Foto: Miervaldis Polis "Sapņojums"

Miervalža Poļa personālizstāde "Ilūzija kā īstenība", kura no 2016. gada 4. maija līdz 24. jūlijam norisinājās Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā (Rīgā, K. Valdemāra ielā 10), kļuvusi par apmeklētāko izstādi LNMM pēdējo 25 gadu laikā – projekts kopumā piesaistījis 85 601 skatītāja uzmanību.

Šī izstāde pārspēj līdzšinējo rekordu – gleznotājas Maijas Tabakas darbu skati, kas muzejā notika 1992. gadā un kuru apmeklēja 70 112 cilvēku.

"Mēs muzejā esam gandarīti par šo izstādi, jo jau ilgstoši mūsu prātus nodarbināja iecere to sarīkot. Tādēļ tika izmantotas tās tehniskās un finansiālās iespējas, ko pavēra muzeja ēkas rekonstrukcija un publiskās darbības uzsākšana pēc tās. Tika veikts ļoti apjomīgs darbs mākslinieka darbu apzināšanā un kopā savākšanā, par ko īpaša pateicība izstādes kuratorei Dainai Auziņai. Priecē, ka izstādes iekārtotājam Ojāram Pētersonam izdevās tik labi uztaustīt Miervalža Poļa mākslinieciskās domāšanas un viņa darbu uztveres specifiku, kas skatītājam ļāva detalizēti iedziļināties gleznotāja radītajā tēlu pasaulē. Mana personīga pateicība Miervaldim Polim par uzticēšanos muzejam. Un, protams, atzinība mūsu apmeklētājam – zinātkāram, ieinteresētam un atsaucīgam," izstādes norisi komentē Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) direktore Māra Lāce.

Foto: LNMM Publicitātes attēls

Pazīstamā mākslinieka Miervalža Poļa (dz. 1948) personālizstāde "Ilūzija kā īstenība" Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā tika atklāta šā gada 4. maijā, reizē ar vēsturiskās ēkas atvēršanu pēc trīs gadus ilgušā kapitālā remonta un rekonstrukcijas. Šī izstāde kļuvusi par pirmo un līdz šim vienīgo Miervalža Poļa darbu retrospekciju, kas aptvēra visu mākslinieka radošo interešu trajektoriju. Septiņās ekspozīcijas sadaļās tika atspoguļoti gan autora sākotnējie radošie meklējumi, gan brieduma periods. Kopumā jaunajā LNMM Lielajā izstāžu zālē bija aplūkojami turpat 200 mākslas darbi – dažādu periodu gleznas, zīmējumi, kolāžas un performanču dokumentācijas, apliecinot meistara pienesuma nozīmību Latvijas mākslas vēsturē.

Vislielāko sajūsmu skatītājos izraisīja izstādes tematiskā sadaļa "Acīmredzamais un šķietamais", kurā bija apkopotas Miervalža Poļa radītās kompozīcijas trompe l'oeil jeb acu apmāna tehnikā. Strādājot šajā tehnikā, gleznotāja mērķis bija panākt realitātes ilūziju, ka attēlotais priekšmets ir īsts. Īpašs pārsteigums apmeklētājiem bija autora negaidītā viesošanās izstādē tās pēdējā dienā, tiekoties ar skatītājiem un sniedzot autogrāfus.

Foto: LNMM Publicitātes attēls

Saistībā ar izstādi muzejs piedāvāja plašu un daudzveidīgu izglītības programmu – lekcijas, sarunas, radošās darbnīcas u.c. Lielu atsaucību guvušas eļļas glezniecības meistardarbnīcas jauniešiem un pieaugušajiem "Sirreālā virtuve" muzejpedagoģes Diānas Dimzas-Dimmes vadībā, kas bija veltītas Miervalža Poļa acu apmāna tehnikā asprātīgi gleznotajām kompozīcijām "Olas uz pannas". Nodarbības ikvienam interesentam sniedza aizraujošu iespēju iemācīties eļļas tehnikā uzgleznot olas, kas "cepas" uz īstas pannas.

Maijā, jūnijā un jūlijā ar performancēm laukumā pie LNMM galvenās ēkas parka pusē uzstājās mākslinieki Krista Ose, Anda Lāce un Ivars Grāvlejs. Par savu darbu "Atindēšana" Anda Lāce tikusi nominēta Purvīša balvai 2017.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!