Foto: Reuters/Scanpix

Daudzi esošie un bijušie F-1 piloti ir nesaudzīgi nokritizējuši "halo" drošības sistēmu, ko Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) akceptējusi kā ieviešamu F-1 sacensībās ar nākamo sezonu.

FIA paziņojusi, ka "halo" drošības sistēmu, kuras galvenais uzdevums ir aizsargāt pilota galvu avārijas gadījumā, izmantos ar 2018. gadu. Jaunums, pret kuru nobalsoja deviņas no 10 F-1 komandām, tiks oficiāli ieviests pēc ratifikācijas FIA Padomē.

"Tā ir absolūta kļūda," par "halo" ieviešanu saka leģendārais F-1 čempions Nikijs Lauda. "Nav šaubu, ka drošība ir jāpaaugstina tur, kur iespējams, un mēs izmēģinājām gan "halo", gan aizsargu, gan aeroekrānu, bet neviena no šīm sistēmām simtprocentīgi nepārliecināja. "Halo" – tā pavisam noteikti ir kļūda, tas nogalina šo sacīkšu DNS. F-1 turklāt jau tagad ir ļoti droša, praktiski nepastāv bīstamība no norautiem riteņiem, pilotu risks, par laimi, ir minimāls. F-1 bijušas lielas pārmaiņas, parādījušās vēl ātrākas mašīnas, mēs cenšamies pievilināt auditoriju, bet ar šo lēmumu visu iznīcinām. Bija jāturpina pētījumi un jāatrod optimāls variants, atliekot lēmuma pieņemšanu līdz 2019. gadam. Nav vajadzības steigties un mesties pie risinājuma, ko vēlāk paši nožēlosim."

F-1 čempions Sebastjans Fetels vienā no testu sesijām izmēģināja "aeroekrāna" sistēmu un atzina, ka tā esot ļoti neveiksmīga, jo traucē redzamību, turklāt pēc tam reibstot galva.

"Šis lēmums ir pretrunā ar F-1 būtību un arī tehniski tas ir negatavs," izdevums "Bild" citē "Red Bull" konsultantu Helmūtu Marko. "Ja radīsies nepieciešamība steigšus evakuēt pilotu no kokpita, ja mašīna būs aizdegusies, tad ko mēs darīsim? Nav konkrētu datu par to, vai atrašanās kokpitā šādos gadījumus nekļūs vēl bīstamāka."

"Manuprāt, diena, kad FIA paziņoja par "halo" sistēmas ieviešanu, F-1 ir sēru diena," saka "Haas F1 Team" komandas franču pilots Romēns Grožāns. "Es esmu pret. "Halo" vienkārši nav vietas F-1."

Franču braucējam piekrīt arī viņa komandas biedrs Kevins Magnusens. "F-1 sacīkstes šobrīd ir skaistas un kaislīgas," Magnusenu citē portāls "F1i". "Nākamgad "halo" dēļ jūsu acīm pavērsies šausmīgs skats. F-1 bolīdi nedrīkst izskatīties ķēmīgi, tiem ir jābūt skaistiem. Tieši tāpēc uz "Ferrari" ir patīkamāk skatīties nekā uz "mazdu". Estētika ir svarīga, bet ar "halo" F-1 kļūs par murgu."

Savukārt F-1 sacensību direktors Čārlijs Vaitings uzskata, ka šī drošības sistēma līdz jaunajai sezonai tiks ievērojami uzlabota un kļūs vizuāli pievilcīgāka. "Visas "halo" versijas, ko redzējām līdz šim, bija vēl "jēlas"," viņš saka. "Domāju, vajag vienkārši pagaidīt un tad skatīties, ko komandas būs izdomājušas, jo tās noteikti pielāgos šo sistēmu aerodinamikai. Esmu pārliecināts, ka "halo" izskatīsies daudz pievilcīgāk, lai arī šī sistēma tiks stingri reglamentēta."

"Darbs šajā virzienā tika uzsākts jau pirms vairākiem gadiem," teikts FIA paziņojumā par "halo" ieviešanu. "Mūsu galvenais uzdevums joprojām ir drošības paaugstināšana autosportā. Mēs esam nonākuši pie secinājuma, ka "halo" sistēma ir optimālā koncepcija. Paralēli tai testējām arī citus variantus, "aeroekrānu" un "vairogu", taču šie testi nebija tik labi, kamēr "halo" sistēma pierādīja sevi. Triecientestā sadursmē ar mašīnu, "halo" ļāva samazināt slodzi uz apdraudēto zonu 15 reizes. Sadursmē ar apmali "halo" pilnībā novērsa pilota ķiveres kontaktu ar sienu. Tāpat "halo" veiksmīgi aizsargā no liela izmēra atlūzām. Tajā pašā laikā pilotiem gandrīz nemaz nepasliktinās trases pārskatāmība. Testi pierādīja arī, ka "halo" neapgrūtina pilotam izkļūšanu no kokpita."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!