Foto: AFP/Scanpix
Tehnoloģiju un auto kompānijas ir iesaistījušās sacensībā par to, kura pirmā spēs palaist pašbraucošās automašīnas uz publiskajiem ceļiem. Likmes ir augstas visiem iesaistītajiem. Autonomās braukšanas revolūcija un kopbraukšanas kustības popularitāte, ko veicina tādas kompānijas kā "Uber" un "Lyft", draud samazināt individuālo automobiļu īpašnieku skaitu, kas savukārt noēstu pamatīgu lielo auto koncernu pamatbiznesu daļu, izpētījis "Business Insider Intelligence".

Tai pašā laikā tehnoloģiju kompānijas cielē uz autonomo mašīnu tirgus kumosu, ko "Apple" vadītājs Tims Kuks ir nodēvējis par "visu mākslīgā intelekta projektu māti". Šie uzņēmumi meklē iespējas, kā autonomās mašīnas iekļaut savos kopbraukšanas pakalpojumos, kas darbotos līdzīgi kā "Uber" un "Lyft".

"Business Insider Intelligence" apskatījis dārgākos autonomo mašīnu testus ASV, kā arī izvērtējis piecas lielākās kompānijas, kas iesaistījušās šajā konkurences cīņā. Saskaņā ar autonomijas klasifikāciju (pēc Autobūves inženieru sabiedrības jeb "Society of Automotive Engineers") visaugstākās ir piektais līmenis. Ceturtais autonomijas līmenis nozīmē, ka automobilis var pats braukt noteiktos apstākļos, scenārijos, savukārt piektais – jebkuros apstākļos, izslēdzot vajadzību pēc stūres, pedāļiem vai šofera. Līdz šim neviena kompānija nav testējusi piektā līmeņa autonomās mašīnas uz publiskajiem ceļiem ASV. Lielākā daļa uzņēmumu, kas šobrīd testē ceturtā līmeņa automobiļus, tikai nākotnē plāno pievērsties piektā līmeņa testiem.

Šīs piecas kompānijas ir "Waymo", "General Motors", "Ford", "Lyft" un "Uber". Piemēram, 2016. gadā Kalifornijā "Waymo" ar autonomās braukšanas automobiļiem ir nobraukusi 635,9 tūkstošus jūdžu (apmēram viens miljons kilometru), "General Motors" – 9,7 tūkstošus (15,6 tūkstoši kilometru), "Ford" – 590 (950 kilometru) un "Uber" – vairāk nekā miljonu (vairāk nekā pusotrs miljons kilometru).


"Waymo"


Foto: AFP/Scanpix

"Waymo" ir "Google" mātes kompānijai "Alphabet" piederošs uzņēmums, un tiek uzskatīts par līderi šajā jomā, kas autonomās mašīnas ieviesīs kopbraukšanas pakalpojumu komerctirgū. Uzņēmums automobiļus ar pašbraukšanas iezīmēm sāka testēt jau 2009. gadā, un kopumā tā statistikā ir vairāk nekā četri miljoni nobrauktu jūdžu (6,4 miljoni kilometru) pa ASV publiskajiem ceļiem. Neviens konkurents nav pat pietuvojies šim skaitlim. Turklāt 2016. gadā "Waymo" automobiļi nobrauca 97% no kopējiem kilometriem, ko braukušas autonomās mašīnas, Kalifornijā. Uzņēmumam pieder 2118 patenti autonomās braukšanas tehnoloģijām, tas ir vairāk nekā jebkurai ASV kompānijai, kas darbojas kosmosa izpētes un apgūšanas jomā. "Waymo" nesen kļuva par pirmo uzņēmumu, kas ir testējis automobiļus bez šofera pie stūres.

"General Motors"


Foto: Reuters/Scanpix

"General Motors" autonomās braukšanas pūliņi ir bāzēti "Cruise Automation" projektā, tas ir bijušais jaunuzņēmums, ko auto korporācija iegādājās 2016. gada martā. "Cruise" strādā gan pie programmizstrādes, gan ar dzelžiem, kas piemēroti "General Motors" automobiļiem un ļaus tiem braukt autonomi. "Cruise" testē pašbraukšanas tehnoloģijas kā daļu no kopbraukšanas servisa, kas tiek piedāvāts kompānijas darbiniekiem Sanfrancisko. Pagājušā gada oktobrī "General Motors" nopirka "Strobe", jaunuzņēmumu, kas ražo "LiDAR" sensorus, kas palīdz veidot vizuālo karti ap autonomo automobili. Tobrīd "General Motors" vērtēja, ka "Strobe" pieder vairāki "LiDAR" sensoru patenti iekārtām, kas var tikt masveidā ražotas par ļoti zemām izmaksām.

"Ford"


Foto: AP/Scanpix

"Ford" attīsta tehnoloģijas, kas būs piemērotas kompānijas automobiļiem, lai piešķirtu tiem pašbraukšanas spējas. Auto koncerns iztausta iespējas, kā nodrošināt savus kopbraukšanas un piegāžu pakalpojumus. Kopš 2018. gada janvāra "Ford" veic autonomās braukšanas testus Mičiganā, Kalifornijā, Arizonā un Pensilvānijā. Tāpat šā gada februārī kompānija atklāja plānus, ka tā palaidīs uz ceļiem pašbraucošās mašīnas Maiami Deidas apgabalā. Nākotnes autonomiem "Ford" automobiļiem varētu būt uzstādīti "LiDAR" sensori, ko radījis uzņēmums "Princeton Lightwave". Šo uzņēmumu iegādājās cita kompānija "Argo AI", kurā savukārt "Ford" ir veicis investīcijas. "Princeton Lightwave" darbojas komerciālās kartēšanas un aizsardzības nozarēs, un "Argo AI" ir pārliecināti, ka tās piedāvājums varētu palīdzēt pie ceturtā līmeņa autonomās braukšanas sensoru sistēmu izstrādes.

"Lyft"


Foto: Reuters/Scanpix

"Lyft" darbojas kā atvērta platforma, kas ļauj jebkurai kompānijai, kas strādā ar autonomās braukšanas tehnoloģijām, apkalpot klientus, kas pasūta braucienus mobilajā lietotnē. Uzņēmums ir izvēlējies vairāk uz sadarbību vērstu modeli nekā citas nozares kompānijas. Platforma ļauj "Lyft" samērot tehnoloģisko attīstību un vienlaikus testēt savus partnerus, lai potenciāli iekļautu autonomās mašīnas savā auto parkā pirms "Uber". Līdz šim "Lyft" ir piesaistījis platformai vienus no pazīstamākajiem vārdiem šajā jomā, un tam ir būtiski vairāk sadarbības partneru nekā konkurentiem. Uzņēmums sadarbojas ar "Waymo", tāpat "Lyft" strādā kopā ar "General Motors" kā daļa no auto koncerna, pateicoties tā 500 miljonu ASV dolāru investīcijām 2016. gadā. Tai pašā laikā autonomās braukšanas jaunuzņēmums "nuTonomy", kuru iegādājās "Aptiv", šobrīd veic "Lyft" autoparka testus Bostonā, kas ir "Lyft" pirmie publiskie pašbraucošo mašīnu testi. Uzņēmumam ir līdzīgi sadarbības līgumi ar "Ford" un "Jaguar Land Rover".

"Uber"


Foto: AFP/Scanpix

"Uber" šobrīd veic vienus no augstākā profila pašbraucošo taksometru testiem uz publiskajiem ceļiem. Uzņēmums plāno radīt pašbraucošo automobiļu tehnoloģijas, lai pielāgotu tās savam iegādātājam autoparkam no lielajiem autoražotājiem. Šādu pieeju uzņēmums jau izmantoja ar "Ford" sedaniem un "Volvo" apvidus automobiļiem, testējot tos dažādās vietās. "Uber" nesen noslēdza līgumu ar "Volvo" par papildu 24 tūkstošu "XC90" automobiļu iegādi, lai tos aprīkotu ar autonomās braukšanas tehnoloģijām 2019. vai 2020. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!