Foto: DELFI Aculiecinieks

Valsts uzņēmums "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) pieņēmis lēmumu Ikšķiles novadā slēgt kreiso pagriezienu uz Elkšņiem, lai uzlabotu satiksmes drošību uz valsts galvenā autoceļa – Daugavpils šosejas A6. Lēmums sadusmojis Elkšņu iedzīvotājus, kuri vāc parakstus, lai panāktu, ka kreiso pagriezienu tomēr neslēdz. Strīda risināšanā iesaistījusies arī Ikšķiles novada dome.

Elkšņu iedzīvotāja Agnese Upleja portālam "Delfi" klāsta, ka apdzīvotajā vietā mīt vairāki simti cilvēku un gadījumā, ja pagriezienu slēgs, viņiem būs liegta ērta piekļuva savām mājām. Arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības un Valsts ugunsdzēsības dienestiem ceļš uz Elkšņiem būs garāks par teju 10 minūtēm, lēš Agnese. Apdzīvotajā vietā ir gan divi bērnudārzi, skola, pludmale un vairāki uzņēmumi. Agnese portālam "Delfi" pauž: LVC ieceres publiskā apspriešana nav notikusi. Lēmums pieņemts "lielā slepenībā", vērtē iedzīvotāja.

Kreiso pagriezienu Daugavpils šosejas 32,07. kilometrā starp Ikšķili un Ogri plānots slēgt, lai uzlabotu satiksmes drošību. Kreisie pagriezieni tiek klasificēti kā manevri ar visaugstāko drošības risku, akcentē Latvijas Valsts ceļi. Tāpat LVC plānos ir slēgt kreiso pagriezienu Saulkalnē. Lēmums pieņemts 2016. gadā, saņemot LVC pasūtīto CSDD speciālistu Ceļu drošības auditu krustojumā uz A6 šosejas pie Elkšņiem.

"Secinājumos ietverta rekomendācija izslēgt kreisos pagriezienus krustojumā, jo to veicēji pakļauti augstam satiksmes drošības riskam. Apstājoties pirms kreisā pagrieziena veikšanas, transporta līdzeklis daļēji aizņem kreiso malējo braukšanas joslu, izraisot citu transportlīdzekļu bremzēšanu un pārkārtošanos uz labo braukšanas joslu," skaidro Latvijas Valsts ceļi komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova. Saskaņā ar auditu satiksmes intensitāte Elkšņu posmā sasniegusi 18 000 automašīnas diennaktī. Tā kā A6 ir A I kategorijas divbrauktuvju ceļš, tam jāspēj nodrošināt ātru, intensīvu, drošu un komfortablu satiksmi.

Apgriezties braukšanai pretējā virzienā daudz drošākos apstākļos var Ogrē pie luksofora un Ikšķiles divlīmeņu mezglā, norāda LVC. Uzņēmumā lēš, ka pēc kreisā pagrieziena slēgšanas A6 32. kilometrā, ceļš uz un no Elkšņiem kļūs garāks vien par pāris minūtēm, toties drošāks.

Elkšņu iedzīvotāji iebilst, ka, slēdzot kreiso pagriezienu krustojumā, iedzīvotājiem, lai tiktu uz Rīgu, būs jāmēro garāks ceļš, proti, caur Ogri. Savukārt transportam, kas vēlēsies nokļūt Elkšņos, būs jāapgriežas Ikšķiles centrā, kur jau šobrīd, kā raksturo vietējo iedzīvotāji, no rītiem veidojas sastrēgumi. "Ikšķiles centrā ir divi bērnudārzi, skola. Ieliņas ir ļoti šauras. Apgriešanās notiek starp skolu, pasta nodaļu un diviem veikaliem, bērnudārzu. Tur ir pilns ar bērniem, trīs zebras. Tā aina nākotnē zīmējas dramatiska," bažas neslēpj iedzīvotāji. Viņa pati turklāt ir uzņēmēja. Uzņēmēju Elkšņos netrūkstot. Jau tagad iedzīvotāji baiļojas, ka klientiem, kuri brauc no Latgales puses, Elkšņos nokļūt būs ievērojami sarežģītāk. "Elkšņos dzīvoju 11 gadus. Taču visu šo laiku problēmjautājums nav ticis risināts. Nevienu tas līdz šim nav interesējis," norāda iedzīvotāji.

Iedzīvotāju ieskatā situāciju krustojumā varētu risināt, uzstādot luksoforu un ātrumu samazinot līdz 70 kilometriem stundā. Iebildēm par to, ka krustojums ir nedrošs, Elkšņos dzīvojošie nepiekrīt. Atsevišķi iedzīvotāji teic, ka lielākā daļa braucēju šobrīd labi zina Elkšņu krustojumu un jau laikus šai posmā pārvietojas labajā joslā. Turklāt krustojums ir pietiekami pārredzams, sevišķi, ja noņemtu augstās barjeras.

Latvijas Valsts ceļi norāda, ka ir iepazinušies ar iedzīvotāju iebildumiem iecerei slēgt kreiso pagriezienu Elkšņu krustojumā. Atbildes vēstulē uzņēmums norāda, ka ieteikumi izveidot bremzēšanas un ieskriešanās joslas vai ātrumu ierobežot līdz 70 kilometriem stundā, nelikvidējot kreisos pagriezienus, neizslēgs iespējamās sadursmes. Tāpat nesamazinās konflikta punktu skaitu Elkšņu krustojumā. "Šobrīd Saulkanes krustojuma risinājums ir līdzīgs Elkšņu krustojumam. Lai arī uzstādīts fotoradars un ierobežots ātrums līdz 70 kilometriem stundā, tas joprojām atrodas "Melno punktu" sarakstā," pauž Anna Kononova.

Statistika, ko apkopojis LVC, liecina, ka pēdējo gadu laikā Elkšņu krustojumā nav bijuši negadījumi ar letālām sekām. 2016. gadā krustojumā reģistrēti četri negadījumi, 2017. gadā divi negadījumi, kuros cietuši divi cilvēki. Savukārt šī gada pirmajos mēnešos reģistrēti divi satiksmes negadījumi, tiesa, bez cietušajiem. "Būtu aplami nelikvidēt bīstamo punktu, bet gaidīt, kad tur notiks kāds negadījums ar letālu iznākumu," akcentē Kononova. "Kreisie pagriezieni uz intensīvas satiksmes ceļa ar četrām braukšanas joslām ir viens bīstamākajiem manevriem, tas var novest pie satiksmes negadījumiem ar smagām sekām. Tie ceļu tīklā tiek likvidēti," uzņēmuma plānus raksturo Kononova.

Kategoriska pret kreisā pagrieziena slēgšanu ir arī Ikšķiles novada vadība, noskaidroja portāls "Delfi". Sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Šulca sacīja, ka par LVC plāniem ir informēta un ka pieprasīs jaunu Elkšņu krustojuma auditu. Kreisā pagrieziena slēgšana pašvaldības ieskatā sarežģīs nokļūšanu Elkšņos. Iespējamie risinājumi, lai uzlabotu satiksmes drošību, pašvaldības redzējumā būtu tuneļa izbūve, kas gan ir visai dārgi, bet reālāks variants ir luksofora izvietošana. Novada vadība jau vienojusies par tikšanos ar LVC.

Krustojuma kompleksās pārbūves projektēšanai Latvijas Valsts ceļi jau gatavo dokumentāciju. Latvijas Valsts ceļi arī informē, ka šobrīd jau gatavo dokumentus iepirkumam krustojuma kompleksās pārbūves projektēšanai. Tāpat uzsākts iepirkums, lai rekonstruētu Elkšņu krustojuma tuvumā izvietoto tuneli – padarītu to piemērotu gājējiem, kas ļaus nodrošināt piekļuvi sabiedriskā transporta pieturām. Arī tās ieplānots pārbūvēt un savienot ar ietvēm. Labo pagriezienu veikšana tiks atvieglota, pieslēgumus abās autoceļa A6 pusēs aprīkojot ar bremzēšanas un ieskriešanās joslām.

Krustojuma pārbūve ieplānota 2020. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!