Foto: LETA

Jaunnedēļ Saeima lems par atbalsta paušanu projekta "Rail Baltica" tālākai virzībai, liecina Saeimas mājaslapā pieejamā informācija.

Saeimas Eiropas lietu komisija lēmumprojektu lūdza iekļaut sēdes kārtībā jau šo ceturtdien, taču deputātes Jūlijas Stepaņenko (S) iebildes dēļ šī jautājuma skatīšana atbilstoši tika pārcelta uz parlamenta nākamo sēdi – jaunnedēļ.

Lēmumprojektā paredzēts, ka Saeima aicina Lietuvas un Igaunijas parlamentus paust atbalstu "Rail Baltica" projekta virzībai "saskaņā ar Baltijas valstu kopējo vēlmi īstenot Ziemeļeiropas reģionam nozīmīgu dzelzceļa attīstības projektu Eiropas Savienības iekšienē".

Tāpat iecerēts aicināt valdību sniegt visu nepieciešamo atbalstu sekmīgai projekta īstenošanai, lai nodrošinātu, ka "Rail Baltica" projekts tiek īstenots plānotajā termiņā.

Lēmumprojektā pausts, ka Latvijas pilnvērtīga integrācija Eiropas Savienības (ES) tīklā ir ne tikai komerciāla un sociāla rakstura jautājums, bet arī Baltijas valstu drošības jautājums. Tajā arī norādīts, ka "Rail Baltica" ir viens no ES prioritārajiem projektiem kopīgas transporta telpas veidošanā.

Ceturtdien Saeimas sēdē Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētāja Lolita Čigāne (V/"Par") pauda, ka "Rail Baltica" projektam ir vajadzīgs "skaidrs politisks atbalsts".

"Šī ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas savienos Eiropas ziemeļus ar Eiropas dienvidiem, ļaus beidzot patiešām arī transporta nozīmē pārtraukt Eiropas dalījumu, kad Baltijas valstis, tajā skaitā – Latvija, atradās aiz "dzelzs priekškara"," uzsvēra deputāte.

"Šī ir ļoti laba iespēja nolikt aiz muguras pagātnes nesaskaņas, kas ir radušās dažādos saimnieciskos strīdos ar kaimiņiem, un iet uz priekšu šī vienotā projekta realizācijai," pauda Čigāne.

Stepaņenko gan Čigānei pārmeta, ka lēmuma projekts komisijā iepriekš pieņemts "ar cirka mākslinieka cienīgām metodēm Čigānes kundze pamanījās iedzīt deputātus steidzamā bezizejas situācijā, sēdes vidū pasakot, ka drīz nebūs kvoruma: redz, kur lēmums, nobalsojam tagad un tad jau varēsim redakcionāli pieslīpēt".

Stepaņenko uzskata, ka tādā steigā, atbalstot lēmumu, deputātiem tika liegta iespēja diskutēt par iespējamajiem grozījumiem lēmumprojektā. "Līdz ar to mana vēlme apspriest ar kolēģiem sabiedrības līdzdalību projekta uzraudzībā un [Baibas] Rubesas kundzes atbildību, pirms mēs lemjam par šādu atbalstu, tika ignorēta un nevarēja tikt izdiskutēta pēc būtības," uzsvēra deputāte.

Tāpat Stepaņenko neatbalsta paša lēmumprojekta būtību. Viņa atgādināja, ka Rubesa iepriekš zaudēja akcionāru uzticību.

"Neapmierinātība ar Rubesas kundzes darba stilu pieaug, un neatrisinot šo jautājumu iekšēji, mums nebūs pareizi pārlikt atbildību uz Igaunijas un Lietuvas kolēģiem vēl jo vairāk izdarot politisku spiedienu uz šo valstu parlamentiem," pauda deputāte. Viņa pārmeta "draudzīgu lietu sakārtošanu", Čigānei nodrošināt Rubesas "apjukušo deputātu atbalstu".

Stepaņenko bija vienīgā deputāte, kas balsoja "pret" lēmumprojekta iekļaušanu nākamajā Saeimas sēdes dienas kārtībā. 10 deputāti balsojumā nepiedalījās, savukārt 76 parlamentārieši balsoja "par".

Jau ziņots, 1. februārī notikušajā AS "RB Rail" akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par uzņēmuma izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Rubesas atstādināšanu.

Rubesa pēc tam paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību "Rail Baltica" projekta pamatnostādnēm. "Atsevišķi "RB Rail" padomes locekļi pieņem lēmumus, sēžot uz diviem krēsliem. Viņi vienlaikus ir gan "Rail Baltica" projekta akcionāri, gan ieviesēji un potenciālie piegādātāji. Nepārtraukti nācās saskarties ar iejaukšanos no augšas gan iepirkumu procesos, gan "RB Rail" valdes locekļu atlases procesā," teica Rubesa.

Savukārt intervijā raidījumā "Delfi TV ar Jāni Domburu" Rubesa pauda: "Es nekad nedomāju, ka sarunas vest būs grūtāk ar trim Baltijas valstīm nekā Kaspijas jūras reģionā. Tur acīmredzot ir drusku skaidrāk, kas par ko atbild, kas patiešām kādus lēmumus pieņem."

Rubesa par "RB Rail" valdes priekšsēdētāju tika iecelta 2015. gada oktobrī. Viņas pilnvaru termiņš beidzas 2018. gada oktobrī.

"RB Rail" akcionāri ir uzņēmumi "Lietuvos geležinkeliai", EDzL un "Rail Baltic Estonia".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!