Foto: instagram.com/maija_armaneva/
Lai izglītotu, apvienotu un pārstāvētu nozares intereses, ir izveidota Latvijas Blogeru un influenceru asociācija, liecina Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas "Lursoft" informācija.

Asociācija plāno uzskaitīt Latvijā ietekmīgākos nozares pārstāvjus, kas atbild visiem asociācijas nosacījumiem (profesionalitāte, saturs ar pievienoto vērtību, sakārtota juridiskā puse utt.), kā arī apvienot sociālo mediju nozarē un vidē strādājošos profesionālos blogerus, influencerus un viedokļu līderus.

Kā organizācijas darbības mērķi "Lursoft" iesniegtajos dokumentos minēti arī izglītot un konsultēt par nozares jaunumiem, profesionalitāti, darba iespējām, kā arī sagatavot darbam ar zīmoliem, PR un reklāmas aģentūrām.

Asociāciju vadīs Maija Armaņeva, kura savā "Instagram" kontā norādījusi, ka līdz šim Latvijā nebija institūcijas, kas izglītotu un palīdzētu attīstīties blogeriem un influenceriem. Tāpat secināts, ka Latvijā darbojas vairāk nekā 300 blogeru, taču ir tikai ap 20 profesionāliem blogeriem, kuri prot gan izveidot maksājuma rēķinus, gan profesionāli veidot ierakstus.

1. novembrī Rīgā jau norisinājusies Latvijā pirmais ""workshop" influenceriem un jaunajiem blogeriem", kas bija veltīts nevis tam, kā popularizēt savu "Instagram" profilu, bet gan juridiskiem jautājumiem – reģistrācijai, rēķinu izrakstīšanai, nodokļu nomaksai un daudz kam citam. Pasākumā tika apspriesti arī reputācijas riski, ētika influenceru darbā un algoritmi, ar kuru palīdzību zīmoli un aģentūras izvēlas, ar ko sadarboties, teikts paziņojumā medijiem.

Armaņeva ir profesionāla pilna laika emuāriste, daudzu starptautisku zīmolu vēstniece ar vairāk nekā triju gadu profesionālo pieredzi emuāristes darbā. Pasākumā viņa norādījusi, ka ir milzum daudz konferenču par sava "Instagram" profila popularizēšanu, tomēr, kad blogeriem sāk piedāvāt sadarbību, rodas daudz jautājumu.

Piemēram, kā reģistrēties – kā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību vai kā personai, kas veic saimniecisko darbību, vai kā patentmaksas maksātājam –, kādi nodokļi katrā gadījumā ir jāmaksā, kā veikt grāmatvedības uzskaiti, vai drīkst norakstīt izdevumus un kādus tieši, kā izrakstīt rēķinus, kam pievērst uzmanību, slēdzot līgumus, un kāpēc uzņēmumi nelabprāt slēdz autoratlīdzības līgumus.

"Emuārēšanas joma Latvijā vēl ir ļoti jauna un nesakārtota," piebildusi komunikācijas aģentūras "A. W. Olsen & Partners" projektu vadītāja Marija Vorkule.

"Kad nonāk līdz juridiskiem jautājumiem, bieži pēdējā brīdī izrādās, ka persona nevar izrakstīt rēķinu un ir jāslēdz autoratlīdzības līgums, kas dažkārt ir nāvējoši budžetam. Ir bijuši gadījumi, kad rēķinus izraksta blogeris, kas nav reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā. Būtībā tas ir rēķins, ko skolēns uzrakstījis uz salvetes. Bieži rēķins ir izrakstīts par summu X, bet zem šīs summas ir pierakstīts "+ PVN 15 %", bet tas ir pilnīgi nepareizi," sacījusi Vorkule.

Pēc viņas sacītā, tādu piemēru ir daudz. Līdz galam nav skaidrs, kā un kam ir jāmaksā nodokļi, kad tiek saņemta dāvana un atlīdzība bartera formā, vai drīkst norakstīt izdevumus par braucienu uz ārzemēm un apģērbu, kas nopirkts fotosesijai. Visi šie jautājumi tika apspriesti darbseminārā, turklāt tika pārrunāti arī jautājuma ētiskie aspekti, piemēram, vai ir jāizmanto tēmturis "maksas publikācija" vai "reklāma", kad publicē ziņu, par kuru ir samaksāts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!