Foto: PantherMedia/Scanpix
Aizvadītajā gadā vairāki pasaulē plaši pazīstami uzņēmumi piedzīvojuši visai pamatīgas sabiedrisko attiecību krīzes, kas raisījušas plašas diskusijas sabiedrībā un medijos. Kā skaidro Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācijas (LSAKA) izpilddirektore Sandra Krisberga, sabiedrisko attiecību katastrofa var skart pat uzņēmumus ar lieliem budžetiem un izcilām mārketinga stratēģijām, negatīvu sabiedrības viedokli ir grūti mainīt un zīmolam ar to jācīnās ilgi.

"Coca-Cola" nedienas ar karti – Krima pieder Ukrainai vai Krievijai?

Pasaulē pazīstamā dzērienu ražotāja "Coca-Cola" Krievijas struktūrvienība Ziemassvētku apsveikumā sociālajā tīklā "VKontakte" stilizētā Krievijas kartē neiekļāva Krimu, Kaļiņingradu un Kuriļu salas.

Pēc sašutuma vētras "Coca-Cola" atvainojās un nopublicēja jaunu kartes versiju. Krievijas iedzīvotāju prieki par to, ka liela multinacionālā korporācija atzīst Krimas pievienošanu par legālu, bija īsi. Sašutušie Ukrainas iedzīvotāji, atgādinot par pussalas okupāciju, mikroblogošanas vietnē "Twitter" dažu stundu laikā populāru padarīja mirkļbirku #banCocaCola.

Tracis noslēdzās visnotaļ augstā līmenī: neveiklā karte tika dzēsta vispār, bet "Coca-Cola" Vašingtonas biroja vadītāja Keita Irvina oficiāli atvainojās Ukrainai - šo "tehnisko kļūdu" pieļāvusi aģentūra, kas gatavo korporatīvo saturu un izvieto to sociālajos tīklos.

"Volkswagen" dīzeļdzinēju skandāls

Neatkarīgajos testos tika atklāts, ka "Volkswagen" (VW) "EA 189" tipa dīzeļdzinēji rada 35 reizes lielāku piesārņojumu nekā pieļaujams. Pēc īsas aizbildināšanās ar tehniskām kļūdām koncerns atzina, ka līdz pat 11 miljoniem auto ir aprīkoti ar īpašām programmām, kas ļauj falsificēt kaitīgo izmešu rādījumus.

"Volkswagen" koncerna vadītājs Martins Vinterkorns atvainojās un pameta amatu. Tiesa gan, viņš vēl līdz šī gada beigām turpinās saņemt algu, kas lēšama pat vairāk nekā desmit miljonu eiro gadā apmērā.

Skandāls uzņēmumam jau ir izmaksājis teju 26 miljardus ASV dolāru (23 821 522 400 eiro) un radījis būtiskus pārdošanas apjomu kritumus vairākās valstīs. Eiropas Savienībā VW nākas atsaukt 8,5 miljonus auto, tostarp apmēram 5000 – Latvijā.

"Pareizais" farmācijas bizness – medikamentu cena palielinās neskaitāmas reizes

Diezin vai brīdī, kad Mārtins Škreli iegādājās "Turing Pharmaceuticals", kāds nojauta, ka drīz viņš kļūs par "visvairāk ienīsto vīru Amerikā" un tiks dēvēts "morāli bankrotējušu sociopātu".

Škreli uzņēmuma ražotajām toksoplazmozes ārstēšanai paredzētajām zālēm "Daraprim" paaugstināja cenu no 13,50 ASV dolāriem (12,37 eiro) līdz 750 ASV dolāriem (687,16 eiro). Kādu reportieri Škreli nodēvēja par "garīgi atpalikušu cilvēku", pēc tam gan atzīstot, ka cenas pieauguma skaidrošanā ir pieļautas kļūdas. Prese, viņaprāt, neizprotot farmācijas biznesu.

Decembrī Škreli tika aizturēts saistībā ar iespējamām manipulācijām ar vērtspapīriem un 11 miljonu ASV dolāru (10 078 336.40 eiro) nozagšanu, un viņam arī nācās atkāpties no "Turing Pharmaceuticals" izpilddirektora amata.

Vai 35 minūšu brauciens ar "Uber" patiešām maksā 12 000 dolāru?

Haime Hesela ar "Uber" taksometru Ņujorkā vēlējās no Austrumviljamburgas nokļūt Midtaunā. Tas ir 6,79 jūdzes garš 35 minūšu brauciens. Par braucienu tika izsniegts rēķins – 56,40 dolāru (51,67). Hesela to apstrīdējusi, jo šoferis apmaldījies. "Uber" piekritis un piedāvājis 15 dolāru (13,74 eiro) atlaidi.

Tam sekojis pārsteigums – par braucienu mēģināts iekasēt 16 000 dolāru (14 659,40 eiro), vienlaikus piedāvāta arī kompensācija 4000 dolāru (3664,85 eiro) apmērā. Pēc niknas sarakstes piegādāts jauns rēķins par 16 000 dolāru. "Uber" taisnojies, ka kļūdu radījis "cilvēciskais faktors", un Heselai atgriezta visa summa, taču viņa atzīst, ka diezin vai ar šo kredītkarti vēl izmantos "Uber".

"Šie stāsti precīzi atklāj, cik viegli var pieļaut grūti labojamas kļūdas. Tādēļ ar lielu interesi gaidām, kuri darbi tiks pieteikti Baltic PR Awards" konkursa krīzes komunikācijas kategorijā. Jāatgādina, ka šajā kategorijā var iesniegt pēdējos piecos gados tapušas kampaņas," uzsver LSAKA izpilddirektore.

No 4. janvāra līdz 7. februārim komunikācijas profesionāļiem no visas Baltijas ir iespēja pieteikt darbus vērtēšanai 13 dažādās "Baltic PR Awards 2016" kategorijās. Pēc tam darbu uzsāks starptautiska žūrija, nominējot četrus labākos katrā kategorijā, kas turpinās cīņu par balvām. 26. februārī klātienē būs skatāmas labāko Latvijas, Lietuvas un Igaunijas komunikācijas kampaņu prezentācijas, vienlaikus norisināsies konference par kritisko domāšanu, bet viss noslēgsies ar izcilāko darbu apbalvošanas ceremoniju.

Visiem pasākuma jaunumiem var sekot līdzi interneta vietnē balticprawards.com .

"Baltic PR Awards" norisinās jau desmit gadu. Pērn pasākums pulcēja ap 400 interesentu, bet konkursā tika iesniegti aptuveni 100 darbu. "Baltic PR Awards 2016" organizē LSAKA, "Komunikācijas aģentūra/ Edelman Affiliate" un "Public ID Group".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!