Lielās mūzikas balvas 2009 nominācijā "Gada koncerts" - jaunās mūzikas festivāla "Arēna" atklāšanas koncerts, nominācijā "Par izcilu interpretāciju" - orķestris "Sinfonietta Rīga" festivāla "Arēnas" atklāšanas koncertā.

Jaunās mūzikas festivāls "Arēna" 2008. gada rudenī sveica Rīgā ilgi gaidītu viesi - pasaulslaveno diriģentu, vienu no gudrākajiem mūsdienu interpretiem, savulaik pasaules labāko obojistu un ievērojamu laikmetīgās klasiskās mūzikas komponistu Heincu Holligeru. Izcilais maestro vadīja festivāla atklāšanas koncertu 18. oktobrī Lielajā ģildē. Domājams, vairums klātbijušo piekritīs - koncerts pārsteidza ar Rīgā reti dzirdamu skaņas un interpretācijas kvalitāti, koncerta programmas saturu un kārtojumu, Gustava Fridrihsona spēcīgā jaundarba "Chiaroscuro" pasaules pirmatskaņojumu, kā arī ar atziņu, ka pirms divarpus gadiem dibinātais Valsts kamerorķestris "Sinfonietta Rīga" izveidojies par vērā ņemamu spēlētāju Eiropas mūsdienu mūzikas atskaņotāju pulkā.

Līdzās Gustava Fridrihsona jaundarbam šajā koncertā klausījāmies Transilvānijā dzimušā ungāru klasiķa, Heinca Holligera kompozīcijas skolotāja Šāndora Vereša "Četras Transilvānijas dejas", paša Holligera jaunības gadu neticami romantisko un vienlaikus ekspresīvo dziesmu ciklu "Sešas dziesmas ar Kristiana Morgenšterna dzeju", Vitolda Ļutoslavska asprātīgo dziesmu ciklu "Chantefleurs et chantefables" un šī paša ģeniālā poļu meistara Dubultkoncertu obojai, arfai un orķestrim, kur solisti bija Holligeru laulātais pāris - Urzula un Heincs, līdzgaitnieki dzīvē un uz skatuves. Tēlaini sakot - viss vienā vakarā - etniska asinsbalss (Verešs), dzīvīgas gaismēnas (Fridrihsons), sirsnīga jūsma (Holligers), pastāsti smieklam (Ļutoslavskis I) un nostāsti sapņiem (Ļutoslavskis II). Grūti iedomāties, ka pēc tik daudzveidīgas mūzikas, kas atskaņota nemainīgi augstā kvalitātē, kāds teiktu, ka mūsdienu skaņu pasaule nevar dāvāt laimes sajūtu. Viens mūsdienu mūzikas aspekts ir postromantisms, ko pārstāv, piemēram, Arturs Maskats (par romantismu tīrā veidā ar ekstāzes, liriskā varoņa pārdzīvojumu un ironijas sintēzi mūsu laikos diez vai var runāt), cits aspekts - sakralizētā jaunās vienkāršības skaņu telpa (Kančeli, Perts, Vasks), vēl cits - postmodernisms (Desjatņikovs), un tad, protams, modernistu daudzveidīgā pasaule, kas nebaidās apgrūtināt klausītāja ausi ar visai sarežģītu informāciju. Tomēr gadījumos, kad mūsdienu mūzika neaizraujas ar komplicētu sistēmu tikai pašas sistēmas dēļ un neaizmirst par saturu, komponista garadarbs ir spējīgs uzrunāt vērīgu klausītāju, kurš gatavs skaistumu uztvert ne kā servētu ēdienu, bet kā piedzīvojumu, līdz kuram jāaiztiek paša spēkiem. Komponists ir ceļvedis, ne ausu glāstītājs vai smadzeņu aukle (uzmetiet aci tam, ko LMB 2008 nominantu aprakstā tepat portālā par Fridrihsona jaundarbu saka komponists Jānis Petraškevičs). Šī didaktiskā tirāde bija domāta, lai vedinātu cienījamo lasītāju drosmīgi doties uz laikmetīgās mūzikas koncertiem, kuru kvalitāte Latvijā nebūt nav peļama, kā to pierādīja "Arēnas" atklāšanas koncerts.

Orķestra "Sinfonietta Rīga" interese grozās galvenokārt ap baroka, klasicisma un mūsdienu mūziku. Ir bijuši iedvesmoti baroka un spilgti klasicisma mūzikas atskaņojumi, tomēr līdzšinējā karjerā visspožāk orķestris eksponējās 18. oktobra koncertā pēc nedēļu ilga kopdarba ar cilvēku, kuru bez pārspīlējuma var saukt par ģēniju. Orķestra spēle zibsnīja neticamā smalkumā, precizitātē un vienotībā. Tas bija neaizmirstams vakars.

Piedāvājam fragmentus no Latvijas Radio 3 - "Klasika" raidījuma, kas veltīts Lielās mūzikas balvas 2008 nominācijai "Gada koncerts".

$sound_file = 'http://www.delfi.lv/temp/audio/sinfontransilvanijasdejas.mp3'; include "$includes_dir/articleincludes/audioplayer.inc"; ?>

$sound_file = 'http://www.delfi.lv/temp/audio/sinfonietta.mp3'; include "$includes_dir/articleincludes/audioplayer.inc"; ?>

$sound_file = 'http://www.delfi.lv/temp/audio/sinfonietasienazite.mp3'; include "$includes_dir/articleincludes/audioplayer.inc"; ?>

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!