Foto: Caters News Agency

Uz Latvijas kinoteātru ekrāniem nule kā iznākusi lietuviešu režisora Arūna Mateļa (Arūnas Matelis) dokumentālā filma "Brīnišķīgie lūzeri. Cita pasaule" ("Wonderful Losers: A Different World"), kas atklāj riteņbraukšanas sacensību "Giro d'Italia" neredzamo pusi, 1. maijā velobraucējus pulcēs ikgadējais Kritiskās masas brauciens, savukārt 11. un 12. maijā Valmierā norisināsies festivāls "Kino Pedālis".

Tieši tāpēc pavasarīgi sportiskā noskaņā piedāvājam iepazīties ar 10 pasaulē izdaudzinātām filmām, kas stāsta stāstus par un ap riteņbraukšanu, vai kurās velosipēds "atveido" ja ne galveno, tad ļoti nozīmīgu lomu ne tikai kā pārvietošanās rīks, bet arī kā simbols kam lielākam.

'Velosipēdu zagļi' (1949)

Kino studentu tik ļoti iemīļotā Vitorio De Sikas uzņemtā filma "Velosipēdu zagļi" ("Bicycle Thieves") aizvien tiek uzskatīta par itāļu neoreālisma meistardarbu, bet 1950. gadā tā saņēma Kinoakadēmijas goda balvu. Filmas darbība notiek Romā pēc Otrā pasaules kara un tā vēsta par nabadzīgu vīrieti, kuram pirmajā darba dienā nozog velosipēdu, kas viņam nepieciešams darba pienākumu pildīšanai. De Sikas filma ir sirdi plosoša melodrāma, kas atgādina mūžsenajā teicienā pausto tautas gudrību – "sargā pats sevi, un tad arī Dievs tevi sargās".

'Zēns un velosipēds' (1965)

25 minūšu garā melnbaltā mazbudžeta filma visādi citādi varbūt arī nebūtu izcelšanas vērta, ja vien tās autors nebūtu neviens cits kā leģendārās filmas "Svešie" radītājs sers Ridlijs Skots, kuram "Zēns un velosipēds" ("Boy And Bicycle") bija ne pārāk veiksmīga debija kino. Filmu viņš uzņēma, kamēr studēja Karaliskajā mākslas koledžā, un galvenās lomas izpildīšanai viņš nolīga savu brāli Toniju. Filmas elementus Skots pēcāk septiņdesmito gadu sākumā izmantoja maizes ceptuves "Hovis" reklāmā.

'Bučs Kesidijs & Sandensas bērns' (1969)

"Bačs Kesidijs un Sandenss Kids" ("Butch Cassidy & The Sundance Kid" ) ir Džordža Roja Hila vesterns, kas kopumā ieguvis četrus "Oskarus", virkni Britu filmu akadēmijas apbalvojumu un Amerikas Rakstnieku ģildes balvu par scenāriju, ierindojoties pasaules kino klasikas sarakstā. Filmas slavenākajā ainā redzams, kā Pols Ņūmens vizina Katrīnu Rosu uz sava velosipēda stūres rokturiem un izpilda akrobātiskus trikus. Turklāt Ņūmena tēls ir ne tikai apburošs, bet aktieris arīdzan pats izpilda visus velosipēda trikus.

'Izlauzties' (1979)

"Izlauzties" ("Breaking Away") ir pieaugšanas komēdijdrāma, kas vēsta par bariņu ar riteņbraukšanu apsēstiem vidusskolu tikko absolvējušiem puišiem, kuri izbauda pēdējo brīvo vasaru savā dzīvē. Protams, ka iesaistīti ir nesaprotoši vecāki un pretējais dzimums. "Izlauzties" ieguva "Oskaru" kategorijā "Labākais oriģinālscenārijs", kā arī bija nominēta vēl četrās kategorijās, tostarp "Labākā filma". Tā arī saņēma Zelta globusu kā labākā komēdija vai mūzikls un tika nominēta vēl trīs kategorijās.

'Citplanētietis' (1982)

"Citplanētietis" ("E.T. The Extra-Terrestrial") ir Stīvena Spīlberga nu jau par ikonu kļuvusī zinātniskās fantastikas filma, kas vēsta par Eliotu un viņa draugu no citas planētas, kuru vajā bezsejaini "sliktie vīri". Stāsta pamatā ir Spīlberga iedomu draugs, kuru viņš radīja pēc savu vecāku šķiršanās 1960. gadā. Šajā filmā velosipēds ne tikai palīdz Eliotam noslēpt savu draugu no mātes un valdības vīru acīm, bet beigās iegūst arīdzan burvju spējas. Filma pēc iznākšanas guva tūlītējus kases panākumus, pārspējot "Zvaigžņu karus", un līdz pat mūsdienām tiek uzskatīta par vienu no dižākajiem zinātniskās fantastikas darbiem.

'Randiņš Belvilā' (2003)

"Randiņš Belvilā" ("Belleville Rendez-Vous") ir Silvēna Šomē burvīgā animācija par puisēnu vārdā Čempions, kurš vada vientuļu un vienmuļu dzīvi pie savas vecmāmiņas. Savu potenciālu viņš sāk apjaust brīdī, kad viņam uzdāvina velosipēdu. Pēc vairākiem gadiem Čempions savas treneres vecmāmiņas vadībā jau ir kļuvis par gana prasmīgu riteņbraucēju, taču pirms svarīgākajām sacīkstēm viņu nolaupa gangsteri. Vecmāmiņa un Čempiona suns Bruno dodas uz Belvilu viņu izglābt.

'Lidojošais skots' (2006)

"Lidojošais skots" ("The Flying Scotsman") ir biogrāfiska drāma, kas vēsta par skotu riteņbraucēju Greiemu Obrī, kurš ir divreiz labojis pasaules rekordu stundas braucienā, kā arī ir divkārtējs pasaules čempions riteņbraukšanā trekā. Turklāt viņš ne tikai bija aizrautīgs riteņbraucējs, bet arīdzan pats sev radīja braucamrīku no veļasmašīnas detaļām. Filmā atainota Obrī cīņa pašam ar savu slimību – bipolārajiem traucējumiem, ko radījušas bērnības psiholoģiskās traumas, – un Starptautisko riteņbraukšanas savienību.

'Wadjda' (2012)

"Wadjda" ir aizkustinošs stāsts, kas ir pilns ar pirmajām pieredzēm – tā ir pirmā Saūda Arābijā uzņemtā mākslas filma, kuras režisore turklāt ir sieviete (arī tas iepriekš nebija noticis), kā arī pirmā Saūda Arābijas filma, kas nominēta "Oskaram". "Wadjda" galvenā varone ir 11 gadus veca meitene, kura sapņo par velosipēdu – sabiedrībā, kur sievietēm tas nepiedien. Šajā stāstā velosipēds iegūst pievienoto vērtību, simbolizējot sociālu pārmaiņu dzinējspēku.

'Ātrā piegāde' (2012)

"Ātrā piegāde" ("Premium Rush") ir Holivudas kases grāvēju "Juras laikmeta parks", "Zirnekļcilvēks" u.c. scenāriju autora Deivida Kepa režisēta asa sižeta filma, kur galveno lomu atveido Džozefs Gordons-Levits. Filma nelineārā manierē vēsta par Ņujorkas velokurjeru, kuram mieru neliek korumpēts policists, kurš alkst iegūt vēstuli, kuras nogādāšana uzticēta aizrautīgaja kurjeram, kurš jurisprudences studiju vietā izvēlējies strādāt Ņujorkas ielās.

'Ārmstronga meli' (2013)

Ražīgais dokumentālā kino režisors Alekss Gibnejs iesākumā bija nolēmis uzņemt filmu par Lensa Ārmstronga neparasto atgriešanās gadu, kurā viņš atkal grasās piedalīties "Tour De France" pēc izārstēšanās no vēža. Taču gaismā nāca fakts, ka viņš lietojis dopingu, tāpēc Ārmstrongam tika atņemti septiņi "Tour De France" tituli un liegts nodarboties ar profesionālo riteņbraukšanu. Rezultātā tapa "Ārmstronga meli" ("The Armstrong Lie"), kurā atainota riteņbraukšanas pasaules lielākā varoņa krišana kaunā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!