Foto: Shutterstock

Lai gan iepriekš tika lēsts, ka pēc tā saucamo "lojalitātes grozījumu" stāšanās spēkā darbu varētu zaudētu ap 30 pedagogu, līdz šim saistībā ar Izglītības likuma grozījumiem, kuros pedagogam izvirzīta prasība būt lojālam Latvijas Republikai un tās Satversmei, darbu nav zaudējis neviens skolotājs, portāls "Delfi" uzzināja Izglītības kvalitātes valsts dienestā (IKVD).

"Lojalitātes grozījumi", kuri pērnā gada izskaņā izsauca skaļas debates nozares pārstāvju vidū. Izglītības likuma grozījumi bija viens no šā gada budžetu pavadošajiem likumprojektiem, tāpēc tas tika skatīts steidzamības kārtā, nevis kā ierasts – trīs lasījumos. Pret to iebilda Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija, frakcija "Saskaņa", Latvijas Pašvaldību savienība, kā arī Saeimas Juridiskais birojs.

Likuma 30. pants, kas nosaka, ka par izglītības iestādes vadītāju ir tiesīga strādāt persona, kurai ir nevainojama reputācija, kura ir lojāla Latvijai un tās Satversmei, tika papildināts, nosakot, ka izglītības iestādes vadītājs "nepārkāpj diskriminācijas un atšķirīgas attieksmes pret personu aizliegumu".

Tādi paši grozījumi attiecas arī uz izglītības iestāžu pasniedzējiem.

Pērn pieņemtie grozījumi arī paredz – ja pedagogs vai izglītības iestādes vadītājs nav lojāls Latvijai un Satversmei, neievēro diskriminācijas aizliegumu un ja to konstatē Izglītības kvalitātes valsts dienests vai darba devējs, personai aizliegts ieņemt izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga amatu.

Lojalitātes un tikumības pārkāpēju meklējumos

Iepriekš IKVD lēsa, ka nelojālu skolotāju skaits Latvijā varētu būt ap 30. Taču šogad vēl neviens pedagogs un izglītības iestādes vadītājs saistībā ar grozījumiem darbu nav zaudējis, norāda IKVD pārstāve Jana Veinberga. Viņa gan uzsver, ka dienests neveic kādas īpaši plānotas lojalitātes pārbaudes.

"Pārbaudes tiek veiktas regulāro akreditācijas procesu laikā, kā arī saņemot privātpersonu sūdzības vai informāciju no citām institūcijām," skaidro Veinberga. Šogad IKVD saistībā ar pedagoga iespējamo nelojalitāti Latvijai un tās Satversmei pabeidzis pārbaudes piecās izglītības iestādēs, tajā skaitā vienā augstskolā, vienā koledžā, divās vispārējās pamata un vidējās izglītības iestādēs un vienā profesionālās ievirzes izglītības iestādē.

Trīs izglītības iestādēs IKVD veica pārbaudi klātienē un divās – lūdza iesniegt pārbaudes veikšanai nepieciešamo informāciju. Tostarp divās izglītības iestādēs dienests klātienē vēroja pedagoga vadītās mācību stundas, vienā izglītības iestādē izvērtēja skolotāja mācību un audzināšanas procesā izmantotos mācību līdzekļus un vienā izglītības iestādē iepazinās ar tās audzināšanas darba virzieniem un audzināšanas plāniem.

Nevienā no piecās izglītības iestādēs veiktajām pārbaudēm IKVD neguva apstiprinājumu, ka pedagogi būtu nelojāli Latvijai un tās Satversmei vai nepildītu pedagoga vispārīgo pienākumu izglītošanas procesā – audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus – Latvijas patriotus, stiprināt piederību Latvijai.

Vienlaikus dienestā uzsver, ka IKVD vēl turpina pārbaudes par iespējamu pedagogu nelojalitāti Latvijai un tās Satversmei vairākās izglītības iestādēs.

Tāpat šogad veiktas pārbaudes par septiņu izglītības iestāžu darbības atbilstību tā saucamajām tikumiskās audzināšanas vadlīniju prasībām, tostarp par pedagogu lojalitāti Latvijai un tās Satversmei.

"Arī šajās pārbaudēs nav gūts apstiprinājums pedagogu nelojalitātei, tomēr trīs izglītības iestādēs konstatētas atsevišķas neatbilstības, tai skaitā nav organizēti visi valdības noteikumos Nr. 480 noteiktie svinīgie pasākumi, sagaidot valsts svētkus, pedagogs veicis aģitāciju un nav ievērojis politisko neitralitāti," iezīmē IKVD pārstāve Veinberga. Grozījumi arī pietiekami ierobežo nelojālos pedagogus.

IKVD ieskatā pērn atbalstu guvušie grozījumi pietiekami ierobežo Latvijai un tās Satversmei nelojālu personu iespējas veikt pedagoģisko darbu Latvijas izglītības iestādēs.

Gadījumā, ja dienests konstatē pedagoga vai izglītības iestādes vadītāja nelojalitāti valstij un tās Satversmei, diskriminācijas un atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpšanu vai pienākuma audzināt krietnus, godprātīgus cilvēkus – Latvijas patriotus nepildīšanu, Izglītības likums nodrošina tiesisku pamatojumu darba devējam atlaist viņus no darba.

Vienlaikus dienestā uzsver, ka Izglītības likuma normas darbojas preventīvi. "Tādā veidā sabiedrībai, pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem tiek dots signāls, ka Latvijas Republikai un tās Satversmei nelojālām personām nav jāstrādā Latvijas izglītības iestādēs," skaidro Veinberga.

"Vienlaikus jāuzsver, ka šīs normas primārais mērķis ir aizsargāt bērnus un skolēnus no iespējamas negatīvas ietekmes, kuru varētu radīt pedagogu nelojalitāte Latvijas Republikai," atzīst IKVD pārstāve.

Kā pārbauda lojalitāti

Kad IKVD nonāk informācija par iespējamo pedagoga nelojalitāti Latvijai un tās Satversmei, katrs gadījums tiek izvērtēts individuāli, tostarp:

  • dienests var klātienē iepazīties ar mācību un audzināšanas procesa norisi;
  • pieprasīt skaidrojumus no izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga;
  • izvērtēt pedagoga mācību un audzināšanas procesā izmantojamos mācību līdzekļus;
  • veikt izglītojamo, vecāku un pedagogu aptauju;
  • iepazīties ar izglītības iestādes darbību reglamentējošiem dokumentiem, tai skaitā audzināšanas darba virzieniem un audzināšanas plāniem;
  • nepieciešamības gadījumā iesaistīt citas atbildīgās institūcijas.

Vienlaikus dienestā atgādina, ka skolotāju un izglītības iestāžu vadītāju atbilstība Latvijas normatīvajam regulējumam, tajā skaitā lojalitāte Latvijai un tās Satversmei tiek izvērtēta arī izglītības iestāžu un izglītības programmu akreditācijas procesā un izglītības iestāžu profesionālās darbības vērtēšanas procesā.

Līdz 30. jūnijam IKVD veica 28 izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības izvērtējumu. Vērtēšanas eksperti neviena izglītības iestādes vadītāja darbu nav vērtējuši kā neapmierinošu, liecina IKVD sniegtā informācija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!