Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" ietvaros plānotā Rīgas Centrālās stacijas pārbūve tiks īstenota pēc arhitektu biroja "PLH Arkitekter" sadarbībā ar Dānijas kompāniju "COWI" piedāvātā meta.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) ierosinājis izveidot starpinstitucionālu padomi, kas veicinātu arī plašākas pilsēttelpas attīstību "Rail Baltica" projekta realizācijas laikā.

Kā ziņots, uzvarētāji konkursā (divu otro vietu ieguvēji) ir arhitekti no Dānijas (''PLH Arkitekter A/S'' sadarbībā ar ''COWI A/S''), kā arī Latvijas arhitektu apvienība "O+R+V+E+L" (SIA "Outofbox", SIA ''RUUME arhitekti'', SIA ''Vektors T'', SIA ''E.Daniševska birojs'' un SIA ''Landshape'').

Šajā video redzami arī pārējie konkursam pieteiktie darbi:

Divi uzvarētāji konkursā tika izraudzīti tāpēc, ka neviens no darbiem neatbilda visām pasūtītāja prasībām. Ar abiem konkursa uzvarētājiem tika paredzēts diskutēt, lai rastu labāko risinājumu, iespējams, atsevišķas piedāvājuma sadaļas uzlabojot.

Pagājušajā nedēļā apvienība "O+R+V+E+L" atbildīgajām amatpersonām nosūtījusi atklātu vēstuli, kurā pauž bažas par tālāko konkursa gaitu.

"Žūrijas lēmums un rekomendācijas tiek ignorētas. Netiek uzklausīts Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes viedoklis. Pastāv pamatotas bažas, ka aizbildinoties ar saspringtajiem projekta termiņiem un attiecināmām izmaksām, tiks iegūts Rīgas vēsturiskā centra pilsētvides kvalitāti neveicinošs risinājums, tiks ignorēta iespēja kompleksai konkursa teritorijas attīstībai," teikts "O+R+V+E+L" vēstulē.

Iepirkumu par būvprojektēšanas un būvniecības darbiem plānots izsludināt nākamā gada sākumā. Būvprojekta izstrāde paredzēta 2019.gadā, savukārt būvniecības darbi paredzēti līdz 2022.gadam.

Attiecīgais metu konkurss tika izsludināts jūlija sākumā. Tā mērķis bija iegūt piemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tiltam. Teritorija aizņem 14 hektārus (ha), tā ietver Rīgas vēsturisko Centrālo dzelzceļa staciju, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto "RailBaltica" dzelzceļa tiltu pāri Daugavai.

Konkursam noteikta arī izpētes teritorija, kas ir aptuveni 59 ha, lai metu konkursa rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus.

"Rail Baltica" būvniecība ir daļa no TEN-T tīkla ziemeļu–dienvidu transporta koridora attīstības, kas savienos Baltijas valstis ar Polijas un pārējās Eiropas Savienības dzelzceļa tīklu. Projekts ietver pamattrases būvniecību Latvijas teritorijā no Igaunijas–Latvijas robežas šķērsojuma Salacgrīvas novadā līdz Latvijas–Lietuvas robežas šķērsojumam Bauskas novadā, šķērsojot Daugavu pie Saulkalnes, cauri Rīgai, nodrošinot "Rail Baltica II" pieslēguma izbūvi starptautiskajai lidostai "Rīga", Daugavas labā un kreisā krasta ostas infrastruktūrai, kā arī citas saistītās infrastruktūras (kravu un pasažieru termināļi, apkopes punkts, depo u.c.) būvniecību.

Dzelzceļa līnija plānota kā elektrificēta divceļu līnija, kas paredzēta gan pasažieru, gan kravas vilcienu kombinētajai satiksmei. Rīgas pilsētā un starptautiskajā lidostā "Rīga" ir paredzēts izbūvēt starptautisko vilcienu pasažieru termināli, bet Salaspils novadā (Saulkalnē) – multimodālu kravu termināli. Dzelzceļa pamattrases garums ir aptuveni 260 kilometri. Projektētais dzelzceļa līnijas maksimālais ātrums ir 240 kilometri stundā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!