Foto: AFP/LETA/Reuters
Ķīnas plāns uzbūvēt jaunu astoņus triljonus ASV dolāru vērtu Zīda ceļu ir riskantākais vides apdraudējuma projekts vēsturē, vēsta "The Independent".

Zīda ceļš, kā izpētījis medijs, savienos Ķīnu ar Tuvajiem Austrumiem, Centrālāziju un Eiropu. Tā ietvaros tiks uzturēti naftas cauruļvadi, tilti, tuneļi, dzelzceļa un autoceļu posmi.

Britu medijs atgādina, ka iniciatīvas "Belt and Road" mērķis ir veicināt tirdzniecību un ekonomisko izaugsmi visā pasaulē, izveidojot masīvu, jaunu transporta infrastruktūru un enerģētikas projektus. "Ja viss notiks kā plānots, tad "Belt and Road" iniciatīva aptvers 64 valstis Āzijā, Āfrikā, Eiropā un Klusā okeāna reģionā," minēts publikācijā.

Austrālijas Džeimsa Kuka universitātes profesors Vilijams Laurens brīdinājis, ka, vērtējot ietekmi uz vidi, tas varētu būt riskantākais projekts, kāds jebkad ir veikts. "Ķīnai ir milzīgas ambīcijas, bet līdz ar to arī milzīgi pienākumi," pētnieks raksta žurnālā Nature Sustainability.

Vispasaules Dabas fonds (WWF) ir brīdinājis, ka plānotie transporta un infrastruktūras koridori varētu skart 265 apdraudētās dzīvnieku sugas, tostarp Saigas antilopes, tīģerus un lielās pandas. Tāpat apdraudējums ir arī putniem, jo ceļš šķērsos 1739 nozīmīgas putnu teritorijas un 46 bioloģiskās daudzveidības punktus.

"Projekts "Belt and Road" veicinās Ķīnas attīstību, taču tas prasīs būtiski mainīt veidu, kā tiek veikta uzņēmējdarbība starptautiskā mērogā", norāda profesors Laurens.

"Ķīnai ir unikāla iespēja, bet pastāv varbūtība, ka ieguldījumi, lai segtu vides izmaksas un ekonomiskos riskus, varētu būt drausmīgi." Klimata zinātnieki medijam apgalvo, ka neierobežota ekonomiskā izaugsme varētu veicināt strauju globālo sasilšanu.

Projekta modeļi, iespējams, būs jāpārbauda, lai prognozētu, kāds ir vissliktākais klimata pārmaiņu scenārijs, jo jaunajos pētījumos ir ņemta vērā lielāka globālā ekonomiskā izaugsme, nekā iepriekš prognozēts.

Starptautiskais Klimata pētījumu centrs Norvēģijā paziņojis, ka Eiropā pēdējo četru gadu laikā straujās ekonomiskās izaugsmes dēļ ir palielinājies oglekļa emisiju daudzums. 2017. gadā ES emisijas daudzums palielinājās par 1,8%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!