Foto: AFI

Izmantojot pašvaldības uzņēmumu "Rīgas satiksme" (RS), bez konkursa tiesības izvietot reklāmu apmēram 800 sabiedriskā transporta pieturvietās saņēmis ar Rīgas domes (RD) politisko vadību saistīts uzņēmums, svētdien vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

Šobrīd RD top jauns dokuments, kas turpmāk uzņēmumam nodrošināšot lielākas privilēģijas nekā citiem.

Jau ilgstoši uzņēmums "Baltic media line" no RD kapitālsabiedrībām ieguvis ekskluzīvas tiesības uz to rīcībā esošiem objektiem izvietot reklāmas. ,,Baltic media line" pieder uzņēmumam "Pilsētas līnijas", kas jau ilgstoši izvieto reklāmu galvaspilsētas sabiedriskajā transportā un tagad arī pieturvietās. Saskaņā ar raidījumā vēstīto, "Pilsētas līnijas" shēmā darbojas kā starpnieks, jo reālie darbu izpildītāji un reklāmas laukumu iznomātāji ir vides reklāmu kompānija "JCDecaux".

''Konkursa nebija, jo starp "Rīgas satiksmi" un "Pilsētas līnijām" ir noslēgts līgums," raidījumam apstiprinājusi ''Pilsētas līnijas" valdes locekle Ilma Kauliņa.

Vides reklāmas nozarē strādājošie aplēsuši, ka "JCDecaux" ieņēmumi no šīm reklāmām varētu būt aptuveni četri miljoni eiro gadā. ''Tāda ir tā juridiskā konstrukcija, bet būtība ir sekojoša, ka mums ir, pateicoties šai konstrukcijai, liels privāts partneris, kurš iegulda vairāk nekā 10 miljonus eiro, mainot, savedot kārtībā pilsētas infrastruktūru, apsaimniekojot, gādājot par to infrastruktūru, viņi tālāk pārdod reklāmu, saņem visus ieņēmumus un tā tālāk," norādījis Rīgas mērs Nils Ušakovs.

Vienošanās paredzot, ka "JCDecaux" bez atlīdzības uzstādīs RS nepieciešamās 800 pieturvietas, taču realitātē par pieturvietām tomēr samaksās, tikai jau no RD budžeta, ziņo "de facto".

RD strādā pie grozījumiem saistošajos noteikumos par nodevas apmēriem no vides reklāmām. Vides reklāmu iznomātāji nodevā maksās par 18% vairāk nekā līdz šim, proti, 1,85 eiro, taču par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs izvietotajām reklāmām saglabāsies pazeminātais nodevas apmērs - 0,43 eiro.

,,Tā ir tradicionāla pieeja, kad liels privātais partneris izdara kaut ko labu pilsētai un attiecīgi pilsēta viņam arī var iet pretim. Tas ir pilnīgi un absolūti loģiski," skaidrojis Ušakovs.

RS pārstāvis uz "de facto" jautājumu par to, vai RS pirms līguma noslēgšanas ar "Pilsētas līnijām" apzināja arī citu pretendentu piedāvājumus, tā arī neesot atbildējis.

"de faacto" izpētījis, ka trešdaļa "Pilsētas līniju" pieder "Well media Rīga". Tās īpašnieks ir Boriss Carjovs, kurš Ušakova padomnieka Ērika Teilāna biznesa partneris. Vēl 30% pieder Ievai Šaripo. Viņa kopā ar politiķiem pietuvināto uzņēmēju Māri Martinsonu darbojas kopā motokrosa atbalsta biedrībā. Kapitāldaļa turētāja ir arī Ineta Gadzjus. Žurnālisti izpētījuši viņas saistību ar Leonardu Teni, kurš apsūdzēts "Daimler" kukuļošanas lietā. Tenim ir arī senas politiskas saites ar Rīgas vicemēru Andri Ameriku (GKR). Vēl 5% pieder Tomam Didrihsonam. Interneta resursos atrodams, ka Didrihsons ilgstoši strādājis vadošos amatos uzņēmumā ,,Spilva". Te jāpiezīmē, ka tās vadītāja ir RS valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena sieva Lolita. Arī "Pilsētas līniju" valdes locekle Kauliņa ir viena no šī uzņēmuma līdzīpašniekiem.

''Man bija 10 gadu pieredze, strādājot reklāmā, līdz es ieņēmu amatu "Pilsētas līnijās". Tas, ka uzņēmumi, kas ir pašvaldības, ir zināmā saiknē ar politiku, tā ir likumsakarība. Tāda ir varas iekārta un tā tiek būvēta šī struktūra. Tas, ka mūsu darbs ir novērtēts, es to jūtu katru reizi, kad es sazinos ar nākamajiem potenciālajiem sadarbības partneriem vienalga, vai tie būtu valsts uzņēmumi, vai pašvaldības uzņēmumi," raidījumam norādījusi Kauliņa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!