Foto: Publicitātes foto
Uz Latvijas ceļiem pēdējos 20 gadus valda "golfi", BMW, "Audi", "Volvo" un citi automobiļi, kuru pirmais saimnieks dzīvo Rietumeiropā. Bet vai Latvijā par samērā nelielu naudas summu var iegādāties jaunu automobili, nevis tā vietā pirkt kārtējo vairākus gadus lietoto "premium" spēkratu?

Portāls "Delfi" piedāvā sarakstu ar deviņiem jauniem automobiļiem (patiesībā tādu varētu būt vairāk, jo dažu auto marku dīleri atsevišķus modeļus nemaz neiekļauj savā publiskajā piedāvājumā), kuru cena nepārsniedz 10 tūkstošus eiro, ieskaitot PVN.

'Nissan Micra': sievišķīgs pilsētas automobilis

Foto: Publicitātes foto

Viens no diviem japāņu automobiļiem šajā sarakstā – "Nissan Micra", kas stereotipiski tiek uzskatīts par sieviešu automobili. To var nopirkt par 9950 eiro – par šo naudu iegūsiet samērā nesliktu bāzes aprīkojumu: ABS+ESP, vairākus drošības spilvenus, riepu gaisa spiediena sensoru, kā arī audio sistēmu un virkni citu "ekstru".

Tomēr šo ar 1,2 litru benzīna dzinēju aprīkoto spēkratu var samērā bagātīgi nokomplektēt, kā rezultātā cena sasniegs pat 16 tūkstošus eiro.

'Aygo': vismazākā 'Toyota'

Foto: Publicitātes foto

Vismazākā "Toyota" Latvijā maksā 9640 eiro. Protams, tā būs bāzes komplektācija, kurā šis trīsdurvju hečbeks būs aprīkots ar viena litra dzinēju. Tāpat aprīkojumā ir visos jaunajos auto obligātā bremžu pretbloķēšanās sistēma ABS un braukšanas elektroniskā stabilizācijas sistēma VSC, kā arī radio aparāts un virkne citu noderīgu lietu.

Par gaisa kondicionētāju gan būs jāpiemaksā atsevišķi – tas pircējam izmaksās papildu 710 eiro. Savukārt piecdurvju versijā "Aygo" visaugstākajā standarta komplektācijā maksās jau 13 tūkstošus eiro.

'Peugeot 208': tas jau vairs nav mazulis

Foto: Publicitātes foto

Ja maciņā ir tikai 10 tūkstoši eiro, tad nav jābēdājas, ka Latvijā oficiāli netiek piedāvāts "Peugeot" mazākais un lētākais modelis "108". Par tādu naudu, pateicoties tirgotāja akcijai, jau var nopirkt par kārtu lielāko "208".

"Peugeot 208", kas nopērkams par 9996 eiro, būs aprīkots ar 1,6 litru benzīna dzinēju. Turklāt par šo naudu komplektācijā būs ne tikai visādi citādi pašsaprotamais ABS un ESC, bet arī elektriski paceļamie logi un kruīza kontroles sistēma.

'Renault Twingo': mazcenas auto ar aizmugurējo piedziņu

Foto: Publicitātes foto

Pērkot 10 tūkstoš eiro budžetā "Renault Twingo", klientam nebūs jāsamierinās tikai ar bāzes komplektāciju (8830 eiro). Par šo naudu pircējs varēs izvēlēties jau "Zen" komplektāciju (9320 eiro), kurā ir elektriskie logi, nolokāmas aizmugurējo sēdekļu atzveltnes, parkošanās sensori ar atpakaļskata videokameru utt.

"Renault Twingo" ir interesants automobilis tirgū ar to, ka tam ir aizmugurējo riteņu piedziņa. Viena litra motors tam atrodas zem bagāžnieka grīdas. Rezultātā tas nodrošina ļoti mazu apgriešanās rādiusu. Šāda neparasta konstrukcija tam ir, jo "Renault Twingo" dala vairākas komponentes ar jauno "smart".

'Volkswagen up!' un tā divi brālīši

Foto: Publicitātes foto

"Volkswagen" (VW) jeb "tautas automobilim" ir tikai viens modelis, kas ir lētāks par 10 tūkstošiem eiro – mazais, pilsētas satiksmei paredzētais "up!". Par 9699 eiro var iegādāties šī modeļa versiju ar 60 zirgspēku jaudīgo viena litra motoru bāzes komplektācijā "take up!".

VW, ieviešot "up!" modeli, to piedāvāja arī citu koncerna marku izpildījumā – "Škoda Citigo" un "SEAT Mii". Pirmais arī ir oficiāli nopērkams Latvijas tirgū un maksā 8679 eiro.

Atšķirībā no VW modeļa tehniski analoģisko "Škoda Citigo" cenā līdz 10 tūkstošiem eiro varēs iegūt jau otrajā komplektācijas līmenī "Ambition" (9641 eiro), kurā ir iekļauti vēl arī elektriskie logi, centrālā atslēga, nolokāma aizmugurējo sēdekļu atzveltne un automagnetola ar MP3 datņu atskaņošanu.

'Fabia': ne tas mazākais 'Škoda' modelis

Foto: Publicitātes foto

Cenā līdz 10 tūkstošiem eiro no "Škoda" piedāvājuma var iegādāties ne tikai iepriekšminēto "VW up!" klonu "Citigo", bet arī "VW Polo" segmenta modeli "Škoda Fabia".

Par 9911 eiro "Škoda Fabia" hečbeks būs ar 60 zirgspēku jaudīgu viena litra benzīna dzinēju un bāzes komplektāciju "Active", kurā ir seši drošības spilveni, pilna izmēra rezerves ritenis, centrālā atslēga, elektriskie logi, apsildāmie spoguļi un radio aparāts ar četriem skaļruņiem.

'FIAT Panda': viena no 'TopGear' vadītāju izvēlēm

Foto: Publicitātes foto

Pat tie, kuri "FIAT Panda" neapsver kā variantu, zina, ka "4x4" modifikācijā "FIAT Panda" ir mazais cinītis, kurš gāž lielo vezumu. Par nepilniem 10 tūkstošiem eiro "FIAT Panda" būs nopērkama versijā ar priekšējo riteņu piedziņu un viena litra benzīna dzinēju.

Interesanti, ka "FIAT Panda" standarta versija ir arī pasaulē populārā automobiļu raidījuma "TopGear" nu jau bijušā vadītāja Džeimsa Meja izvēle. Lai arī viņa autoparkā ir gan milzīgais "Range Rover" apvidnieks, gan arī "Ferrari" superauto, uz "TopGear" filmēšanu viņš pamatā devās tieši ar "FIAT Panda" mazauto.

'Dacia': rumāņu veiksmes stāsts

Foto: Publicitātes foto

Franču autoražotājam "Renault" piederošais rumāņu "Dacia" līdz ar "Logan" modeli kļuva par Eiropas dižpārdokli. Arī pats "Renault" ir vairāk nekā apmierināts ar šo marku, jo var turpināt pelnīt ar savām jau amortizētajām tehnoloģijām, un rietumeiropieši savulaik paši pieprasīja, lai viņiem oficiāli piedāvā šos lētos auto, kaut arī sākotnēji tie bija paredzēti tikai trešajām pasaules valstīm.

Par 10 tūkstošiem eiro Latvijā no "Dacia" piedāvājuma varat iegādāties kā "Logan" sedanu, tā arī "Sandero" (attēlā) hečbeku (cena no 8005 eiro). Par šādu naudu Rumānijā ražotais automobilis būs aprīkots ar 75 zirgspēku jaudīgu "Renault" 1,2 litru benzīna dzinēju.

Savukārt autogāzes cienītāji novērtēs 90 zirgspēku jaudīgo "Logan" sedanu par 9950 eiro, kas jau no rūpnīcas pieejams ar LPG sistēmu. Tas vidēji patērē 4,9 līdz 6,2 litrus degvielas atkarībā no tā, vai darbināšanai izmantojat benzīnu vai autogāzi.

'Lada': lētāk vairs nav kur

Foto: Publicitātes foto

Ja citkārt jauno auto tirgotāja salonā ienākt ar tikai 10 tūkstošiem eiro kabatā būtu kauns, jo sanāk tikai attiecīgās markas mazākajam spēkratam un turklāt tikai bāzes komplektācijā, tad Krievijas auto markas "Lada" salonā ar šādu naudas apjomu azotē durvis droši varat vērt vaļā ar skaļu vēzienu un soli uz kājslauķa braši spert, gluži kā Kardašjana uz sarkanā paklāja.

"Lada" salonā par 10 tūkstošiem varat izvēlēties pirkt gandrīz jebkuru šīs markas modeli un nebūt ne tikai bāzes komplektācijā. "Kalina" (attēlā) ir oficiāli vislētākais jaunais automobilis Latvijas tirgū – tas maksā no 6900 eiro, jā, tas ir ar visu PVN. Par 9400 eiro šis auto jau būs aprīkots līdz ūkai – "luksusa" komplektācijā ar gaisa kondicionētāju, multimediju sistēmu, lietus sensoru utt.

Ja netīk "Kalina" hečbeks, var izvēlēties "Granta" sedanu (cena arī no tiem pašiem 6900 eiro) vai leģendāro "Lada 4x4" ("Ņiva") apvidnieku par 8900 eiro, kuru "AvtoVAZ" piedāvā arī Rietumeiropas tirgū.

Pašā Krievijā "Lada" nebūt nav vislētākie jaunie auto – tur jākonkurē ar ķīniešiem, bet tie mums iet secen, jo viņu spēkrati pagaidām neatbilst Eiropas Savienības ekoloģiskajām un drošības normām.

Rietumeiropā ir, bet mums nav

Foto: Publicitātes foto

Šajā līdz 10 tūkstoš eiro jauno automobiļu sarakstā vēl varēja būt arī Rietumeiropā nopērkamie mazie spēkrati, piemēram, "Peugeot 108", "Citroen C1", "Opel Karl" (attēlā), "Suzuki Celerio" u.c., bet tos vietējie autotirgotāji vismaz publiski savā piedāvājumā nemaz nepiemin.

Kāpēc tā? Iemeslu tam ir vairāki. Galvenokārt, mazie jaunie automobiļi Latvijā nemaz nav tik pieprasīti. Atsevišķus no tiem autotirgotājs modeļa dzīves cikla laikā šeit pārdos labi ja vienā vai divos eksemplāros. Tas ir nerentabli, jo ar modeļa oficiālu ieviešanu tirgū ir saistītas vairākas izdevumu pozīcijas.

Visupirms, Latvijas likumi paredz produktam nodrošināt instrukciju valsts valodā, bet automobiļa lietotāja rokasgrāmata nav gluži buklets ar piecām lapām – tulkošanas izmaksas būs simtos eiro.

Tāpat līdz ar jauna modeļa ieviešanu tirgū jāsūta kāds no pārdevējiem un servisa darbiniekiem uz autoražotāja paredzētajām produkta apmācībām. Ir automobiļu importētāji, kuri dīleriem pieprasa attiecīgā modeļa izvietošanu tirdzniecības telpā vai arī vismaz nodrošināt kādu reklāmas kampaņu. Tās visas ir izmaksas, kuras ar pāris eksemplāru pārdošanu var neizdoties atgūt pie tik zemas produkta cenas.

Tomēr tas nenozīmē, ka pēc potenciālā klienta pieprasījuma noskatīto, bet oficiālajā piedāvājumā neesošo automobili tirgotājs no ražotāja nevarētu piegādāt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!