Foto: DELFI

Turpmāk nebanku finanšu pakalpojumu segmentā patērētāji varēs vērsties pie ombuda, kas strīdus ar nozares uzņēmumiem izskatīs ārpus tiesas. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ombudu reģistrējis ārpustiesas patērētāju strīdu risinātāju datubāzē, taču savus komentāros par jaunu ombudu ir piesardzīgs.

"Ombuda institūcijai visā Eiropā ir būtiska nozīme patērētāju tiesību aizsardzībā, jo strīdu izskatīšana tajā ir ātrāka un efektīvāka. Līdz ar ombuda izveidi, kas ir neatkarīga un objektīva ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcija, būtiski stiprināsies patērētāju tiesību aizsardzība ārpus banku finanšu pakalpojumu segmentā," uzskata jaunizveidotās iestādes vadītājs Gvido Bajārs, aicinot patērētājus strīdus situācijās izmantot bezmaksas ombuda pakalpojumu.

Foto: LETA

Iestāde sola padarīt strīdu risināšanas procesus daudz ātrākus un efektīvākus nekā, ja tas tiktu darīts tiesvedības ceļā.

PTAC preses pārstāve Sanita Gertmane sarunā ar portālu "Delfi" izvairīgi komentē to, kā iestāde vērtē ombuda izveidi. Viņa norāda, ka PTAC turpmāk pildīs konsultanta lomu, bet individuālo sūdzību izskatīšanu pārņems ombuds.

"PTAC ir neitrāls attiecībā uz rekomendācijām vērsties ombudā, jo tas, vismaz formāli, izpilda visas prasības, kādas paredzētas ārpustiesas patērētāju strīdu risinātājiem. Faktiski pašlaik, risinot individuālas sūdzības nebanku kreditēšanas jomā, patērētājam ir jāvēršas šajā ombudā," sacīja Gertmane.

"Svarīgi, kā tas darbosies praktiski. Domājams, ka ombudam būs gana daudz iespēju pierādīt savu kompetenci un profesionalitāti, kā arī patiesu neatkarību," viņa norādīja.

Gertmane atgādina, ka klienti aizvien gan patur arī iespējas savas sūdzības izskatīt tiesas ceļā.

PTAC sūdzībām par nebanku kredītdevējiem ir stabilas tendences tās nepieaug un nesamazinās. Pagājušā gada pirmajā pusgadā saņemtas 36 sūdzības. Lielākā daļa no tām, kā norāda PTAC, ir par nesamērīgiem līgumsodiem un nokavējuma procentiem.

Šobrīd ombuds lems par sūdzībām, kurās iesaistīti Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas biedri. Vienlaikus pastāv iespēja arī citiem nozares uzņēmumiem noslēgt sadarbības līgumu par ombuda pakalpojuma izmantošanu.

Ziņots, ka 2015. gada maijā Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja likuma grozījumus, kas paredz stingrāku regulējumu ātro kredītu izsniegšanai, tostarp aizliedzot tos piešķirt naktīs un nosakot nokavējuma procentu griestus. Neskatoties uz ierobežojumiem, nozares uzņēmumu peļņa turpina augt.

Saistībā ar ātrajiem kredītiem patērētāji, kā skaidrojusi Ekonomikas ministrija, snieguši sūdzības par augstajiem procentiem, maksātspējas neizvērtēšanu, nesamērīgām sankcijām, kā arī neatrisināmu kopējo parādu slogu.

Tikmēr pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" izpētījis, ka ātro kredītu firmas pelnījušas miljoniem eiro no cilvēkiem, kam naudu nedrīkstētu aizdot.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!