Foto: Publicitātes attēli

Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests (VID) un citas valsts iestādes sākušas pretkrāpšanas kustību "#atkrāpies!", portālam "Delfi" pavēstīja FM Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis.

Kampaņa sākta, lai cīnītos pret ēnu ekonomiku, korupciju un citām negodprātīgām darbībām un panāktu iedzīvotāju nulles toleranci pret krāpšanos Latvijā.

Finanšu ministrijas Krāpšanas apkarošanas koordinācijas dienesta (AFCOS) vadītāja Nata Lasmane min, ka krāpšana kļuvusi par daļu no ikdienas rutīnas jeb notikumiem, kas mēdz paslīdēt garām bez būtiskas ievērības vai rīcības. "Iespējams, tas tāpēc, ka gan valsts, gan Eiropas Savienības (ES) budžets ir šķietami netaustāms, salīdzinot ar personīgo maciņu un tā saturu. Tomēr arī tā ir mūsu nauda, un mums katram jāuzņemas maza daļa atbildības tās aizsargāšanā, skaļi paužot – ja neesi godprātīgs, atkrāpies!," viņa uzsver.

"Krāpšanās, īpaši nodokļu jomā, ir ļoti grūti pakļaujama cīņai, ja sabiedrība pret to izturas kā pret pašsaprotamu parādību," atzīst VID ģenerāldirektore Ilze Cīrule.

Jarockis norāda, ka kampaņā īpaša uzmanība tiks pievērsta preventīvajiem pasākumiem, tostarp sabiedrības informētības un izpratnes veicināšanai par ēnu ekonomiku, krāpšanu un negatīvajām sekām. Tāpat tiks akcentētas un skaidrotas iespējas vērsties attiecīgajās tiesībsargājošās iestādēs, ja radušās aizdomas vai zināmi konkrēti krāpšanas gadījumi.

Pretkrāpšanas kustībā aicināti iesaistīties visi Latvijas iedzīvotāji, uzņēmumi un organizācijas – gan ikdienā apņemoties rīkoties godprātīgi, gan ziņojot, ja pamanītas krāpnieciskas darbības. Tāpat kustības atbalstītāji aicināti izmantot kampaņas zīmolu ikdienas komunikācijā.

Skaidrojot mirkļbirku "#atkrāpies!", FM min, ka tas ir jaunvārds, kas izveidots priedēkli ne– vārdā „nekrāpies" aizstājot ar priedēkli at-, kas norāda, ka darbība ir vērsta atpakaļ vai nost. Izsaukuma zīme demonstrē, ka darbības vārds ir pavēles izteiksmē. Jaunvārds „atkrāpies!" ir aicinājums nepakļauties un pretoties krāpšanai. Angļu valodā kustības nosaukums skan kā "#FraudOff!".

Organizatori uzsver, ka kustības zīmols nekalpos par kvalitātes zīmi, bet demonstrēs organizācijas vai personas noraidošu attieksmi pret krāpnieciskām darbībām. Tirgotājiem tā ir arī iespēja norādīt, ka viņi pārdod oriģinālas, nevis viltotas preces.

Līdz šim kustībā ir iesaistījušies vairāki desmiti uzņēmumu, zīmolu un organizāciju, tostarp "Zepter", "Mēness aptieka", "Draugiem.lv", "XS rotaļlietas", "Geox", Latvijas Komercbanku asociācija, "Liviko", Rīgas Centrāltirgus, kā arī citi.

Iniciatīvā '#atkrāpies!" piedalās FM, Iekšlietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts policija, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Konkurences padome, Valsts Robežsardze, Pārtikas un veterinārais dienests, Iepirkumu uzraudzības birojs, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs u.c., kā arī biedrība "Sabiedrība par atklātību – Delna".

Nākamā mēneša laikā kustībā iesaistītās organizācijas informēs par krāpniecības kaitējumu un sniegs praktiskus padomus, kā nekļūt par krāpnieku upuriem un neiegādāties viltotas preces, tostarp paredzēta izstāde, kur varēs iepazīties ar dažāda veida viltojumiem.

Šā gada martā veiktās aptaujas dati liecina, ka krāpšanas problēma Latvijas sabiedrībai ir ļoti aktuāla – 65,8% aptaujāto atzina, ka, viņuprāt, valstī ir augsts kopējais negodīguma līmenis. Respondentu ieskatā būtiskākā problēma Latvijā ir kontrabandas alkoholisko dzērienu un cigarešu izplatība – tā norādījuši attiecīgi 50,2% un 50,9% aptaujāto. Savukārt 29,6% respondentu par būtisku problēmu Latvijā uzskata viltotu apģērbu un apavu tirdzniecību. Šīs ir arī jomas, kurās Latvijas iedzīvotāji pēdējo trīs gadu laikā visbiežāk ir saskārušies ar negodīgām darbībām, skaidro FM.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!