Foto: Publicitātes foto
Jau 26. februāra vakarā Holivudā tiks noskaidroti kinoprofesionāļu kārotākās balvas "Oskars" ieguvēji. ASV Kinoakadēmija dalīs balvas, gan godinot labākās filmas, to autorus un aktierus, gan profesionāļus dažādās tehniskajās kategorijās. Šoreiz vēršam uzmanību uz kādu mazāk mediju ievērotu, tomēr ļoti svarīgu kategoriju – "Labākais kostīmu dizains" un filmām, kas priecē acis ar laikmetam atbilstošiem tērpiem, izsmalcinātām detaļām un vēsturiskām atsaucēm.

Kara laika atturīgā elegance – 'Allied'

Foto: Publicitātes foto

Filmas "Allied" ("Sabiedrotie") darbība norisinās 1942. gadā, Otrā pasaules kara laikā. Tas ir periods, kas neizbēgami atstāja lielu ietekmi arī uz modi. Tā kļuva praktiskāka, atturīgāka, vīrišķīgāka. Turklāt modes galvaspilsētu Parīzi bija okupējuši nacisti, un daudzi modes nami bija slēgti. Tomēr filmā netrūkst arī plandoša zīda un kara laika retuma – smalku zeķu.

Kostīmus veidojis Džoana Džonstone, kurai ir pieredze ar vēsturisku filmu kostīmiem – viņas idejas realizētas filmām "Saving Private Ryan" ("Glābjot ierindnieku Raienu"), "Lincoln" ("Linkolns"), kā arī "Forrest Gump" ("Forests Gamps").

Kā paudusi pati tērpu autore, 40. gadu mode nav bijis sarežģīts uzdevums, jo no šī perioda ir saglabājušās daudz fotogrāfiju un arī pašu tērpu. Viņai precīzi izdevies uzķert stilu, turklāt neviens kostīms filmā nav kāda cita, oriģināla 40. gadu tērpa kopija.

"Es iedziļinājos šai laikaposmā, tomēr iedevu tērpiem savu seju," "Fashionista.com" stāstījusi Džonstone. "Šī perioda mode ir pievilcīga arī mūsdienu skatītājam, tāpēc nebija grūti likt izskatīties labi šīs filmas varoņiem".

Filmas galveno varoni – francūzieti Mariannu atveido aktrise Mariona Kotijāra, kurai Parīzes elegance burtiskā nozīmē ir asinīs. Savukārt galvenajā vīriešu lomā – ne mazāk iznesīgais Breds Pits. Viņi satiekas Marokā, kur amerikāņu aģents Makss tiek nosūtīts pretizlūkošanas uzdevumā. Viņš iemīlas daiļajā francūzietē, bet attiecību lielākais pārbaudījums sākas brīdī, kad Makss saņem ziņu, ka viņa mīļotā sieviete, iespējams, spiego nacistu uzdevumā.

Fantastiskās būtnes 'zelta divdesmitajos'

Foto: Publicitātes foto

Brīnumu un burvestību pilnās filmas "Fantastic Beasts and Where to Find Them" ("Fantastiskās būtnes – un kur tās meklēt") darbība notiek 20. gadu Ņujorkā, kas vēsturē pazīstami arī kā "zelta divdesmitie". Tas pēc atjēgšanas no Pirmā pasaules kara ir ekonomikas un, loģiski, arī modes uzplaukuma laiks.

Filmas kostīmu māksliniece ir Kolīna Atvuda, kura "zelta divdesmitos" Amerikā rūpīgi pētījusi, bet gaumīgi spēlējusies arī ar burvestību tēmu. Viņa "Oskara" balvai šajā katgeorijā bijusi nominēta 11 reizes, bet pie zeltītās statuetes tikusi trīs – par filmām "Chicago" ("Čikāga") , "Memoirs of Geisha" ("Geišas atmiņas") un "Alice in Wonderland" ("Alise Brīnumzemē"). "Oskaroto" filmu klāsts spoži parāda mākslinieces pieredzi – tikt galā ar vēsturiskiem un stilizētiem, arī mazliet brīnumainiem filmu varoņu tērpiem.

Filmas galvenais varonis, burvis Ņūts Skamanders ieradies Ņujorkā pēc pasaules apceļošanas, lai apkopotu un iepazītu pasaules neparastākās būtnes. Tur viņš sastop Jēkabu, vientiesi, kurš atver Ņūta čemodānu un izlaiž brīvībā visas viņa savāktās fantastiskās būtnes. Galvenajā lomā – Edijs Redmeins.

Ekstravagantā bagātniece Florence Fostere Dženkinsa

Foto: Publicitātes foto

Reālā Florence Fostere Dženkinsa, kuras dzīvesstāsts ir viņas vārdā nosauktās filmas pamatā, dzīvoja 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta pirmajā pusē. Filmā atspoguļotais laiks ir viņas dzīves nogale, kad ekstravagantā bagātniece, pazīstama arī kā pasaulē sliktākā operdziedātāja, nolemj sarīkot koncertu prestižajā Karnegiholā, Ņujorkā. Koncerts notiek 1944. gada 25. oktobrī, savu sapni piepildījusi, Florence mēnesi vēlāk mirst.

Filmas notikumi risinās Otrā pasaules kara laikā, tomēr Ņujorkas bagātnieku dzīvi tas neskar, bet augstākās sabiedrības dāmas Florences Fosteres Dženkinsas tērpi ir tikpat dīvaini kā viņas vokālās dotības. Turklāt – viņa tāpat kā par savu balsi, arī par savu stilu ir visai pašpārliecināta. Galu galā, skatuves tērpus viņa var atļauties, cik greznus vien vēlas.

Filmai kostīmus veidojusi īru dizainere Konsolata Boila, kura iepriekš saņēmusi nomināciju "Oskara" balvai par filmu "The Queen" (2006) ar Helēnu Mirrenu galvenajā lomā.

"Konsolata ir vienkārši izcila," par kostīmu mākslinieci intervijā "The Telegraph" teicis filmas režisors Stīvens Frīrs, kurš ar Boilu strādājis daudzos savos projektos. "Mēs saprotamies no pusvārda, es zinu, ka tas, ko viņa paveiks, būs žilbinoši. Kopā esam strādājuši 25 gadus, un esmu par to laimīgs."

Turklāt Boilas kostīmus lieliski nes izcilā aktrise Merila Strīpa, kura par Florences Fosteres Dženkinsas lomu nominēta "Oskara" balvai kategorijā "Labākā aktrise".

20. gadsimta modes ikona – Džekija

Foto: Publicitātes foto. Kadrs no filmas "Džekija"

Ja filma par 35. ASV pirmo lēdiju Žaklīnu Kenediju netiktu nominēta par labākajiem kostīmiem, tā būtu uzskatāma par filmas izgāšanos. Kā zināms, Žaklīna Kenedija, pazīstama arī kā Džekija, ir viens no spēcīgākajiem 20. gadsimta elegances simboliem. Džona Kenedija sievas stilam un modes jaunievedumiem sekoja un ietekmējās visa Rietumu pasaule.

Smalko Žaklīnas Kenedijas stilu filmā veidojusi tērpu māksliniece Madlīna Fontena, franču dizainere, kuras pieredze veidojusies, gan strādājot ar vēsturiskām filmām, kur nepieciešama pamatīga laikmeta izpēte, gan ar kinostāstiem, kas norisinās mūsdienās. Divas reizes saņēmusi Francijas kinobalvu "César", bet "Oskara" balvai nominēta pirmo reizi.

Fontena filmai rekonstruējusi virkni Kenedijas slavenāko tērpu, tāpat viņa sadarbojusies ar pirmās lēdijas savulaik iemīļoto "Chanel" modes namu, piemēram, lai no jauna radītu leģendāro rozā tvīda kostīmu, kas Žaklīnai Kenedijai bija mugurā brīdī, kad tika noslepkavots viņas vīrs.

"Viņa bija vairāk nekā modes ikona, viņa bija elegances vēstniece," tā Džekiju raksturo modes māksliniece, piebilstot, ka visgrūtākais bijis izvēlēties, kurus tērpus no pirmās lēdijas milzīgās garderobes izvēlēties filmai.

"Vienīgais, pa kuru pilnībā nebija šaubu, ir rozā "Chanel" kostīms, kas aktrisi Natāliju Portmani padarīja par Džekiju. Tam bija jārada pārliecība skatītājos jau pirmajās minūtēs – šī ir Džekija!" intervijā "DailyMail" atklājusi dizainere.

Reālistiskais retro – 'La La Land'

Foto: Kadrs no filmas

Viena no filmas "La La Land" 14 nominācijām "Oskara" balvai ir par skaistākajiem kostīmiem, ko veidojusi pieredzējusī Holivudas filmu tērpu dizainere Mērija Zofresa. Viņa savu radīto stilu nodēvējusi par "retro reālismu", kas mūsdienu vidi sapludina ar atsaucēm uz mūziklu zelta laikmetu – 50. un 60. gadu Ameriku.

Viņa "Hollywood Reporter" atklāj, ka iedvesmu smēlusies virknē filmu – no 1952. gada "Singin' in the Rain" līdz 1996. gada Baza Lurmena versijai par Šekspīru – "Romeo + Juliett".

Tāpat viņa pētījusi dažādu aktrišu un filmu fotogrāfijas – jebko, kas varētu noderēt filmas vizuālās valodas veidošanā. Emmas Stounas atveidotās Mias zilo vakarkleitu māksliniece veidojusi, iedvesmojoties no Katrīnas Denēvas, bet Raiena Goslinga tēla Sebastiana melnbaltās kurpes ir tieša atsauce uz džeza ziedu laikiem. Tomēr filmu industrijas vēsturē noteikti ieies Mias dzeltenā kleita, kas viņai mugurā, pirmo reizi dejojot ar Sebastianu.

Mērija Zofresa ir viena no pieredzējušākajām Holivudas kostīmu dizainerēm, kura industrijā ir jau kopš 90. gadu sākuma. Īpaši auglīga sadarbība viņai veidojusies ar režisoriem brāļiem Koeniem. Iepriekš tikusi nominēta "Oskara" balvai par tērpiem filmai "True Grit".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!