Foto: Publicitātes attēli

Ir sagatavoti trīs arhitektoniskā risinājuma varianti "Rail Baltica" stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga". Risinājumi tapuši, ņemot vērā lidostas termināla paplašināšanas 6. kārtas un jauna gaisa satiksmes vadības torņa būvniecības ieceres, informē uzņēmumā "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

Atbilstoši noslēgtajam sadarbības memorandam, starptautiskās lidostas "Rīga"" un Eiropas Dzelzceļa līniju vadība kopdarbībā izvēlēsies vizuāli atbilstošāko un funkcionāli labāko risinājumu.

"Projektējamā stacija ir pirmais ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma centrs Baltijā, kā arī pirmā projekta "Rail" Baltica stacija. Risinājumi tiek veidoti tā, lai pēc būvniecības pabeigšanas tiktu uzlabota publiskā piekļūšana, izbūvējot vairākus jaunus pievades ceļus un estakādes, nodrošinot ērtāku piekļūšanu ar augstāku komforta un mobilitātes līmeni gan virzienā no lidostas uz pilsētu, gan no pilsētas uz lidostu. Redzam, ka projektētāji, pilnsabiedrība "Prosiv" (Itālija, Slovākija, Latvija), izveidojuši risinājumus, kas atbilst nākotnes vajadzībām funkcionalitātes un energoefektivitātes ziņā, kā arī ir integrējami esošajā vidē," teic "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes loceklis Andris Linužs.

"Lidosta "Rīga" augstu novērtē EDzL un projektētāju atbildīgo pieeju "Rail Baltica" lidostas stacijas arhitektoniskā risinājuma meklējumos. Attīstot piedāvātos konceptus jau par konkrētu būvniecības projektu, būtiski būs sabalansēt pasažieru ērtības, mūsdienīgus tehnoloģiskos risinājumus un arhitektoniskās ambīcijas. Piedāvātie koncepti apliecina izstrādātāju izpratni par objekta nozīmi, kas būs ne tikai vērienīgākais infrastruktūras projekts, kāds Baltijā līdz šim īstenots, savienojot multimodālā satiksmes mezglā dzelzceļa staciju ar lidostas pasažieru termināli, bet arī valsts un lidostas seja uz daudzām desmitgadēm," norāda lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.

Jaunā stacija, sliežu ceļi, visas sistēmas un būves tiks pilnībā integrētas esošajā infrastruktūrā, veidojot modernu un daudzfunkcionālu pasažieru apkalpošanas kompleksu, kas būs savienots ar jauno pasažieru termināļa paplašinājumu.

Stacijas arhitektoniskie risinājumi ir bāzēti atšķirīgos konceptos. Pirmais – kompaktums un saulesgaisma, iekļaujot dabas elementus, kur dominējošie fasādes elementi ir metāls un koks. Otrais – cieša saikne ar dabu, koku ieskauto Baltijas jūru, respektējot Latvijas koka arhitektūras tradīcijas, koks ir arī dominējošais fasādes elements. Trešais – plašums, caurspīdīgums un gaisma, dominējošie elementi ir stikls un metāls.

Oktobra sākumā ar izveidotajiem risinājumiem iepazinās Eiropas Dzelzceļa līniju sadarbības partneri no nevalstisko organizāciju sektora: invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons", apvienība "Pilsēta cilvēkiem", Latvijas vecāku organizācija "Mammām un tētiem" un "Latvijas Riteņbraucēju apvienība". Diskusijā piedalījās arī arhitekts, "Rail Baltica" projekta Rīgā pārinstitucionālās koordinācijas padomes loceklis Jānis Dripe. Diskusijā par arhitektonisko risinājumu atzinību ieguva koncepts, kurš veido saikni ar dabu un atgādina par koka arhitektūras tradīcijām staciju vēsturē Latvijā.

"Stacijas ēka Rīgas centrā un pietura starptautiskajā lidostā būs kā divi tuvi radinieki – tie respektēs konkrētās vietas kontekstu, bet reprezentēs arī "Rail Baltica" projekta augstos arhitektūras kvalitātes standartus un stilistiku. Iespējamais koka konstrukciju lietojums un lidostas stacijas fasādes plastikas uzsvērums, kas skaidri iezīmē apjoma centru un akcentē ieeju, tuvojoties lidostai, ir viena laba projekta attīstības alternatīva," uzskata arhitekts, "Rail Baltica" projekta Rīgā pārinstitucionālās koordinācijas padomes loceklis Jānis Dripe.

Savukārt "Apeirons" Vides pieejamības eksperts Jurģis Briedis teic: "Vērojot lidostas dzelzceļa stacijas ieceres, man ir pārliecība, ka šī būs moderna mūsu gadsimtam atbilstoša būve. Esmu pārliecināts, ka neatkarīgi no izvēlētā ieceres varianta, vides pieejamības risinājumi būs vismodernākie un progresīvākie."

"Stacija - līdz šim vārds Latvijas kontekstā man ir asociējies ar vietu, kur ģimene ar bērniem nav ne gaidīta, ne iederīga. Grūti, neērti, netīri. Taču, piedaloties sarunās par to, kas ir ģimenei ar bērniem draudzīga stacija un iepazīstoties ar piedāvātajiem risinājumiem "Rail Baltica" stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga", ir sajūta un pārliecība, ka beidzot situācija mainīsies – piedāvātie risinājumi ir gaiši un mūsdienīgi, un sarunas par dažādām sabiedrības grupām piemērotu staciju turpināsies," stāsta Latvijas vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" vadītāja Inga Akmentiņa - Smildziņa.

Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks piemetina: "Es atbalstu koka variantu, jo Latvijai ir tomēr jāiezīmējas pasaulē kā valstij ar zaļo domāšanu, zaļu pieeju risinājumiem, izceļot ilgtspējīgu attīstību. Stacijai, kura atrodas starptautiskajā lidostā, ir jābūt kā Latvijas vizītkartei. Svarīgi, lai būvniecībā maksimāli tiktu izmantoti vietējie materiāli. Tas ne tikai ir pienesums valsts ekonomikai, bet arī simbolizē un pastiprina domu, ka šī ir Latvija. Būtiski, ka stacijas projektā tiek iekļauta mūsdienīga attieksme, kas nozīmē, ka jābūt ievērotām energoefektivitātes prasībām un augstiem tehnoloģiju risinājumiem (piemēram saules paneļi, kuri nodrošina enerģiju stacijai), kas savienoti ar tik mūsdienīgām un cilvēcīgām lietām, kā velotransporta infrastruktūra, elektrisko velosipēdu uzlādes iespējas un kravas velosipēdu novietnes".

"Atbalstu risinājumu, kurā izmantots koks kā žalūzija un ovālā ieejas forma sasaucas ar Rīgas centrālo staciju. Svarīgi arī, ka tas ir viegli kopjams un mazāk nepieciešama telpu apsildīšana, kas rezultēsies mazākās uzturēšanas izmaksās nākotnē. Jebkurā gadījumā svarīgi, lai pirmā ēka, ko ierauga, tuvojoties lidostai, ir "wow", nevis parasta kantaina kaste," vērtē "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Māris Kalējs.

Jāatgādina, ka šī gada 20. martā svinīgā pasākumā tika parakstīts pirmais "Rail Baltica" projektēšanas un autoruzraudzības līgums par "Rail Baltica" stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā "Rīga". To parakstīja Eiropas sliežu platuma projekta ieviesējs Latvijā SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" un atklātā starptautiskā konkursa uzvarētājs – trīs valstu uzņēmumu apvienība "Prosiv" ("Sintagma" (Itālija), "Prodex" (Slovākija) un "Vektors T" (Latvija)).

Kopējais projektējamās līnijas garums ir 4,4 km. "Rail Baltica" dzelzceļa stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz estakādes (kas stiepsies visā lidostas teritorijā 2 km garumā), vienā līmenī ar perspektīvā termināla reģistrācijas zāli. Paredzēts 400 m perons, kas nodrošina starptautisko vilcienu un piepilsētas vilciena (t.s. "shuttle") apkalpošanu. Šī projekta ietvaros tiks izbūvēts arī jauns dzelzceļa pārvads pāri K. Ulmaņa gatvei, uzbērums posmā no Imantas līdz lidostai (2,3 km garumā). Infrastruktūras izveide dos iespēju izveidot arī kravu atzara pieslēgumu lidostas teritorijai.

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver piecas Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju, netieši – arī Somiju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 km garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 km/h, veicinot iedzīvotāju mobilitāti un kravu pārvadājumus ziemeļu-dienvidu virzienā, kā arī tautsaimniecības ilgtspējīgu un diversificētu attīstību un konkurētspēju, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu – Rīgu – Kauņu – Varšavu – Berlīni.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!