Foto: Privāts arhīvs
To, ka mūsdienās bez svešvalodām neiztikt, zina visi – par to šaubu nav. Tomēr kādai Rēzeknes 6. vidusskolas 4. klases skolnieces mammai sašutumu raisījis meitas mājasdarbs angļu valodā, kurā tiek uzdoti, viņasprāt, visai dīvaini jautājumi. Par to, vai konkrētais mājasdarbs atbilst izglītības programmai, vaicājām Valsts izglītības satura centram (VISC).

"Labdien, redakcija!

Manai meitai Rēzeknes 6.vidusskolas 4. klasē uzdeva mājasdarbu angļu valodā. Uzskatu, ka jautājumi ir uzdoti nekorekti, tiem piemīt gan gramatikas kļūdas, gan personiskais aizskārums, gan reliģiski politiskā pārliecība, gan personiski mantiskās novirzes, jautājumi nav saistīti ar kādu konkrētu mācību priekšmeta tēmu. It īpaši jautājums Nr.5 (Vai tavi vecāki saņem naudu no Krievijas?). Es nezinu, kāds sakars ir jautājumā Nr.7 par kautrīgumu un izsalkumu (Vai tu esi kautrīga/s meitene/zēns?), tas vispār ir cieņas aizskārums. Ja ir jautāts par izsalkumu, tad kāpēc nav izveidots jautājums tā: piemēram, ko tu šodien ēdi brokastīs?

Trešajā jautājumā jautāts par to, vai manam labākajam draugam ir jauns planšetdators, kāpēc angļu valodas skolotājai jāzina visa šī informācija, kura neatbilst uzdotai tēmai. Lūdzu rast iespēju noskaidrot, vai sekojoši jautājumi atbilst izglītības programmai 4. klasē?"

Kas par šo mājasdarbu sakāms VISC:

Atbild centra sabiedrisko attiecību speciāliste Diāna Āboltiņa: "VISC komentē tikai centra speciālistu pārbaudītas un ar Izglītības un zinātnes ministrijas zīmogu apstiprinātas grāmatas. Pārējo mācību līdzekļu izvēle ir skolotāja paša atbildība. Skolotājam ir primāri jāīsteno mācību priekšmeta standartā noteiktās prasības un savas mācību stundas saturs jāveido pēc mācību priekšmeta programmas parauga, kam ir rekomendējošs raksturs.

Nevienā no VISC apstiprinātajām mācību grāmatām angļu valodas apguvei šādi jautājumi nav atrodami. Izdevniecības ļoti nopietni veido mācību materiālu saturu, ievērojot vides, drošības un veselības aspektus. Gan izstrādātajā mācību literatūrā, gan veidotajos pārbaudījumos būtu jāievēro ētikas un morālie aspekti.

Primāri būtu jāsaprot šī uzdevuma/pārbaudījuma mērķis. Iespējams, ka šie jautājumi ir pašas skolotājas veidoti, lai pārbaudītu, vai skolēni apguvuši "have got" lietojumu un mācību stundās apgūto leksiku. Vai uzdevuma saturs ir/nav pretrunā ar audzināšanas vadlīnijās noteikto (2016.gada 16.jūlija MK noteikumi Nr.480), būtu vēl atsevišķi jāvērtē. Taču minētajā gadījumā, problēmsituāciju sākotnēji būtu jāizrunā ar skolas administrāciju/vadību. Ja mājasdarbi neatbilst skolēnu attīstībai un spējām, ieteicams vērsties pie klases audzinātāja vai direktora vietnieka izglītības jomā, lai kopā vienotos par problēmas risinājumu."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!