Atsevišķi koalīcijas politiķi pauž vēlmi pārliecināties par Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta izdevīgumu.

Koalīcijas padome 18. jūnijā gan neskatīja elektrifikācijas jautājumu ekonomikas ministra Arvila Ašeradena (V) prombūtnes dēļ. Valdību veidojošās partijas to plāno apspriest pēc tam, kad tas tiks pārrunāts Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē, pēc sēdes pavēstīja Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS). Skatīšanai šajā institūcijā attiecīgais jautājums sagatavots pēc tranzītbiznesa uzņēmēju lūguma.

Partijas "Vienotība" politiķis, iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis (V) pirmdien pēc koalīcijas padomes sēdes norādīja, ka politiķiem ir bijusi tikšanās ar nozares pārstāvjiem, kas neatbalstot šo projektu, tāpēc "Vienotība" vēlas uzzināt sīkāk par ieceres rentabilitāti un pievienoto vērtību.

Kučinskis norādīja, ka šajā gadījumā no partijas "Vienotība" ir jautājumi, kāda daļa no projekta izmaksām būs jāsedz VAS "Latvijas dzelzceļš", vai tas neietekmēs uzņēmuma tarifus un vai tas ir efektīvākais veids Eiropas Savienības (ES) naudas ieguldīšanai.

Vaicāts par risku pazaudēt Eiropas Savienības līdzekļus 400 miljonus eiro apmērā, kas paredzēti projektam, premjers atbildēja, ka ir jādomā gan par nākotnes attīstību, gan jābūt drošiem, ka tas ir labākais veids, kur ieguldīt līdzekļus.

Reizē Kučinskis pauda, ka valsts nevar mētāties ar saviem lēmumiem, un jautājums par elektrifikācijas projektu jau iepriekš tika ilgstoši diskutēts. Kučinskis vērsa uzmanību, ka projekta īstenošanas priekšlikums ir nosūtīts Eiropas Komisijai (EK) izvērtēšanai un pašlaik šis process vēl nav beidzies, jo nav saņemta "nedz pozitīva, nedz negatīva" atbilde no vērtētājiem.

Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK ieskatā, šim jautājums jābūt pietiekoši labi izsvērtam un pašlaik piedāvājums "liek skatīties ar pietiekamu skepsi", norādīja politiskā spēka pārstāvis Jānis Eglīts. Iespēja zaudēt 400 miljonu saņemšanu nav tas pats, kā risks, ka šādu summu nāktos atmaksāt no valsts budžeta, piebilda politiķis.

Kā ziņots, Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija ir līdz šim apjomīgākais Latvijas Eiropas Savienības (ES) fondu projekts, kurā plānots veikt dzelzceļa infrastruktūras rekonstrukciju un modernizāciju 300 kilometru garumā ar mērķi samazināt CO2 emisijas dzelzceļa pārvadājumos no 225 126 uz 180 000 tonnām gadā. Tāpat plānots, ka projekta realizācija nodrošinās Latvijas konkurētspēju kravu pārvadājumos, energoatkarības samazināšanu no importētās degvielas, kā arī samazinās transporta izmaksas.

Satiksme ministrija (SM) ar dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta īstenošanu saista vairākus ekonomiskos ieguvumus turpmāko 30 gadu griezumā, tai skaitā tas pārvadātajiem ļaus nodrošināt lētākus pārvadājumus un piedāvāt konkurētspējīgas cenas klientiem. Līdz ar to, uzlabojot Latvijas dzelzceļa starptautisko konkurētspēju, tiks radītas iespējas piesaistīt vairāk kravu un tādējādi radīt papildu eksporta ieņēmumus. Dzelzceļa tīkla elektrifikācija mazinās Latvijas valsts enerģētikas atkarību no importētā fosilā kurināmā, uzsvēra SM pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!