slēdzienus MH17 notriekšanas kriminālizmeklēšanas lietā, ir ANO atbalstīta organizācija, kurā darbojas Malaizija, Nīderlande, Austrālija, Beļģija un Ukraina. Uzdevums ir noskaidrot, kurš ir atbildīgs par 298 cilvēku, kas atradās uz aviolainera klāja, nogalināšanu.

Nīderlande, kura ir vadošā valsts izmeklēšanā, katastrofā zaudēja 193 savus pilsoņus, Austrālija 27, Beļģija 4. Savukārt lidmašīna piederēja Malaizijas lidsabiedrībai "Malaysia Airlines", bet Ukraina ir valsts, kurā katastrofa notika.

Foto: AP/Scanpix

Izmeklēšanas eksperti vāc visas iespējamās liecības no visām iespējamām valstīm, ko var iegūt MH17 lietā. Jūnijā komanda publiskoja ziņojumu, kurā bija redzama fotogrāfija ar lielu Krievijā ražotās "Buk" raķetes daļu, kas atrasta MH17 katastrofas vietā Austrumukrainā.

"Buk" pretgaisa aizsardzības raķetes tiek palaistas no mobilās palaišanas iekārtas. Tās var sasniegt mērķi līdz 25 kilometru augstumam. Jāpiebilst, ka pasažieru "Boeing 777" lidoja 10 kilometru augstumā. Šāda sistēma pirms un pēc aviokatastrofas tika redzēta prokremlisko kaujinieku kontrolētajā Ukrainas teritorijā. "Buk" raķetes ir gan Krievijas, gan Ukrainas bruņojumā.

Foto: AP/Scanpix

Pagājušajā gadā atsevišķā izmeklēšanā Nīderlandes Drošības pārvalde arī secināja, ka MH17 noteikta tieši ar "Buk" raķeti. Šajā ziņojumā gan netika meklēti vainīgie, kas raķeti palaiduši. Tomēr pēc preses konferences Drošības pārvaldes prezidents Djibe Joustra sarunā ar žurnālistiem norādīja, ka raķete palaista no prokremlisko kaujinieku kontrolētās teritorijas.

Kā tas notika

Izmeklēšanā noskaidrots, ka "Buk" kaujas galviņa sprāga lidmašīnas priekšgala kreisajā pusē, raidot simtiem metāla šrapneļu, kas caururba lidaparātu. Tā rezultātā atdalījusies daļa "Boeing".

Neatkarīgā britu žurnālistu komanda "Bellingcat" februārī publiskotā ziņojumā norāda, ka ir atklājusi saikni starp MH17 notriekušo "Buk" iekārtu un Krievijas karavīriem. Aviolaineri, domājams, notrieca Krievijas 53. pretgaisa aizsardzības raķešu brigādes 2. bataljona karavīri, secināja "Bellingcat".

Foto: AP/Scanpix

Grupa par līdzatbildīgiem MH17 notriekšanā sauc arī Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu un aizsardzības ministru Sergeju Šoigu.

BBC vēl 2014. gadā ziņoja, ka aculiecinieki katastrofas laikā separātistu kontrolētā teritorijā netālu no Šņižnes redzējuši "Buk" iekārtu, ko vadījuši Krievijas karavīri.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!