Foto: Publicitātes foto

Trešdien, 31. janvārī, Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē tika apstiprinātas "Vadlīnijas automatizētu transportlīdzekļu tehnoloģiju testēšanai", kas nosaka prasības automatizētu transporta līdzekļu testēšanu uz publiski pieejamiem ceļiem Latvijā un mazina iespējamos riskus saistībā ar šādu transportlīdzekļu dalību satiksmē.

Lai Latvijā šādu transportlīdzekļu ieviešana un attīstības veicināšana noritētu sekmīgi, kā arī lai veicinātu dažādu ārvalstu investoru un tehnoloģiju piegādātāju interesi iesaistīties ar automatizētu transportlīdzekļu testēšanu saistītos projektos Latvijā, būtiska ir visu iesaistīto nozaru un institūciju sadarbība. Tādējādi, sadarbojoties vairākām ministrijām un valsts institūcijām, kā arī nozares ekspertiem, ir izstrādātas "Vadlīnijas automatizētu transportlīdzekļu tehnoloģiju testēšanai", kas tika apstiprinātas šonedēļ Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē.

Automatizētu transportlīdzekļu lietošana ir arī saistīta ar dažādiem riskiem, kas attiecas gan uz datu aizsardzību, gan datu drošību un privātumu, tāpat arī riskiem, kas saistīti citu satiksmes dalībnieku pieļautajām kļūdām ceļu satiksmē, kā arī atbildības sadali ceļu satiksmes negadījumā.

Lai arī Latvijā tuvākajā laikā lielākā daļa no ceļu satiksmē esošiem transportlīdzekļiem netiks pilnībā aizstāti ar automatizētiem transportlīdzekļiem, būtiska ir automatizētu transportlīdzekļu mijiedarbība ar pārējiem transportlīdzekļiem. Tāpat arī attiecībā uz ceļu infrastruktūru ir jāņem vērā ka ceļa zīmes, ceļa apzīmējumi, luksofori dažādās valstīs mēdz būt atšķirīgi, kas varētu ietekmēt automatizētu transportlīdzekļu spēju adaptēties noteiktā vidē.

Vadlīnijas tiks piemērotas gadījumos, kad tiks testēti augsti vai pilnīgi automatizēti transportlīdzekļi un to tehnoloģijas, sākot no maziem automatizētiem transportlīdzekļiem līdz tradicionāliem transportlīdzekļiem (automašīnām, autobusi un kravas transportlīdzekļi) uz publiski pieejamiem ceļiem Latvijā.

Minētās vadlīnijas netiek piemērotas, ja tiek testētas transportlīdzekļa palīgsistēmas vai arī ja testēšanas tiek veikta slēgtās testēšanas trasēs vai teritorijās, kas nav publiski pieejamas.

Vadlīnijās ir definēti jēdzieni, skaidroti transportlīdzekļa izgatavošanas, pārbūves un lietošanas noteikumi, norādītas prasības automatizētajam transportlīdzeklim, kā arī minētās vispārīgās drošības, apdrošināšanas prasības, kā arī konkrētās prasības testa transporta līdzekļa vadītājam, testa transporta līdzekļa operatoram un testēšanas asistentam.

Ar vadlīniju pilnu tekstu var iepazīties Satiksmes ministrijas mājas lapā, klikšķinot šeit (PDF formāts).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!