Foto: DELFI

Ja spriestu pēc oficiālajām Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datu bāzēm, taksometra vadītājs strādā vidēji vienu nedēļu mēnesī, algā saņemot aptuveni 140 eiro, izpētījis Latvijas Televīzijas raidījums "de facto". Būtībā tas nozīmē, ka taksometru nozarē lielākā daļa vadītāju oficiāli strādā vienu ceturto daļu no slodzes.

Ņemot vērā, ka VID vidējo algu nozarē aprēķina pēc visu kompāniju iesniegtajiem datiem, daļai taksistu nostrādāto stundu nav pat tik daudz.

Patlaban taksometra vadītāja profesija pēc VID oficiāli pieejamajiem datiem izskatās šādi: viņš mēnesī nostrādā 48 stundas jeb vienu nedēļu. Viņa atlīdzība ir 2,93 eiro stundā, kas nozīmē - legāli taksometra vadītāja alga mēnesī ir tikai 140 eiro. Par šādu stundas samaksu strādājot visu mēnesi, varētu nopelnīt minimālo algu.

Pirms pusotra gada, meklējot risinājumu, kā uzlabot nodokļu iekasēšanu taksometru pārvadājumu nozarē, tika izlemts, ka nebūs patentmaksas vai līdzīgi risinājumi. Tā vietā no 2017. gada janvāra ieviesa sociālā nodokļa avansa maksājumu – 130 eiro par mašīnu ik mēnesi. Šis maksājums noteikts neatkarīgi no tā, cik vadītāju strādā ar šo mašīnu.

"de facto" noskaidrojis, ka pirmajā gadā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu avansā iekasēta divreiz lielāka summa, nekā bijis nepieciešams faktiskajām iemaksām par katru vadītāju. No iekasētajiem 2,6 miljoniem eiro 1,3 miljoni eiro palikuši pāri.

Avansa summa ir līdzvērtīga sociālajām iemaksām no vienas minimālās algas. Taču uz vienu automobili mēdz strādāt divi un pat vairāk šoferu. Tomēr, visticamāk, bijis pārlieku liels optimisms par to, cik lielas algas taksistiem tiks uzrādītas, secina televīzijas raidījums.

Tagad tiek domāts ne vien ko darīt ar šo naudu, bet arī - vai un kā normu mainīt.

VID analizējis 87 taksometru nozares uzņēmumu datus un secinājis, ka vairāk nekā pusē gadījumu sociālo iemaksu avanss – 130 eiro par auto – ir pārsniedzis šofera faktisko algu. Visticamāk, atskaitēs parādās ievērojami mazāks nostrādāto stundu skaits nekā faktiski.

Dati liecina, ka gada laikā kopš nodokļa avansa ieviešanas vidējā atlīdzība šoferim par vienu darba stundu augusi nenozīmīgi. Taču par trešdaļu palielinājies oficiāli nostrādāto stundu skaits (no 30 stundām mēnesī līdz 48) un līdz ar to arī kopējais legālais atalgojums.

Tagad tiek domāts, ko vēl mainīt, lai uzlabotu nodokļu nomaksu. Tā kā tiek veidots taksometru vadītāju reģistrs, plānots piesaistīt avansa maksājumu konkrētam cilvēkam. Savukārt ilgtermiņa risinājumu saskata pāriešanā uz elektronisku vidi.

Ekonomikas ministrijā gan uzskata, ka eksperiments ar 130 eiro maksājumu par mašīnu ir neveiksmīgs. Viens no iemesliem – tas piesaistīts konkrētai automašīnai, nevis autovadītājam un viņa nostrādātajam laikam. Tā vietā būtu jādomā cits risinājums, piemēram, tas varētu būt automātisks nodokļu atskaitījums elektroniskā vidē.

Tiek cerēts, ka, pārceļoties uz kontroli elektroniskajā vidē, pārvadātājiem samazināsies iespējas neuzrādīt visu sniegtā pakalpojuma apjomu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!