Foto: Shutterstock
Trīs gadu laikā iespēju mainīt elektroenerģijas piegādātāju izmantojuši 2% Latvijas mājsaimniecību, vēsta raidījums "TV3 Ziņas".

Elektroenerģijas tirgu Latvijā atvēra pakāpeniski, atgādina raidījums. Sākumā uzņēmumiem, bet 2015. gada 1. janvārī arī mājsaimniecībām. Vairums mājsaimniecību palikušas pie AS "Latvenergo" piedāvājuma.

Elektroenerģijas vairumtirdzniecības cena biržā kopš tirgus atvēršanas ir pakāpeniski samazinājusies, kopumā sarūkot par piektdaļu. Lai gan šis apstāklis varētu mudināt iedzīvotājus meklēt alternatīvus piedāvājumus, no kopumā 800 000 mājsaimniecību pie cita tirgotāja pārgājuši 2% lietotāju.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) iedzīvotāju pasivitāti skaidro ar sākotnējo regulējumu, kas ļāva mājsaimniecībām palikt par "Latvenergo" klientiem, izmantojot tā dēvēto "Universālo pakalpojumu".

"Tas bija sākotnēji domāts kā pagaidu risinājums, lai mājsaimniecībām būtu mierīgāks pārējas periods, lai tās var pierast pie jaunajiem apstākļiem un vēsu prātu izvērtēt, kas ir labākais piedāvājums tirgū, skaidro SPRK padomes priekšsēdētājs Rolands Irklis. "Realitātē izrādās, ka nav nekas pastāvīgāks par pagaidu risinājumu un joprojām lielākā daļa mājsaimniecību ir pie "Universālā pakalpojuma". Vasaras vidū tie bija bija vairāk nekā 70% mājsaimniecību lietotāju, kuri nebija izdarījuši pilnīgi nekādu izvēli atvērtā tirgus apstākļos."

"Man ir grūti atbildēt, kādēļ ir tik konservatīva attieksme. Pirmkārt, iedzīvotāji ļoti kūtri piesakās sociālajam atbalstam. Tas liecina, ka, iespējams, tas rēķins nav nemaz tik liels. Otrkārt, mani pārsteidz arī tas, ka attiecībā uz "Latvenergo" tarifiem cilvēki izvēlas viskonservatīvākos. Tos, kur nekas nav jādara," raidījumam pauž ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V).

"Latvenergo" gan nepiekrīt, ka "Universālais pakalpojums" nav bijusi apzināta izvēle tirgū. "Universālais pakalpojums ir produkts, kas ir ļoti vienkāršs. Klientam nav specifiski jāizvēlas, nav jāslēdz līgums, tas ir ērts un vienkāršs norēķinu veids," teic "Latvenergo" komercdirektors Uldis Bariss.

Viens no lielākajiem elektrības tirgotājiem Latvijā – igauņu "Enefit" nemaz nestrādā ar mājsaimniecībām un tirgus pasivitātē vaino sākotnējo regulējumu. "Pirmie trīs gadi, kopš mājsaimniecība ir atvērts elektrības tirgus, ir bijuši ļoti pasīvi. Salīdzinājumam Eiropā vidēji tirgotāju maina 6% no mājsaimniecībām. Ja skatāmies uz 10 aktīvākajiem tirgiem Eiropā, tajos tirgotāju maiņas radītājs ir augstāks nekā 10%," pauž "Enefit" valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers.

Pirms aptuveni gada skaļi sevi elektroenerģijas tirgū pieteica "Lattelecom". Uzņēmuma pārstāvji stāsta, ka ar savu sniegumu ir apmierināti, taču atzīst, ka lielākais darbs aizrit, skaidrojot mājsaimniecībām potenciālos ieguvumus tirgū un kliedējot dažādos mītus. Piemēram, ka, mainot tirgotāju, dzīvoklī būtu jāvelk jauni vadi.

"Par vadiem tas sākotnēji noteikti bija mīts, bet domāju, ka tagad to jau esam diezgan labi izskaidrojuši. Šobrīd galvenais mīts ir, ka "Sadales tīkls" ir viens uzņēmums ar "Latvenergo" un gadījumā, ja es atdalīšos no "Latvenergo", vai "Sadales tīkls" būs tikpat lojāls, ātrs un operatīvs kā pret jebkuru citu tirgotāju," saka "Lattelecom" elektrības pakalpojuma "Tet" vadītājs Artūrs Pielēns-Pelēns

Nozares pārstāvji pieļauj, ka grūdienu tirgū varētu sagaidīt 2019. gadā. Tad mājsaimniecībām būs jāizvēlas gāzes tirgotājs, un komersanti varētu piedāvāt abus pakalpojumus komplektā – kā gāzi, tā elektroenerģiju. Tāpat nākotnē elektrību varētu piedāvāt komplektā ar jaunām tehnoloģijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!