Foto: F64

Pēc Konkurences padomes (KP) iebildumiem par uzņēmumu SIA "Rīgas satiksme" (RS), SIA "Pilsētas līnijas" (PL) un SIA "JCDecaux Latvija" (JCD) savstarpējo līgumu nosacījumiem reklāmas izvietošanai RS sabiedriskā transporta pieturvietās, situācija mainīsies, taču tikai pēc septiņiem gadiem, svētdien vēsta raidījums "de facto".

Jau ziņots, ka 2015. gadā SIA "Clear Channel Latvia" ar iesniegumu vērsās KP par iespējamu nelikumīgu vienošanos starp RS, PL un JCD saistībā ar reklāmu izvietošanu sabiedriskā transporta pieturvietās. Izvērtējot lietu, KP lēma, ka "Rīgas satiksmes" (RS) līgumi ar privātuzņēmējiem ierobežo konkurenci, jo neļauj tirgū ienākt nevienam citam spēlētājam.

"Šādi beztermiņa ekskluzīvie līgumi nav pieļaujami, jo tie ierobežo konkurenci. Visu tiesību rezervēšana tikai šiem komersantiem ir nepieļaujama," raidījumā skaidro KP vadītāja Skaidrīte Ābrama.

"de facto" atgādina, ka gan RS, gan "Pilsētas līnijas" apņēmās atcelt automātisko līgumu pagarināšanu un atcelt arī "JCDecaux" tiesību "rezervēšanu" uz visām pieturvietām nākotnē. Tomēr pārmaiņas var gaidīt tikai pēc septiņiem gadiem – KP nevar likt lauzt jau noslēgtus līgumus.

Raidījums atgādina, ka 2004. gadā ekskluzīvas tiesības izvietot reklāmu uz visa Rīgas sabiedriskā transporta ir uzņēmumam "Pilsētas līnijas". Šādu iespēju firma saņēmusi vēl iepriekšējā Rīgas mēra laikā bez konkursa. Viens no firmas pastarpinātiem īpašniekiem Boriss Carjovs, kurš bijis Rīgas mēra Nila Ušakova padomnieka Ērika Teilāna biznesa partneris. Uzņēmuma īpašniece ir arī Ineta Gadzjus, kura ir biznesa partnere "Daimler" kukuļošanas lietā apsūdzētajam Leonardam Tenim. 5 % uzņēmuma pieder arī RS vadītāja Leona Bemhena sievas bijušajam padotajam.

"de facto" norāda, ka nosacījumi "Pilsētas līnijām" ir ļoti izdevīgi. Līgums ar RS tiek automātiski pagarināts un, ja kāds ar reklāmu apdrukāts tramvajs stāv depo, riskus uzņemas tieši RS. Pirms pieciem gadiem bez konkursa izvēlētās "Pilsētas līnijas" atkal bez konkursa un jebkādas caurskatāmības nodeva daļu no RS reklāmas laukumiem – sabiedriskā transporta pieturvietās – tālāk kompānijai "JCDecaux". Tā par saviem līdzekļiem izbūvējusi 300 pieturvietu nojumes un pelna, izvietojot tajās reklāmu. Arī šīs līgums ir ļoti izdevīgs – garš termiņš, automātiska līguma pagarināšana, reklāmas izvietošanas tiesību "rezervēšana" uz visām pieturvietu nojumēm arī nākotnē, vēsta raidījums.

"de facto" ziņo, ka Iepirkumu uzraudzības birojs jau pirms diviem gadiem secinājis – nodot pieturvietas uzņēmumam "JCDecaux", vajadzēja rīkot iepirkumu. Iespējams, RS tiktu arī sodīta, taču, kad birojs skatīja šo jautājumu, jau iestājās noilgums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!