Foto: Shutterstock
Katrs auto īpašnieks zina tos dažus auto mezglus, kurus rudenī pieklātos pārbaudīt vai nomainīt. Diemžēl, prakse liecina – nereti nelielie un bieži arī izmaksās lētie darbi tiek atlikti "uz vēlāku", līdz atnāk tradicionālā "stihija – ziema" un atklājas: auto nelec, vējstikls aizsvīst, bet spuldzes ceļu neizgaismo.

Papildus atgādinājumam par savlaicīgu riepu maiņai, Trodo.lv apkopojis būtiskākos darbus, kurus paveicot, būsiet gatavi stāties pretim rudens un ziemas izaicinājumiem.

Vējstikla slotiņas maiņa

Eksperti iesaka vējstikla slotiņu nomainīt līdz ar lietainā un tumšā laika sākšanos. Bet jo īpaši būtiski to ir izdarīt, ja parādījušās pirmās slotiņu nolietojuma pazīmes – slapjums pa stiklu tiek izsmērēts nevis notīrīts vai notīrīts nevienmērīgi, atstājot ūdens svītras. Pirms maiņas gan der pamēģināt slotiņu notīrīt ar tīru, samitrinātu salveti, jo var gadīties, ka slotiņai stiklu labi notīrīt liedz sakrājušies netīrumi. Tomēr, ja slotiņas gumijā manāmas plaisas, nekāda tīrīšana nelīdzēs.

Tirgū pieejamas trīs veida logu slotiņas:

  • ar rāmi jeb tradicionālās;
  • hibrīdslotiņas;
  • bezrāmju slotiņas.

Lielākoties katram auto modelim ir atrodamas piemērotas slotiņas katrā no šiem veidiem. Meklējot jaunas slotiņas, pareizāk un vienkāršāk ir uz slotiņas iepakojuma meklēt sava auto nosaukumu - parasti uz iepakojuma ir nosauktas visas tās automašīnu markas un modeļi, kuriem konkrētais ražojums derēs.


Laiks pāriet uz ziemas vējstikla mazgāšanas šķidrumu

Lai izvairītos no pēkšņi aizsalušas vējstikla mazgāšanas šķidruma sistēmas, pienācis beidzamais laiks pāriet uz zemām gaisa temperatūrām piemērotu mazgāšanas līdzekli. Ja gadījies, ka nesen logu mazgāšanas šķidruma tilpne pielieta pilna ar vasaras šķidrumu, bet aukstums klāt - situāciju var glābt, šķidrumam tvertnē pielejot zemām temperatūrām paredzētu koncentrātu. Tas šķidrumam neļaus sasalt un dos iespēju izlietot visu vasaras šķidrumu.

Būtiskākie faktori, izvēloties labu ziemas mazgāšanas šķidrumu:

  • Sasalšanas temperatūra - ziemā tai vajadzētu būt vismaz - 20 grādi;
  • Ražotājs un cena.

Aizdomīgi lēts un nezināmas vai neskaidras izcelsmes logu mazgāšanas šķidrums var izrādīties nekvalitatīvs un var nelabvēlīgi ietekmēt auto virsbūves krāsojumu, stiklu, vējstikla slotiņas gumiju un blīvgumijas, kas var sākt ātrāk plaisāt.

Ja vasaras šķidrums tvertnē netiks laikus nomainīt pret ziemas, var iedzīvoties divās likstās. Mazākās gadījumā aizsals vējstikla mazgāšanas šķidruma padeves sistēma, kas var gadīties arī pie salīdzinoši maziem mīnusiem. Tiesa, automašīnai darbojoties vai pastāvot siltā garāžā, caurulītes, visai ātri var atkust. Lielākas nepatikšanas garantētas, ja pēkšņi uznāk liels aukstums un vasaras šķidrums sasalst tvertnē. Visticamāk, sasalstot un izplešoties, šķidrums neatgriezeniski saplēsīs tvertni.


Spožākas spuldzes un tīri lukturu stikli

Automašīnās tiek lietotas trīs veida spuldzes:

  • kvēlspuldzes jeb halogēnspuldzes;
  • gāzizlādes, tostarp ksenona spuldzes;
  • LED apgaismojums.

Spuldzes spīd dažādos gaismas spektros, nodrošinot atšķirīgu gaismas krāsu, dažāds var būt arī gaismas spožums un izkliede. Dažāda veida spuldzēm ir atšķirīga efektivitāte un ne bez pamata tiek uzskatīts, ka ksenona un LED spuldzes ir pārākas par kvēlspuldzēm. Tomēr, automašīnai drīkst uzstādīt tikai tāda veida spuldzes, kādas paredzējis ražotājs – ja ražotājs izvēlējies kvēlspuldzes, tās nedrīkst mainīt, piemēram, pret LED apgaismojumu. Kā risinājums ir gan pieejamas tā saucamās pastiprinātās kvēlspuldzes, kas nodrošina ievērojami augstāku spožumu un efektivitātē daudz neatpaliek no gāzizlādes vai LED apgaismojuma. Tiesa, pastiprinātās kvēlspuldzes maksā krietni dārgāk par parastajām, turklāt – jo spožāka ir gaisma, jo īsāks ir spuldzes mūžs un tā izdegs ātrāk.

Atšķirībā no kvēlspuldzes, kas visu savu mūžu nodrošina līdzīgu gaismas stara efektivitāti, gāzizlādes spuldzes zaudē spožumu, tādēļ to efektivitātei rudenī īpaši vērts pievērst uzmanību.

Izvēloties jaunas spuldzes, autovadītājam ir jāpieturas pie ražotāja noteiktā spuldžu veida, taču ir iespēja izvēlēties gaismas krāsu no silti baltas līdz zilai. Pastāv uzskats, ka tumša, slapja ceļa izgaismošanai efektīvākās ir baltās krāsas. Ir ieteicams abas spuldzes mainīt vienlaikus, pat ja izdegusi tikai viena.

Papildus tam ir svarīgi parūpēties par lukturiem, vispirms pārbaudot, vai tie ir pareizi noregulēti. Savukārt, ja lukturu stiklu klāj sīki akmentiņu skrāpējumi, ieteicams iegādāties speciālu līdzekli, kas skrāpējumus ļaus nopulēt un izlīdzināt. Tiesa, lai cik vienkāršs darbs nešķistu spuldzītes nomaiņa un luktura stikla nopulēšana, tas nebūt tā nav. Gadās, ka, lai nomainītu spuldzīti, mašīnai nākas ņemt nost bamperu, lukturi vai vēl kādu detaļu, ko nespeciālists nemaz nevar izdarīt. Tādēļ abus darbus labāk ir uzticēt meistaram, kas to izdarīs pareizi un prasmīgi. Savukārt pašam der atcerēties laiku pa laikam lukturu stiklus nomazgāt.


Jāpārbauda motora dzesēšanas šķidruma kondīcija

Tuvojoties zemām gaisa temperatūrām, būtiski ir pārbaudīt automašīnas dzinēja dzesēšanas šķidruma kondīciju un sasalšanas temperatūru. Tas izdarāms servisā ar speciālām ierīcēm - refraktometru vai hidrometru, kas katrs pēc atšķirīgiem principiem nosaka šķidruma sasalšanas temperatūru.

Īpaši būtiski šādu pārbaudi ir veikt tiem, kuri gada siltajos mēnešos lietoto auto tirgū iegādājušies auto un nevar būt droši par šķidrumu, kas motora dzesēšanas sistēmā pildīts. Protams, aktuāls šis darbs ir arī tiem, kuri vasarā motora dzesēšanas šķidrumu papildinājuši ar ūdeni. Tā ir lēta, ātra un vienkārša pārbaude, kas var aiztaupīt dārgus kreņķus. Kā nekā, sasalstot dzesēšanas šķidrumam, labākajā gadījumā aizsals un saplīsīs dzesēšanas sistēmas caurulītes vai radiators, bet sliktākajā – sasals un saplīsīs viss motora bloks.


Akumulatora jautājums jāatrisina pirms aukstuma

Lai aukstā rītā neiedzīvotos nedienās ar neiedarbināmu auto, ir vērts pārbaudīt akumulatora uzlādes līmeni. Ja akumulators jau nav savu nokalpojis un arī auto ir labā tehniskajā kārtībā, var gadīties, ka, vienreiz atvienots no auto un pilnībā uzlādēts, tas uzticami kalpos visu ziemu. Gan pārbaude, gan arī uzlāde jāuztic servisam. Taču, ja akumulators kalpojis jau krietnus gadus, jāgatavojas jauna iegādei.

Izvēloties akumulatoru, pats pareizākais ir sekot ražotāja noteiktajām prasībām. Taču, arī gadījumā, ja automašīnai ir uzsādīts pilnīgi jauns akumulators, der atcerēties, ka tas var izlādēties arī pats. Ja auto netiek pietiekami lietota, vai tiek lietota nepareizi – pārlieku biežiem ļoti īsiem braucieniem, akumulators izlādējas, bet uzlādēties nepagūst.


Mitrumu un aizsvīdušus logus novērsīs salona gaisa filtra maiņa

Lietainā un mitrā laikā neērtības, pat bīstamību sagādā logu aizsvīšana, kas, iestājoties zemām gaisa temperatūrām, diezgan droši nozīmē arī no iekšpuses aizsalušu vējstiklu. Abas nelāgās lietas saistītas ar paaugstinātu mitrumu salonā. Nereti atklājas, ka galvenais mitruma vaininieks izrādās nolietojies salona gaisa filtrs.

Normālos apstākļos gaisa filtrs ir kā barjera, kas aiztur putekļu un piesārņojuma iekļūšanu automašīnas salonā. Ja gaisa filtrs ir nolietojies, pilns ar aizturētajiem netīrumiem, gaiss tam vienkārši vairs netiek cauri, nenotiek ventilēšanās un automašīnas salonā krājas mitrums. Tas nozīmē ne vien logu aizsvīšanu un kondensāta veidošanos, bet arī pelējuma veidošanos automašīnas apšuvumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!