Foto: DELFI

Pagājušā gadā parādu dēļ bizness apstājās ilggadējam "Renault" un "Dacia" tirgotājam SIA "Euro Auto". Uzņēmumu tagad izpārdod, un izpārdošanas process atklāj shēmu, kā bankrotējošā uzņēmuma automašīnas nonāk ar kompānijas vadību saistītu cilvēku rokās, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šonedēļ tiesu izpildītāja izsolē nonāca deviņas automašīnas, kas bija palikušas autosalonā pēc tā slēgšanas. Gribētāju bija daudz, jo izsoles sākuma cenas bija četras piecas reizes zemākas, nekā to tirgus vērtība. Tomēr izsoles dalībnieki palika vīlušies. Mašīnu pārdošana, kā uzsver TV3, izrādījās shēma, kuras rezultātā tās, visticamāk, par sākuma cenu nonāks ar bankrotējošā uzņēmuma vadību saistītu uzņēmumu īpašumā.

"Euro-auto" vairāk nekā desmit gadus bija viens no automobiļu "Renault" un "Dacia" oficiālajiem dīleriem Latvijā. 2015.gadā uzņēmums ar auto tirdzniecību un servisiem apgrozīja 12 miljonus eiro. 2016.gadā uzņēmumam bizness negāja un sāka krāties parādi.

Pirms gada "Euro-Auto" zaudēja tiesības pārdot abu marku automašīnas un uzņēmuma darbība apsīka. Bijušā auto tirgotāja maksātnespēju neviens kreditors neprasa, jo atgūt naudu nav cerību. Visi īpašumi ir ieķīlāti. Pagājušajā gadā sākās uzņēmuma mantas izpārdošana. Tiesu izpildītāji pārdod gan miljonus vērtus nekustamos īpašumus, gan firmas automašīnas. Uz izsolēs saņemto naudu pretendē bankas, Valsts ieņēmumu dienests un citi nodrošinātie kreditori.

Šonedēļ no "Renault" un "Dacia" salona ūtrupē nonāca deviņas automašīnas. Interese par spēkratiem bija ļoti liela, jo mašīnas ir vai nu nelietotas vai ar niecīgu nobraukumu, bet cenas, kā izpētījis TV3 raidījums "Nekā personīga", bija pasakaini zemas.

2016.gada "Renault Megane" izsoles sākuma cena noteikta 2100 eiro, bet 2015.gada mašīnai 1800 eiro. Sludinājumu vietnē SS.LV redzams, ka lietoto auto tirgū šādas mašīnas maksā no desmit līdz trīspadsmit tūkstošiem eiro. 3000 eiro sākumcena noteikta arī 1927.gada Renault retro automobilim. Veclaiku automobiļu sludinājumu vietnēs Francijā šādu modeli tirgo par desmit līdz 30 tūkstošiem eiro.

1600 eiro sākuma cena bija noteikta 2015.gada izlaiduma automobilim "Dacia Dokker". Lietoto auto sludinājumos šādus spēkratus pārdod sākot no sešiem tūkstošiem eiro.

Katru izsoli nosolīja piedzinēja pārstāvis "RIX invest group" , uzsolīja katru augstāko summu. Kārdinošā izsole, kā skaidro TV3, izrādījās shēma. Civilprocesa likums paredz, ka gadījumā, ja izsoles uzvarētājs naudu nesamaksā, automašīnas var paturēt parāda piedzinējs par sākuma cenu. Nesamaksājušais uzvarētājs zaudē iemaksāto drošības naudu.

Tā kā "RIX invest group" vienlaikus ir izsoles uzvarētājs un piedzinējs, tam izdevīgāk, kā skaidro TV3, ir nemaksāt par astoņām automašīnām solītos 80 tūkstošus plus 16 tūkstošus PVN. Uzņēmums zaudē samaksāto drošības naudu, taču rezultātā iegūst mašīnas par izsoles sākuma cenu 24 tūkstošiem eiro.

TV3 uzsver, ka aizdomas, ka izsole ir bijusi iepriekš izplānota shēma rada arī piedzinēja un parādnieka uzņēmumu amatpersonas un adreses. Bijušo "Renault" un "Dacia" tirgotāju SIA "Euro Auto" līdz 2017.gada 28.decembrim vadīja Anatolijs Romaņuks. Parāda piedzinēja vienīgā īpašniece ir viņa dzīves biedre Viola Romaņuka, arī Anatolijs līdz pagājušā gada beigām ir bijis uzņēmuma valdē. "RIX invest group" ir reģistrēts Ganību dambī, kur reģistrēta arī parādnieka "Euro Auto" īpašniece SIA "RGR grupa".

Tiesu izpildītāju padomē skaidro, ka aizdomīgās auto izsoles procedūra atbilst likumam. Tiesu izpildītājam ir tiesības noteikt mantas vērtību neiesaistot ekspertus. Cena var palikt zema, ja neiebilst ne parādnieks, ne piedzinējs. Piedzinējam ir tiesības piedalīties izsolē un paturēt izsolīto mantu, ja solītāji nesamaksā. Tie esot labi zināmi robi likumā. Likums mainīsies pēc mēneša.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!