Foto: F64

Ieņēmumu no autoceļu lietošanas nodevas prognoze šim gadam ir 4,3 miljoni eiro, bet to novirzīšana autoceļu uzturēšanai likumā "Par valsts budžetu 2014. gadam" nav izsekojama, secinājis biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB) vadītājs Andris Bērziņš.

Līdzīgi secinājumi izrietot arī no Valsts kontroles publiskotā revīzijas ziņojuma, kas ir apskatāmi šeit. Viņš ir pārliecināts, ka Valsts kontrole apgāžot Finanšu ministrijas ierēdņu apgalvojumus, ka pēc Autoceļu fonda likvidēšanas budžeta veidošana un izlietošana esot "kļuvusi caurspīdīgāka" - Valsts kontrole ir noskaidrojusi, ka situācija ir tieši pretēja.

 "Tāpat revīzijas ziņojumā ir apstiprināts cits LCB secinājums, ka Latvijas valsts pieļauj un faktiski nekontrolē to, kā pa ceļiem pārvietojas smagi pārkrautas automašīnas, kas bojā ceļu segumu un apdraud satiksmes drošību. Valsts arī nepietiekami iekasē soda naudas no pārkāpējiem, turklāt rodas iespaids, ka tā neko negatavojas darīt, lai stāvokli labotu," uzver Bērziņš.

Viņš norāda, ka Autotransporta direkcijas likvidācija, ko īstenoja  Valda Dombrovska (V) valdība, ir ļāvusi ietaupīt tikai 11 336 latus gadā, taču neviens nespēj pateikt, kādi zaudējumi kontroles pavājināšanās rezultātā ir nodarīti autoceļiem - nav iespējams izvērtēt, "vai šāds būtisks kontroļu samazinājums kompensē finanšu ieguvumu un nerada tālejošas sekas ar vairākkārt lielāku finanšu ietekmi".

Savukārt Valsts kontroles kritika Valsts kancelejai par nekvalitatīvu auditu apstiprinājusi LCB aizdomas, ka lēmums par Autotransporta inspekcijas likvidāciju ir pieņemts bez pienācīgas izpētes, uz pieņēmumu un vēlmju pamata un valstij drīzāk ir nesis kaitējumu.

Kontroles trūkums pieļauj smagi pārkrautu automašīnu pārvietošanos pa autoceļiem, kas ir projektēti un būvēti citām, krietni mazākām slodzēm. Rezultātā, ar Ministru kabineta svētību katru gadu izsniedzot tūkstošiem atļauju pārkāpt projektēto svaru uz ceļiem, tiek nopietni bojāts ceļu segums, kura remontos nākotnē būs jāiegulda daudzreiz vairāk līdzekļu, uzsver Bērziņš.

"Jāatzīmē, ka dati, kas nonākuši LCB rīcībā, liecina - 2012. gadā Valsts policijas Autopārvadājumu uzraudzības nodaļa ir veikusi tikai 185 faktiskās kravas masas pārbaudes, bet 2013. gadā to skaits samazinājies vēl vairāk - līdz 170 gadījumiem," rezumē biedrības vadītājs.

Tāpēc "Latvijas Ceļu būvētājs" aicina atbildīgās institūcijas beidzot aptvert, cik nopietni bojājumi šādas bezkontroles apstākļos tiek nodarīti autoceļiem, tajā skaitā arī tikko izremontētiem un jaunbūvētiem ceļiem.

"Jebkurš ražotājs savai precei dod garantiju, taču, ja lietotājs rupji pārkāpj lietošanas instrukciju, piemēram, nežēlīgi met zemē radioaparātu un sit to ar āmuru, tad garantija zaudē spēku. Taču ceļu īpašnieks - valsts - pieļauj, ka uz ceļiem rupji pārkāpumi notiek regulāri, ka pa tiem brauc automašīnas, kas ir krietni smagākas, nekā pieļauj ceļu būves tehniskie normatīvi, bet būvniekiem tik un tā prasa ievērot garantiju," rezumē LCB izpilddirektors Zigmārs Brunavs.

LCB aicina nodrošināt reālu un patiešām efektīvu kontroli, beidzot nosakot institūciju, kas uzņemas reālu atbildību pār kontroles veikšanu un kurai tā nav tikai netipiska blakusfunkcija, kam netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība. Šai institūcijai ir jānodrošina nepieciešamais aprīkojums kontrolei, jo ar tiem dažiem svariem, kas ir policijas rīcībā un ir tik veci, ka biežāk ir sabojājušies, nekā darbojas, nekādus vērā ņemamus rezultātus sasniegt nav iespējams, uzsver Bērziņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!