Foto: Publicitātes attēli
Eksotisku konceptuālo tehniku pierasts redzēt nākam no automobiļu pasaules, taču tālā nākotnē vēlas ieskatīties arī industriālās un lauksaimniecības tehnikas ražotāji. Dažkārt vislabāko rezultātu var sasniegt, to darot kopā ar partneriem.

Pasaulē lielākā smagās tehnikas tirdzniecības platforma "Mascus" turpina iepazīstināt ar lielajām mašīnām, šoreiz piedāvājot ieskatu traktortehnikas nākotnes tehnoloģijās.

"Designeworks" un "John Deere": "Fixstern Backhoe"

Slavenās Bavārijas automobiļu un motociklu markas sadarbība ar traktoru ražotāju var šķist neparasta, taču tikai pirmajā acu uzmetienā. "BMW Group" sastāvā ietilpstošā dizaina aģentūra "Designworks" ar "John Deere" sadarbojas vairāk nekā 20 gadus un pērn vien tās traktoru ražotājam radītie produkti ir saņēmuši astoņas starptautiskas dizaina balvas.

"Fixstern Bakchoe" ir "Designworks" un "John Deere" sadarbības jaunākais auglis. Tā ir futūristiska ekskavatora vīzija, kuras radīšanā izmantots BMW izpētes un dizaina process "Fixstern" (latviski – stāvzvaigzne), kas kompānijai palīdz labāk izprast, kā veidot nākotnes tehniku.

Strādājot pie "Fixstern Bakchoe", speciālisti izvirzīja četrus mērķus: atrast risinājumus, kas ļautu par vismaz 20% samazināt ekskavatora svaru un par vismaz 10% samazināt tehnikas iespaidu uz vidi, kā arī palielināt kabīnes ietilpību un atvieglot mašīnas vadību.

No jaunas paaudzes materiāliem konstruētais ekskavators ir apgādāts ar hibrīdiekārtu, kas ne vien nodrošina optimālu jaudu un efektivitāti, bet arī pazemina smaguma centru un uzlabo redzamību. Salīdzinot ar tagadējiem ekskavatoriem, "Fixstern Bakchoe" ir pagarināta riteņu bāze, tas ir apgādāts ar visu riteņu stūrēšana un riepas nav nepieciešams piepūst ar gaisu.

Lai atvieglotu nākotnes ekskavatorista darbu, "John Deere" un "Designworks" speciālisti kabīni ir apveltījuši ar lielākām durvīm un logiem, tādējādi atvieglojot iekāpšanu, uzlabojot redzamību un rodot papildu vietu mantu glabāšanai. Sēdekļi un vadības rīki nav tieši piestiprināti ekskavatora konstrukcijā integrētajam drošības karkasam: tas ievērojami uzlabo komfortu un būtiski samazina vibrācijas un troksni.

Cita interesanta projekta sadaļa ir savienojamības iespējas un virtuāli papildinātas vadības saskarnes. Tās atvieglotu tehnikas parka pārvaldību un mašīnas vadīšanu, gan arī pavērtu iespēju jaunām apmācības metodēm.

Vēl viena dimensija, kam speciālisti pievērsa uzmanību, bija ražošanai nepieciešamie materiāli un izgatavošanas metodes, kas samazinātu izmaksas un nodrošinātu atbilstību pieaugoši stingrajām vides aizsardzības normām.

Vērts piebilst, ka 1972. gadā dibinātā "Designworks" ar birojiem Losandželosā, Minhenē un Šanhajā ik gadu īsteno ap divsimt dizaina projektu pēc ļoti dažādu industriju pasūtījuma. Savulaik tā bijusi iesaistīta arī 1998. gada BMW 3. sērijas izstrādē, palīdzējusi radīt "BMW Z8", "X1", "X3", "X5", kā arī "i3" un "i8" konceptauto, turklāt savus pakalpojumus sniedz MINI un "Rolls-Royce".

"Case IH", "New Holland" un ASI: autonomie lauksaimniecības traktori

Viens no interesantākajiem traktoru pasaules jaunumiem pērn bija kompāniju "Case IH" un "New Holland" (CNHI grupa) autonomie traktori, kas dažādus lauksaimniecības darbus spēj veikt bez operatora klātbūtnes. Februāra beigās izpētes projekta statusā esošā tehnika piedzīvoja pirmizrādi Eiropā.

Šajā gadījumā tehnoloģiju partnera lomā uzstājās amerikāņu kompānija "Autonomous Solutions Inc." (ASI). Tā ir automatizējusi 75 transportlīdzekļu tipus un radījusi automatizācijas risinājumus deviņās industrijās.

Galvenais mērķis, izstrādājot autonomo lauksaimniecības traktortehniku, ir efektīvāka saimniekošana. Pašbraucošie traktori var strādāt 24 stundas diennaktī, tie seko maršrutiem, kas izstrādāti pēc efektivitāti paaugstinošiem algoritmiem un spēj uz lauka strādāt tandēmā ar citu tehnikas vienību. Nākotnē traktori varētu reāllaika režīmā izmantot laikapstākļu prognozes un automātiski uzsākt vai beigt darbu.

Traktoros jau tagad tiek izmantota precīzā GPS navigācija, kas tiem ļauj sekot uzdotajam maršrutam, nobīdei nepārsniedzot 2,5 cm, taču jaunās "Case IH" un "New Holland" mašīnas, izmantojot lāzerradarus un citas ietaises, burtiski redz apkārtējo vidi un spēj automātiski apstāties un apbraukt šķēršļus, tādējādi risinot vēl vienu aspektu, kas ir ārkārtīgi svarīgs, strādājot ar lielo tehniku, – drošību.

"Case IH" un "New Holland" pagaidām neprognozē, kad autonomie traktori varētu nonākt ražošanā, taču cer, ka tehnoloģiju plaša pielietošana vieglajos automobiļos samazinās to cenu un tādējādi paātrinās ieviešanu traktortehnikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!